Inlägg från: Nettan m William o Linnéa |Visa alla inlägg
  • Nettan m William o Linnéa

Feberkramp

Min William krampade vid 14 månader och precis som din son gjorde, han blev också alldeles blå och slapp. Det finns medicin att få på barnkliniken och de brukar vara generösa med den kramplösande just när barnen får många feberkramper i följd.

Vad gäller febernedsättande så är det bättre att ge Ipren än Alvedon, samt att man kan kombinera och ge barnet både alvedon och Ipren (samtidigt) om febern är hög eftersom de har olika verksamma substanser som verkar olika i kroppen! Jag brukar ge min William en supp med Alvedon och flytande Ipren i munnen när han är som sämst! Det ger god febernedsättning och då minskar man risken för nya kramper som finns under det första dygnet efter en feberkramp. Sedan är det viktigt att komma i håg att ett barn som en gång haft feberkramp ofta kan få det igen vid infektioner där febern kommer snabbt! Krampen i sig är oftast ofarlig och har med att temperaturcentrumet i hjärnan är omoget, det växer bort med tiden!

Är det mer du undrar över är dët bara att fråga!

Kram

Yessi 79-> Precis som Jen 80 skriver är det viktigt att kyla ner barnet, duscha ljummet/svalt, ej iskallt då det kan ge en chock om det är sommar, när det är svalt ute, ut i bara blöjan.

Jen-> Du vet väl att de på barnkliniken kan ge er recept på Ipren som har en bättre febersänkande effekt än alvedon/panodil!

Kram & hoppas att din lille kryar på sig!

Tjejer var inte rädda! Om det visar sig att era barn krampar ofta vid infektioner kommer ni dels få kramplösande medicin men även kunskap från läkare/ssk om hur ni ska hantera förloppet! Jag var vettskrämd de första gångerna som William krampade, men nu när han har gjort det så många gånger har jag lärt mig att känna igen tecknen och dels hålla honom sval, dels vara generös med febernedsättande. Se till att tempen inte sticker iväg över 38,5 eftersom risken för kramp då ökar. Försök att tänka och handla logiskt och visa att ni är trygga för era barn, för efter varje krampanfall brukar de vara rejät trötta och då behöver de en trygg famn att vila ut i!

Kram

Ett tips till er tjejer om ni inte tröttnat? Ha svalt vatten stående inne på rummet och doppa en trasa/handdk eller liknande och lägg över deras huvuden, fungerar bra och håller dem svala medan man väntar på att det febernedsättande ska ha effekt. Som tröst kan jag säga att detta växer bort, vi märker redan nu att även om William fortfarande krampar vid hög feber så blir inte anfallen lika intensiva, och sedan är kramprisken alltid högre de första 24 timmarna efter det första anfallet.

En annan sak som jag funderat mycket på sedan William krampade första gången är att detta och hur man reagerar som förälder på att ens barn krampar är något som borde ingå i föräldrautbildningen på BVC.

Svar på tråden Feberkramp