• Matti2

Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??

Jag tycker det är underligt på vilka grunder ni röstar, och på vilka grunder ni förkastar sambandet. Så var det inte för mej... jag känner någon som fick...

Är ni intresserade av vad undersökningar har visat, hur många är det som läst undersökningen innan ni röstat? Jag brukar alltid söka information innan jag svarar på sådana här omröstningar.

Forskningen som dom refererar till i Aftonbladet indikerar att det är 30% mindre chans för en lyckad graviditet för de kvinnor som fött pojkar, det är en signifikant skillnad. Sedan är det ju såklart inte sant för alla kvinnor, men det är ju inte det TS frågar!

Fast meningen med undersökningarna kanske är att man bara ska rösta utan att granska innan, vad vet jag...

• Matti2

KickanAnnika: Jag bara undrar hur du tänker när du värderar din egen helt subjektiva bild som bara baseras på en individ som mer sannolik än en forskningsrapport som baserats på 200 kvinnor?

Usch, jag är verkligen inte på krigsstigen, men jag är överhettad och hormonstinn så jag hoppas ni inte blir irriterade över min argumentation, jag undrar faktiskt bara...

• Matti2

Över 300 (inte 200 som jag skrev) kvinnor var det visst i studien...

• Matti2

Nelly05: Nej då kan man väl starta en ny omröstning, -Har ni drabbats av upprepade MF efter att ha fött en son? Skulle kunna vara intressant... men som sagt, det är ju inte det som efterfrågas här. Det känns som samma resonemang råder i många omröstnignar och jag blir lite irriterad.... Hur jag nu orkar bry mej om en sån sak, som sagt, Matti är hormonstinn...

• Matti2

KickanAnnika: Jag är också helt övertygad om att man kan hitta 300 kvinnor som inte fått MF efter att ha fött en pojke, självklart kan man det, konstigt argument tycker jag...

Som jag skrev i mitt första inlägg, som jag tror var lite för långt för att folk ska orka läsa, så undrar jag hur ni tänker då ni ska svara på sådana här undersökningar. Försöker ni söka fakta så att ni vet vad ni faktiskt svara på, eller gör ni som KickanAnnika, svarar helt utifrån era egna erfarenheter??

• Matti2

Pess: Det finns en lösning för de kvinnor som är drabbade, se nedan:

Studier har visat att kvinnor som får upprepade missfall kan få en injektion immunglobulin för att minska missfallsrisken. Injektionen hjälper inte mot missfall om kvinnan aldrig har fått barn, något som stödjer tesen om att första barnet är av stor vikt vad gäller immunförsvarets reaktion.
    - Våra försök har visat att vår behandling är effektiv, säger Ole Christiansen.

KickanAnnika: Men som du skriver nu så borde du väl ha svarat 'vet ej'? Annars sätter du dej sjäv över en studie med 200 kvinnor...

• Matti2

Ja, då fick jag väl svar på min fråga, dom flesta svarar utifrån sina egna erfarenheter. Tycker jag är lite konstigt eftersom fakta från en studie (även om det bara är en) faktiskt finns med i trådstarten...

Ok Pess, antar att det forskas vidare, känns som ett viktigt område, särskilt om det som kom fram i den här studien stämmer, med 30% mindre chans för de kvinnor som fött en son...

• Matti2

KickanAnnika: Varför fortsätter du att hoppa på mej? Jag skriver bara att jag tycker att det konstigt att ni inte röstade 'vet ej' eftersom ni har fått ta del av en studie som mycket tydligt visar ett samband hos dessa 300 kvinnor, och att ni som argument till er TRO drar upp er egen (eller i vissa fall ett par) erfarenhet som argument mot studien. Det är ju tydligt i din argumentation att du inte vet vad du ska tro i frågan...

Jag tänkte bara att om ni som inte tror på ett samband fick bestämma så skulle vi väl lägga ner forskningen kring detta...

Nej det är ingen hjärtefråga, men jag forskar själv och jag tycker bara det är konstigt hur folk svarar på omröstningar ibland, som att man inte kan ta till sej forskningsrön (jag talar då inte bara om den här frågan).

• Matti2

KickanAnnika: Jag känner mej inte alls påhoppad av att du försöker motivera varför du (och över 40% av röstningsdeltagarna) röstat nej. Jag blir frustrerad då jag inte får era argument att gå ihop, särskilt då du efter att ha röstat nej säger, citat: 'Men visst, säkert kan det vara så. Vad vet jag???'

Men då du ifrågasätter om jag läser vad du skriver, vilket jag verkligen gör, då känner jag mej lite påhoppad....

• Matti2

Jennie med ie:

Nej det finns ju otroligt många olika orsaker till MF, vissa är utredda och andra inte. Jag tycker det känns tryggt att man fortsätter att forska kring ämnet och inte anser sej ha all kunskap om MF-orsaker. Jag bara undrar vilken kunskap som du har som pekar mot att det inte alls är troligt att det samband man påstår sej hittat gäller?

• Matti2

Jennie: OK, men du kanske kan referera till något. Jag blev faktiskt intresserad av TS frågeställning och du verkar ju benhårt tro att det inte finns något samband. Fast du behöver inte om du inte vill, jag söker lite egen info.

• Matti2

Nej, jag skrev i mitt senaste inlägg att jag känner mej inte påhoppad för att ni röstat nej i frågan. Absolut inte!!

• Matti2

Jennie: Jag har aldrig känt mej påhoppad av vad du skriver! Jag känner mej påhoppad när du påstår att jag känner mej påhopppad då jag inte känner mej påhoppad

Jag är bara intresserad av frågan och undrar varför du, utifrån din kunskap, inte tror på sambandet. En sådan här omröstning genererar ju en massa frågor, som särskilt dom som är intreserade gärna diskuterar.

• Matti2

Jennie:

Ser att jag ofta stavar fel, slinter på tangentbordet, handsvetten lackar visst...

• Matti2

Jennie: Jo det är klart det är enkelt för dej, du har ju den kunskap som motsäger studien, det har inte jag... Då är det ju svårt att förstå dina argument... Men du behöver självklart inte dela med dej din kunskap, tråden är ju en omröstning, men det hade varit intressant! Hej då Jennie-semesterfirare, ha en bra semester!

Svar på tråden Tror ni på att pojkar framkallar mf mer än flickor ??