• windingwheel

Vegetarisk 9-månaders-bebis

Hej! Jag undrar om någon har bra hemlagade recept, med komplett näring, på vegetarisk bebismat från 9 månader o uppåt? Vår son (och hans föräldrar) äter fisk, skaldjur, ägg o mjölkprodukter, men inget kött. Jag har vegetariska barnmatsböcker, men har tyvärr bara hittat vegetariska barnmatsböcker där ägg o fisk inte finns med. Är givetvis noggrann med att ge vår son alla proteiner o annat som är viktigt. Skulle vara kul o få recept från andra vegetarianer med bebisar/barn

• Svar på tråden Vegetarisk 9-månaders-bebis
  • Carisma95

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men min spontana undran är; är man vegetarian om man äter fisk...??

• ishacka

Om man äter fisk och skaldjur är man inte vegetarian, kanske därför du inte hittar några sådana recept i dom vegetariska kokböckerna.

Leta i "vanliga" kokböcker ist, så finns det säkert fiskrecept där.

• dallring

eftersom ni äter 'pescatore' så behöver ni inte oroa er för näringsinnehållet när det gäller proteiner.
    köp istället en fisk-kokbok istället för att leta bland vegetarian-böcker eftersom vegetarianer inte äter fisk.

eller gör dina vegetarian-recept men med fisk.

• windingwheel

hehe, ok, men alltså, vi äter ju inte fisk varje dag, utan lagar oftare vegetariska rätter utan fisk/skaldjur, därav intresset för vegetarisk barnmat. jag letar inte efter vegetariska barnmatsrecept som inkluderar fisk o skaldjur, sådana rätter har jag koll på, utan jag letar efter vegetariska barnmatsrecept sopm inkluderar ägg- och mjölkproduker (s.k. ovo-vegetariska rätter).

Tack ändå för er hjälp, jag uttryckte mig lite fel o skrev tidigare att jag önskade att fisk skulle vara inkluderat.

• Carisma95

TS:

Men jag förtår ändå inte vad du menar med "vegetariska maträtter som inkl fisk".
    Då är det väl inte vegetariskt längre...?

• dallring
    windingwheel skrev 2006-07-12 11:21:11 följande:
    hehe, ok, men alltså, vi äter ju inte fisk varje dag, utan lagar oftare vegetariska rätter utan fisk/skaldjur, därav intresset för vegetarisk barnmat. jag letar inte efter vegetariska barnmatsrecept som inkluderar fisk o skaldjur, sådana rätter har jag koll på, utan jag letar efter vegetariska barnmatsrecept sopm inkluderar ägg- och mjölkproduker (s.k. ovo-vegetariska rätter).Tack ändå för er hjälp, jag uttryckte mig lite fel o skrev tidigare att jag önskade att fisk skulle vara inkluderat.
    okej, då har jag faktiskt ett par tips. det är visserligen engelska böcker (mest för att jag tycker att många svenska är lite lätt trista) men man kan beställa dom från play.com både billigt och fraktfritt;

Vegetarian pregnancy & baby av Amanda Grant
    pocketbok som handlar bara om just det här. har även delat in det i olika åldersgrupper.
    maten i sig känns inte så långt ifrån Jamie Olivers lätt-crossover, så den är inte bara lättlagad utan borde gillas av de flesta.

Fast, fresh and fabulous av Rose Elliot.
    tjock kokbok utgiven av BBC (köp BBCs mattidningar, de är alla guld värda!)
    innan recepten börjar är där allmän näringslära men även ett avsnitt vardera om att äta vegetariskt under graviditeten och att utfodra sina juniorer vegetariskt.
    den är ganska allmän med bra recept.

Mother, baby and toddler av Rose Elliot
    denna har jag inte hunnit få levererad än, men som titeln anger så är det Elliot, som uppfostrar sina barn vegetariskt och veganskt, som skrivit en bok om bara det med recept anpassade till barn.
    eftersom jag inte fått den i handen än, vet jag inte riktigt hur den är.
    (Rose Elliot, känd 'media-kock' har skrivit ett tjog (eller fler) böcker om att leva vegetariskt och veganskt, så oavsett vad du hittar borde något vara intressant)

Vive le vegan av Dreena Burton
    som sagt, detta är egentligen veganska recept men boken avslutas med ett kapitel med näringslära för barn i alla åldrar. recepten är helt okej och Dreena är ganska aktiv online i diverse vegan-forum, vilket gör det lätt att få kontakt med henne om man har några frågor.
    det är dock en kanadensisk bok så man får 'översätta' måtten.

