• Den där Linn

Feberkramp

Hejsan!

Någon som varit med om att barnen har feberkrampat?
    Hur har det gått efteråt, fler kramper?

Min ena kille råkade ut för det igår kväll och det var verkligen det värsta jag varit med om. Var bombsäker på att skulle dö ifrån mej

• Svar på tråden Feberkramp
  • Carre

Sebastian fick feberkramp när han var 18 månader, jag var höggravid och mannen jobbade den kvällen. Det var verkligen obehaglig att se han krampa, jag gick ur lägenheten med han i min famn och bara skrek HJÄLP!! Tack och lov jag satt och pratade i telefon med min man när han började krampa så han körde från sitt jobb till där vi bodde då på mindre än 5 minuter och då åkte vi in till akuten.
    Allt gick bra, vi var på sjukhuset över natten och han fick inga skador av det. Nu är han 2½ och det har inte hänt igen, men jag blir så nojjig varje gång han får feber, då får han febernedsättande vid 38.5 graders feber och då sover han inne hos oss.

• Den där Linn

Usch, det är så obehagligt!

Jag märkte aldrig att Ville krampade utan bara att han var blå och inte andades. Jag fick panik..tack och lov att min kompis var här!

• hella23

Jag hade feberkramper när jag var liten och fick ett ordenkligt anfall när jag var ca 3 år och hamnade i respirator. Vilket resulterade att jag i dag efter det har skakningar i händerna.
    Dom har blivit bättre men när jag var mindre var det hemskt och fick börja ett år senare än alla andra på lekis pga det.

• snuffsan74

Min syster son har haft feber kramper o dem kan komma tillbaka o det sägs att man kan ha det upp till 7-års åldern, skönt att du inte var själv hemma när det hände

• lillalycka

jo min lilla har/haft det fler än en gång.
    efter första krampen så har vi inte låtit henne få mer än 37,5-38 gradersfeber och sedan har vi matat henne med febernedsättande.
    vi hade tur för det varr vinter alla gånger, så vädring och den svala årstiden var ju oss till hjälp men nu är det ju svårt.
    har ni en fläckt hemma?
    om inte- köp en.
    läkarna säger att det inte är farligt med feberkramper men det finns minimalt med forskning..
    det blir inte lättare att se barnet krampa, så undvik framtida kramper med tex alvedon.

om det är något du undrar över får du gårna skriva och fråga.
    vår lilla går numer på utredning pga hennes kramper och önskar ingen detta.

med tanke, anna.

• Den där Linn

Händer det en gång till kommer jag få panik igen!!

Jag måste tyvärr åka in med Ville igen När jag borstade tänderna på han såg jag att han var jätteinflammerad runt tänderna. Han vill inte äta och är trött och slö.

• Nettan m William o Linnéa

Min William krampade vid 14 månader och precis som din son gjorde, han blev också alldeles blå och slapp. Det finns medicin att få på barnkliniken och de brukar vara generösa med den kramplösande just när barnen får många feberkramper i följd.

• Den där Linn

Är det inte det ena så är det den andra
    Ville har munherpes Orkar inte mer... inte sovit på två nätter och barnen är gnälliga på dagarna! *suck*

• Yessi79

Vad gör man om ens barn får feberkramp?

Vad gäller febernedsättande så är det bättre att ge Ipren än Alvedon, samt att man kan kombinera och ge barnet både alvedon och Ipren (samtidigt) om febern är hög eftersom de har olika verksamma substanser som verkar olika i kroppen! Jag brukar ge min William en supp med Alvedon och flytande Ipren i munnen när han är som sämst! Det ger god febernedsättning och då minskar man risken för nya kramper som finns under det första dygnet efter en feberkramp. Sedan är det viktigt att komma i håg att ett barn som en gång haft feberkramp ofta kan få det igen vid infektioner där febern kommer snabbt! Krampen i sig är oftast ofarlig och har med att temperaturcentrumet i hjärnan är omoget, det växer bort med tiden!

Är det mer du undrar över är dët bara att fråga!

Kram

• Jen80

Min son är 13 månader och idag fick vi åka in med honom då han hade feberkramper. Jag var inte hemma för en gång skull (då jag sällan är ifrån min son) och då är det ju självklart det händer nåt. Fast han var hemma med sin pappa så det var ju bra. Han bara ringde mig och sa att han har feberkramper. Han var väl rätt lugn, men inte jag!! sa till honom att slänga sig i duschen (iskallt) och jag ringde 112. Han hade ingen bil hemma och jag sa till människan att jag skulle vara hemma om en kvart, men de ville skicka en ambulans ändå. Kändes tryggt.
    Om det händer igen så tyckte de att vi ska ringa efter en ambulans + att vi har fått medicin mot kramper.
    Nu får han panodil, men har ff 39,5 i feber. Hoppas det släpper snart. Min sambo ska iväg och jobba imorgon bitti och kommer inte hem förrän sent tisd kväll. Hoppas inte jag behöver vara med om det ...

