Suck....! Jag har nyss kommit från ett kaos vid matbordet
4-åringen vissar allt trots med ljud, han skriker med gäll röst rätt ut, det ända som får han att sluta är att överrösta med hysch! Denna gången var lillan (6v) i babysitter alldeles brevid.
Våra regler är att vi alla ska äta tillsammans.
Det ska vara lugnt, sitta stilla och små bokstäver.
Äta med bestick.
Det händer att vi har alternativ, oftast när en av oss vuxna inte vill ha delar av maten, tex, sambon äter inte bruna bönor, då tar han och sonen raggmunkar till fläsket istället eller dom tar kroppkakor. Jag och Zander brukar ha soppa när sambon jobbar em. Det kan hända att Zander får köttbullar när vi vuxna har "dyrkött", file´, men det slutar oftast med att han äter fullt av båda kötten. Sonen äter massor av grönsaker om han får fri tillgång på det, får nästan hejda honom, annars äter han inte av kött och potatis.
Sonen svävar bort totalt om man inte påminner han ideligen att han ska äta, just nu är han tvilling med sin gosehund, Pompe, som säger vad han ska göra, bara hyss och bus. Suck.
Vi har våra regler vid bordet men det låter oftast så här:
Nej, kom tillbaka, maten är strax färdig... Låt bli gurkan! Det är inte varsågod ännu. Ta inte med händerna, Nej, mjölken är för full för dig att hälla, släpp mjölken! Titta nu, mjölk på hela tallriken. Jo du måste äta potatismos med mjölk på. Det är mjölk i mos. Vifta inte med gaffeln! Se nu tappa du gurkan. Lägg inte armen i maten, akta glaset. Ja, Pompe kan äta med glas på kanten utan att välta men det är inte du. Jo,tvillingar är olika. Även här i denna världen där vi andas och hjärtat slår. Ät nu. Akta gla..., sitt still, jag torkar, nej, inte med tröjan! Suck. Ät nu, det är varsågod. Nej, antingen äter man lingonsylt eller inte, man skalar inte lingonen, det finns inget skal på lingon. Vid den här tiden har vi knappt hunnit ta mat men vi är färdiga långt före han ändå.
Jag och min bror tog ofta kvällsmacka själva och vi hade ett system: Sisten när bordet dukar av! Det innebar att man fick koncentrera sig på att inte nudda bordet så det var ingen som kastade i sig maten och det blev avdukat, den andra höll stenkoll!