• Sama

HJÄLP! Min hund skäller när han är ensam

Skulle vara jätte tacksam om någon hade något tips om följande problem. För tre veckor sedan tog jag en hund från Hundstallet i Sthlm, alltså en omplaceringshund. Han är ett år gammal och är underbar på alla sätt och vis. Men det enda problemet just nu är att han skäller när han blir lämnad ensam.
    Det är ju fullkomligt förståeligt med tanke på att han är ju säkert mycket mer otrygg än en hund som levt med samma familj hela livet. Jag har tränat honom med att lämna honom korta stunder och sedan ökat på tiden. Det har gått bra så jag trodde att allt var grönt.

Men våra grannar som bor under oss (ett gammalt par som brukar gnälla på allt och alla) påpekade argt för oss att han hade skällt en hel del när vi varit borta i två timmar. Vi jobbar ju så att han måste klara av att vara ensam någon timme i bland då och då, utan att störa grannarna. Men jag vet ju inte om han verkligen har skällt oavbrutet eller om grannarna bara gnällde överdrivet mycket. Det var ju tyst när vi kom hem igen.

Finns det någon som har något råd om hur vi kan träna honom på bästa sätt?

• Svar på tråden HJÄLP! Min hund skäller när han är ensam
  • izabelle

Hej våran hund skällde och rev på dörren när han var liten , då gick vi ut och stod utanför dörren och låtsades som om vi gick och när han började skälla så slet vi upp dörren och sa nej argt och tydligt. Men det är lättare när dom är små kanske. Och sen om han hade varit tyst väldigt länge så fick han mycket beröm och en godis så att han visste att han varit duktig. Men testa dig fram nån annan kanske har nåt bättre förslag. Eller du kanske kan ringa till en brukshundsklubb och rådfråga med dom. Lycka till kram Iza !!

• Sama

Tack för tipsen! Jo jag har frågat brukshundsklubben och de har sagt att sådana här saker tar tid eftersom han inte längre är valp... Det hade ju varit bättre om man inte bodde i lägenhet för då hade han ju kunnat skälla hur mycket som helst under träningsperioden. Det blir lite mer känsligt eftersom grannarna inte kan ha överseende trots att jag förklarat hur det ligger till.

• princess of woolfs

Öva långsamt lyder alla råd kring detta. Vet inte hur ni ska göra när ni jobbar. Annars handlar det om att bara kunna gå ut och vara utanför dörren nån minut i taget och utöka tiden, kunna gå in så fort hunden skäller och säga ifrån etc.
    En annan grej är att vara tydlig med ledarrollen. Ni är flockledare, ni får komma och gå hur ni vill, den stora, farliga världen där utanför behöver inte hunden vara rädd för, ni sköter det, och ni visar det för hunden genom att inte göra ngn stor sak av att ni kommer hem igen. Helst inte en blick på hunden. Hunden vill hälsa, ni vänder demonstrativt ryggen till. Annars bekräftar ni att åååå vilken tur att vi klarade oss, det har varit farligt, nu är vi hemma igen. Strunta i hunden tills den lugnat sig och lagt sig. Då kan ni ropa på honom, han hälsar alltså på er på er tillåtelse. Detta kan låta tufft men det är tryggt för hunden för så hade en hundflockledare gjort, det signalerar trygghet och respekt. Sen när ni hälsar då kan ni visa all glädje ni vill, naturligtvis.

• Rebekka

När hunden skäller så ropar han efter dig, och då ska du absolut INTE gå in och skälla på honom. Det han tror är att skällandet har fungerat och det är så han ska göra för att du ska komma. Gå hellre utanför dörren och vänta tålamodigt på att han ska sluta att skälla, sen går du in när han är tyst och berömmer honom för tystnaden. Detta är inget råd som jag har hittat på utan kommer ifrån min hundtränare som är dessutom hundpsykolog.
    Lycka till... som sagt det gäller att ha tålamod och kom ihåg att alla som har hundar har något att tampas med så är det.

