• SoFaD

sova i bärsele??

halloj.
    hur länge kan man låta en 8-veckors sova i bärselen??
    min lille william har somnat där nu, och han får gärna sova där för mig men hur länge ska man låta honom sova??
    han lär ju vakna om jag tar bort honom....
    eller så kanske han vaknar o protesterar själv när det blivit för länge??

• Svar på tråden sova i bärsele??
  • Ester

Det är inte så bra att låta dem sitta längre stunder i bärsele eftersom deras ryggar far illa men du kan lösa detta genom att köpa en bärsjal! Där sitter de jättebra och du kan låta dem sova där så länge de vill...

Jag har en bärsjal till min dotter (8 mån) och hon sover bäst i sin sjal på dagen. ligger hon i sängen vaknar hon bara efter 15-20 min men i sjalen sover hon 1-2 tim!

• Marlene

i en bärsjal är det okej att sova länge men i en sele typ babybjörn felbelastas dom små så dom bör kanske inte sova så länge

• ÄlskarNoel

Frågade på BVC om detta eftersom Noel också sover längre perioder i selen. Fick som svar att de kan sitta så länge de inte säger ifrån... hon undrade snarare hur jag orkade gå runt med honom länge (har en BB active så det går bra).....

//Linda

• SoFaD

tack så mycket för svaren. har funderat på att köpa en sjal, men vi får se. ska prova med selen först för den har jag fått gratis :)
    han sov förresten inte så länge, kanske 1 timme, sen protesterade han kan man nog säga.... men det var inte så farligt ändå.
    trevlig kväll!!

• Etna

Kollade på en hemsida om bärsjalar där det står om att bebisryggarna far illa när de bärs upprätt i bärselar men de bars ju även upprätt i bärsjalarna på några bilder. Och hur vet vi att den hemsidan har rätt i sin text? Undrar bara.

• Marlene

Etna: När man bär riktigt små bebisar i sjal så bär man annorlunda än med större barn, ofta samma knytning men barnet ligger annorlunda.

• Åsa

En fördel med sjal är att man kan lyfta av bebis och lägga utan att ta av sjalen, så att bebis ev fortsätter sova. Borde funka med bärsele också men knepigare att knäppa upp.

• Helene OSV

Etna:
    Anledningen till att de kan vara upprätta i en sjal men inte en sele är för att sjalen inte belastar ryggen på samma sätt som en sele.
    I en sele hänger barnet med hela sin vikt på bäckenet och är helt rak i ryggen vilken inte är bra för små bäbisryggar.
    I en sjal sitter barnet med knäna högre än rumpan och tyget fördelat från knä till knä och över hela ryggen med böjd rygg. (precis som när man bär barnet i famnen.)

Svar på tråden sova i bärsele??