• babykaboom

INOMHUSKATT! verkar så missnöjd...

Hej

skulle verkligen behöva lite råd och tips...

Vi har två katter, en två-årig hane och en 6månaders hane. Båda är kastrerade!
    Vi bor i lägenhet, så de är alltså innekatter. Detta har aldrig innan varit ett problem tidigare...

Men!!! Nu verkar den store katten såååå missnöjd, och står och hoppar på ytterdörren hela tiden... Han som brukar vara så kramgo och mysig..

Usch, mår så dåligt när han verkar vara ledsen...

De har tillgång till balkongen alltid, och vi går ut med dem i koppel ca 10min om dagen... Vad mer kan vi göra??? Varför detta plötsliga missnöje? Kan det vara värmen?

HJÅLP!

• Svar på tråden INOMHUSKATT! verkar så missnöjd...
  • babykaboom

snälla någon med inomhuskatt???

• Helena o Mattias

Inomhuskatter ska inte vistas ute i koppel o ej på balkongen. Har dom en gång fått smak för att vara ute så är det som gäller. Summering: Inomhuskatt - bara inomhus. Der är ganska svårt att vänja en katt att bli inomhus igen. Vi har fyra inomhuskatter o min man har haft katt i hela sitt liv o har haft liknande problem. Kan prova att unna den katten lite extra kärlek i form av kel, extra kattgodis, etc. För att den ska känna sig mera hemma.

• babykaboom

å nej!!!

så vi har alltså gjort helt fel då?!

vi som trodde vi var snälla när vi gick i koppel, trodde att de var varma inomhus eller nåt... men vadå, tror du det är kört nu då?

det går inte att släppa ut dem, vi bor vid en stor väg...

• äppelpäppel

Men det är väl klart att en innekatt kan vara på balkongen!! Våra katter älskar att vara på både den inglasade och den icke inglasade balkongen. UTAN att dom för den skull längtar efter att bli utekatter. Vi har dom i koppel ibland, men dom trivs inte riktigt med det utan blir lite rädda för den stora världen utanför.
    Jag kan väl inte beröva mina katter frisk luft bara för att dom är innekatter!

• Helena o Mattias

äppelpäppel: balkong går bra men dom får ju smak för att vara ute. Problemet är om man flyttar till nåt annat ställe där det är uteplats då blir det svårt istället.
    Babykaboom: hur länge har du haft katterna? Det behöver inte vara kört bara för att dom fått smak för uteliv. Men det kan vara svårt ett bra tag framöver. Men försök att undvik att gå ut med dom i koppel. Det vänjer dom bara att bli utekatter. Det enda råd jag kan ge är att ge mycket kärlek, kel o kattgodis.

• babykaboom

tack för era svar!

balkongen fortsätter vi med, den är lixom redan "deras"...

men kopplet får vi kanske vänta med. synd då den store verkligen älskar att gå i koppel!

får väl köpa kattgodis och fjäska. men då blir han väl fet och får diabetes...

hur man än vänder sig...

• Sacha81

Vi hade en innekatt när vi bodde i lägenhet, gick jättebra i början men efter ca ett år ville katten följa med oss ut. Varje dag stod den vid ytterdörren och jamade och skulle ut. Tillslut tyckte jag så synd om den så jag gick på korta promenader med den i koppel, den var nöjd med det ett tag, men tillslut ville den inte följa med mig in. När vi var inne bara ylade den vid ytterdörren. Jag mådde dåligt av att plåga katten och efter många långa diskussioner med sambon bestämde vi att lämna ifrån oss katten. Den bor nu hos mina föräldrar och är lycklig utekatt, är inne ca 10% av sin tid. Alltså en hel ylle utekatt.

Jag tror att vissa katter inte lämpar sig så bra som innekatter medan andra klarar det ypperligt. När vi sedan skaffade två nya katter försäkrade vi oss om att mamman trivdes som innekatt och att kattungarna aldrig varit ute samt att kattmamman var en lugn katt. Dessa katter trivdes mycket bra i lägenhet tills vi nu flyttat till radhus och de lever livet ute!

Sorry långt, men lycka till!!

• tintilar

Katter är självständiga djur som rör sig på stora ytor och har stora revir. De sysselsätter sig mycket och lever ett ganska aktivt liv trots att man kan tycka att de mest ligger och solar.

Att ha en katt inomhus strider egentligen helt mot dess natur och enligt mig borde det vara olagligt att inte ge sin katt möjlighet att röra sig frit utomhus. De är inte som hundar - promenader i koppel ger dem inte den stimulans de behöver. Inte på långa vägar.

Att en katt mår dåligt av detta är varken nytt eller konstigt. Jag föreslår att ni ger katterna ett nytt hem, eller möjlighet att gå ut minst en gång om dagen på egen hand. Ni kan gå med dem ner och släppa den, och hämta upp den när ni ser den sen. Katter kan vara ute i flera dagar utan problem, men kommer oftast tillbaka på eftermiddagarna.

Om ni absolut ska ha innekatt så för guds skull, skaffa en katt som klarar det. En framavlad sällskapskatt, birma eller liknande. De har mer sällan ett behov av att gå ut efter som att man tagit bort delar av deras naturliga instinkter.

Jag hoppas att du gör rätt för dina djur. Du verkar vara mån om dem, som lider för ditt djur när du ser att han mår dåligt.

• Fåret Shaun

Vi hade innekatter innan (då jag var yngre och bodde hos mina föräldrar). En av katterna blev mer som en hund och satt och väntade vid kopplet för att få gå ut. Hon gick knappt ut även om dörren var öppen, i tror att denna utställningskatt var en hane fick den även vara själv ute med kopplet fast satt i brevlådan. Det blev kattungar, och då stamtavlan inte stämde med vilket kön katten hade fick hon sen börja gå lös ute. Men så länge vi ville ha henne i koppel gick hon med på det.

Jag tror att det är olika från katt till katt, jag har själv en hittekatt som var van vid att vara ute, när jag tog hand om henne ville hon inte gå ut på ett halvår och hade inte någon längtan ut.

Svar på tråden INOMHUSKATT! verkar så missnöjd...