• Sama

Tack snälla för alla råd och tips. Vi ska försöka jobba vidare på det här, det får ta den tid det tar. Bara att hålla tummarna att man inte har blivit vräkt tills dess

• kobra

Precis som Rebekka ska man göra, det tar tid men funkar i de flesta fall

• Peppa

Har ni provat ett citron-antiskäll-halsband? Vet många som anvnder sig av det med goda resultat... EFTER att ha provat allt annat.

• Sama

Peppa: Jag har läst lite om det nu. Men dyrt var det, ca 1200 kr. Det fungerar tydligen inte för vissa hundar, men funkar inget annat får jag kanske ge det ett försök.

• Helena83

Det finns ju skäll - halsband. Både det med citrusdoft som jag såg att någon hade skrivit om, men det finns även ett annat som vi använde till vår hund. Det är en liten "box" som man sätter fast i halsbandet och när hunden skäller ger den ifrån säg en hög ton (sån ton som hundar inte tycker om). Vi han inte använda vårt så länge på vår hund, men det hjälpt lite för vår del ialla fall. Lycka till.

• Upptagen

Ojoj... det har ju bara hunnit gå 3 veckor! Inte konstigt om han känner sig otrygg och skäller när han blir ensam, han har ju precis gått igenom en flytt och bytt hela sin flock. Ge honom lite mer tid och fortsätt träna ensamhetsträning med honom innan du börjar med antiskällhalsband och sådana saker.

• Ulle73

Det här är inte lätt... men det går säkert att få ordning på. Problemet är ju som du säger att ni bor i lägenhet. Själv bor vi på landet och våra fyra hundar skäller en del när de "tror" att det går någon utanför.

Hunden blir säkert frustrerad när den bli lämnad ensam. Dels för att det är inte naturligt att "flocken" lämnar en. Dessutom så lämnar man ju över ansvaret till hunden att sköta om hemmet. Ett tips som kan fungera är att förutom alla andra jättebra tips som du har fått är att begränsa hundens yta. Ex. stäng alla rum utan hallen. Då behöver inte hunden ta ansvar för dem. De lugnar ofta ner sig om de har ett litet utrymme. Annars är det som de andra har sagt. Gå ut, vänta tills hunden är tyst. Gå in och beröm. Gör inte någon jätteaffär av att ni går. typ hejdå, stackars liten.. pluttelutten matte kommer snart... Måste säga det för min svärmor håller på så... Man kan göra små leksaker genom att lägga godisar i en toarulle som hunden får jobba med när man går. Då har hunden att göra och när den är färdig så är det lugnt och tomt och naturligt. Nackdelen är att man får sopa upp lite rester...

Lycka till! Tänk bara på att detta tar lite tid. Bestäm er för vad ni vill prova och gör det en period. Ni ser säkert inte resultat direkt. Apropå citronhalsband så vet jag inte riktigt vad jag tycker, men funkar det så är det ju bra. Jag vet att det finns djuraffärer här hos oss som hyr ut. Det kan ju vara ett tips att kolla innan man köper på sig ett.

• Sama

Tack snälla underbara tjejer för alla tips!! Jag tror jag ska försöka vänta in i det längsta med att prova anti-skällhalsbandet. Det får bli sista utvägen. I så fall blir det nog till att hyra ett.

Tussilago: Jag håller med dig fullständigt. Anledningen att jag känner mig så handfallen med den här hunden är för att jag tidigare har haft mina hundar sedan de var valp. Då kan man ju träna dem från början och då har aldrig detta varit ett problem. Detta är första gången jag tar en hund som redan är unghund. All uppfostran blir lite mer av en utmaning. Och som sagt, hade jag inte bott i lgh så hade detta inte varit något större problem. Kanske ska börja fundera på att flytta ut på landet

Svar på tråden HJÄLP! Min hund skäller när han är ensam