En bulle i ugnen av Reneé Voltaire
    inte en strikt vegetarisk bok men Voltaire har en skön mix där det mesta är vegetariskt eller fisk. denna boken handlar inte bara om graviditetsätande utan även mat till barn.
    denna boken är underbar och så är även hennes andra. hennes böcker är inte så trista som 'äta rätt' böcker på svenska lätt kan bli utan handlar mer om lust till mat och att ha skoj. hennes Alltid hungrig är nog den bästa svenska kokboken jag kommit över.
  • BlueBlue

Detta frågar jag av ren nyfikenhet, inte för att på något sätt vara elak=)
    Är det bra att låta även en liten bebis följa exempelvis en vegatarisk kost? Jag trodde att man kanske skulle vänta tills de var lite äldre. Men det är som sagt bara en fråga=)

Lycka till=)

• BlueBlue

Läste hela ditt inlägg..såg att ni gav annan protein=)

• dallring
    BlueBlue skrev 2006-07-13 15:14:34 följande:
    Detta frågar jag av ren nyfikenhet, inte för att på något sätt vara elak=)Är det bra att låta även en liten bebis följa exempelvis en vegatarisk kost? Jag trodde att man kanske skulle vänta tills de var lite äldre. Men det är som sagt bara en fråga=)Lycka till=)
    en vegetarisk kost (och även en vegansk kost) kan vara fullvärdig för barn. kalcium, järn och b12 är tillsatt i många produkter och finns även som tillskott. proteiner får man också i sig men det är lite mer klurigt eftersom man helst ska kombinera två olika sorts proteiner vid måltider. proteiner finns ju inte bara i animalisk föda utan även i bönor, linser, tofu, torkad frukt etc.

det gäller bara att ha kunskap om näringslära så att man kombinerar rätt. är man osäker kan man alltid söka hjälp hos en dietist via BVC.
  • Standly

BlueBlue: Klart man ge små barn vegetarisk mat...trodde alla visste det nu för tiden .

• maljoh

varför göra sitt barn till vegetarian vid 8 månaders ålder???låter i mina öron helt otroligt!

• maljoh

tyckte det stog att ert barn va 8 mån. läste nog fel! men ändå??? fattar fortfarande inte..

• Lima80

maljoh: Kanske för att resten av familjen äter sådan mat!

• Lima80

windingwheel: Kolla på biblioteket, där brukar finnas många bra veg.kokböcker!

• dallring
    maljoh skrev 2006-07-13 22:31:43 följande:
    varför göra sitt barn till vegetarian vid 8 månaders ålder???låter i mina öron helt otroligt!
    varför är det otroligt? om man kan sin näringslära är det lika komplett kost som den omnivores/allätare äter.
  • capybara

maljoh: min son har varit vegetarian sen han föddes. Det går jättebra och är inget konstigt alls.

Varför göra en bäbis till köttätare?

• windingwheel

oskar äter som vi, det känns ju naturligast så! alltså för det mesta lakto- ovo-vegetariska rätter och ibland rätter med fisk eller skaldjur. Självklart läser vi på mycket om näringslära m.m. så att vår kille får All näring han behöver!

Oskar blir 10 månader, någon undrade hur gammal han var. Men han har aldrig ätit annat kött än fisk och skaldjur.

Håller med cabybara; man kan lika gärna ställa frågan "varför göra en bebis till köttätare". Alla föräldrar gör val åt sina barn, och detta är ett av våra val.

Tack dallring o Lima för hjälpen!

Tänkte fråga Dallring: de tillskott du skriver om, kan man ge dem redan till en 10-månaders bebis? I så fall ska jag köpa det. Även om vi är pålästa kanske det är bra o inspirerande att snacka med en dietist vi BVC, tack för förslaget!

• Standly

Här hemma äter jag veg och sambon lite kött (blir mycket veg för hans del också) men vi har valt att ge vår son blandat. Hade helst sett honom äta enbart veg men känner att jag är en aning lat och för dåligt insatt i näringsläran. Får bli när han blir större istället. Men att det skulle på ngt sätt vara konstigt eller hemskt att ge sitt barn enbart vegetariskt är ju endast okunskap & bekvämlighet & handlar om INGENTING annat. Ni som tycker så har en oerhört svartvit livssyn. Blir rädd när jag läser att människor på 2000-talet är så dåligt insatta. Okunskap!

Svar på tråden Vegetarisk 9-månaders-bebis