Inlägg från: windingwheel |Visa alla inlägg
  • windingwheel

Vegetarisk 9-månaders-bebis

Hej! Jag undrar om någon har bra hemlagade recept, med komplett näring, på vegetarisk bebismat från 9 månader o uppåt? Vår son (och hans föräldrar) äter fisk, skaldjur, ägg o mjölkprodukter, men inget kött. Jag har vegetariska barnmatsböcker, men har tyvärr bara hittat vegetariska barnmatsböcker där ägg o fisk inte finns med. Är givetvis noggrann med att ge vår son alla proteiner o annat som är viktigt. Skulle vara kul o få recept från andra vegetarianer med bebisar/barn

• Svar på tråden Vegetarisk 9-månaders-bebis
  • windingwheel

hehe, ok, men alltså, vi äter ju inte fisk varje dag, utan lagar oftare vegetariska rätter utan fisk/skaldjur, därav intresset för vegetarisk barnmat. jag letar inte efter vegetariska barnmatsrecept som inkluderar fisk o skaldjur, sådana rätter har jag koll på, utan jag letar efter vegetariska barnmatsrecept sopm inkluderar ägg- och mjölkproduker (s.k. ovo-vegetariska rätter).

Tack ändå för er hjälp, jag uttryckte mig lite fel o skrev tidigare att jag önskade att fisk skulle vara inkluderat.

• windingwheel

oskar äter som vi, det känns ju naturligast så! alltså för det mesta lakto- ovo-vegetariska rätter och ibland rätter med fisk eller skaldjur. Självklart läser vi på mycket om näringslära m.m. så att vår kille får All näring han behöver!

Oskar blir 10 månader, någon undrade hur gammal han var. Men han har aldrig ätit annat kött än fisk och skaldjur.

Håller med cabybara; man kan lika gärna ställa frågan "varför göra en bebis till köttätare". Alla föräldrar gör val åt sina barn, och detta är ett av våra val.

Tack dallring o Lima för hjälpen!

Tänkte fråga Dallring: de tillskott du skriver om, kan man ge dem redan till en 10-månaders bebis? I så fall ska jag köpa det. Även om vi är pålästa kanske det är bra o inspirerande att snacka med en dietist vi BVC, tack för förslaget!

Svar på tråden Vegetarisk 9-månaders-bebis