• Jen80

Yessi79: Det gäller att kyla ned barnet så fort som möjligt. Nu när det är varmt ute så får man ställa dem i en kall dusch. Är det vinter, ut med dem nakna i kylan... Sen att ge febernedsättande vid hög feber såklart..

Yessi 79-> Precis som Jen 80 skriver är det viktigt att kyla ner barnet, duscha ljummet/svalt, ej iskallt då det kan ge en chock om det är sommar, när det är svalt ute, ut i bara blöjan.

Jen-> Du vet väl att de på barnkliniken kan ge er recept på Ipren som har en bättre febersänkande effekt än alvedon/panodil!

Kram & hoppas att din lille kryar på sig!

• Jen80

Inatt kom ambulansen igen för att hämta Liam som fått feberkramper för andra gången på ett dygn . Var ju inte med på fm när han fick det, men nu var det jag som höll honom medan han krampade och fasen vilken panik man får. Vi blev inlagda under resterandedelen av natten och i em hade febern gått ned till under 38 grader, så det känns bra. Min sambo har åkt iväg för att jobba och kommer inte hem förrän sent imorgon kväll. Är alltså ensam med liam inatt och det känns rätt tungt. Fast nu hade han knappt nån feber, men jag gav Ipren ändå för säkerhets skull. Sen får han sova hos mig inatt. Är sååå rädd att det ska hända inatt igen. Vet att jag kommer få panik . Men jag tror ju inte det händer igen, men det känns ändå läskigt ...

• Den där Linn

Åh, jag vet Såå tråkigt

Jag vet inte heller vad jag skulle göra om nån av barnen får det igen, eftrsom jag alltid är ensam med dom så är risken rätt stor att om/när dom får det så är jag ensam. Livrädd!!

Tjejer var inte rädda! Om det visar sig att era barn krampar ofta vid infektioner kommer ni dels få kramplösande medicin men även kunskap från läkare/ssk om hur ni ska hantera förloppet! Jag var vettskrämd de första gångerna som William krampade, men nu när han har gjort det så många gånger har jag lärt mig att känna igen tecknen och dels hålla honom sval, dels vara generös med febernedsättande. Se till att tempen inte sticker iväg över 38,5 eftersom risken för kramp då ökar. Försök att tänka och handla logiskt och visa att ni är trygga för era barn, för efter varje krampanfall brukar de vara rejät trötta och då behöver de en trygg famn att vila ut i!

Kram

• Den där Linn

Låter bra

Det konstiga var ju att jag aldrig såg Ville krampa, utan att han var medvetslös..andades inte

• Jen80

Nettan...: Ja, jag försöker att inte vara rädd... Men har nog misslyckats totalt, för jag är livrädd att gå och lägga mig ikväll. Fasen, har kollat honom var femte minut hela kvällen och blir så rädd direkt han känns lite varm. Har kramplösande hemma så det är ju ingen fara, jag vet! Ska bara försöka intala mig det också. Känns lite lättare på dagen, men nu när jag ska sova får jag nästan panik.
    Men men, bara att bita ihop. Han fick ipren innan han somnade och dosering efter vad läkaren angivit, vilket var rätt mycket högre dos än rek. Så det ska väl inte vara nån fara egentligen.
    Man vet ju att det är ofarligt och jag tror nog jag kan vänja mig, men efter en gång (har ju krampat 2 ggr nu, men första gången var jag inte hemma) så känns det skitläskigt ...

Äh, får försöka sova nu... Men med Liam tätt intill.
    Skönt att kunna läsa om andra som har haft feberkramper iaf. Kram på er!

Ett tips till er tjejer om ni inte tröttnat? Ha svalt vatten stående inne på rummet och doppa en trasa/handdk eller liknande och lägg över deras huvuden, fungerar bra och håller dem svala medan man väntar på att det febernedsättande ska ha effekt. Som tröst kan jag säga att detta växer bort, vi märker redan nu att även om William fortfarande krampar vid hög feber så blir inte anfallen lika intensiva, och sedan är kramprisken alltid högre de första 24 timmarna efter det första anfallet.

En annan sak som jag funderat mycket på sedan William krampade första gången är att detta och hur man reagerar som förälder på att ens barn krampar är något som borde ingå i föräldrautbildningen på BVC.

Svar på tråden Feberkramp