• Korvens mamma

Symptom på någon "bokstavssjukdom" eller ren ilska och frustration?

Johannes är 18 månader nästa vecka. Ända sedan han var runt 15 månader så har han varit jättetrotsig, ilsken mm. Man får inte hjälpa till med blöjbyten, påklädning eller nånting. Arg arg arg. Slänger sig på golvet mm

Att det kan vara vanligt trots det kan jag köpa.

Men nu har han börjat bli mer frustrerad, lättirriterad på t.ex leksaker som genast inte fungerar som han vill, bangar huvudet i det han har bakom (t.ex en vägg, vagnen, mamma) om och om igen. Finns många många exempel, det här är bara några. Är detta de första tecknen på någon "bokstavssjukdom" eller är jag bara nojjig?

Någon som har erfarenhet och kan svara på min fråga?

• Svar på tråden Symptom på någon "bokstavssjukdom" eller ren ilska och frustration?
  • anderssister45

Beror ju på..........har mamman rökt/ druckit under graviditeten så ligger väl en bokstavsdiagnos nära till hands......
    Men annars låter det väl som ett helt normalt barn...

• Korvens mamma

Har aldrig nånsin ens tjuvrökt och drack inte en droppe alkohol under graviditeten...

• Pingulina

"Bokstavssjukdomar" som adhd/damp eller någon annan neuropsykiatrisk störning kan man nog inte se hos en 15-månaders, oftast kommer detta betydligt senare.

Så förmodligen en helt frisk, men bestämd, kille.

Mamma till Nellie född 060331
  • Nina77

Jag håller med föregående talare
    Låter som min Lucas o han har temperament men det har blivit lättare/bättre nu när han blivit "äldre" (född maj-04) men förut så blev man lite skraj.....

• Mizuki

Sådär har min dotter hållt på sedan hon var 10-11 månader, jag ser det bara som att hon har ett jäkla humör och en enorm vilja.

• yaaniz
    anderssister45

Kan man inte få adhd eller liknande utan att mamman röker elelr dricker under graviditeten?
    LYCKA!!! Jag & Andreas gifter oss den 23/9 - 06
  • Virgos

Kanske är det en frustration över att han inte kan uttrycka sig. Ofta har barn ett väldigt stort ordförråd, men kan inte berätta vad de vill/tänker/känner och då blir det "ett aggressivt beteende" som uttryck.

• Beatrize74

Ett viljestarkt och energiskt normalt barn!

• teomommy

Det låter som en bra kompis till min pojke! De skulle kunna skälla på sina leksaker och hojta åt oss ikapp!

• lena ekman

De flesta neuropsykologiska sjukdomarna brukar först upptäckas i fyra, fem års åldern.
    Det låter som en frustrerad kille som vill så mycket men inte riktigt kan än. Låt honom försöka och hjälp försiktigt så tror jag han blir nöjd med sig själv.

• MammaMalin85

haha låter som min lilla dotter =)

man undrar vad grannarna tror ibland ?!

• Miramis

Låter precis som min lilla kille som blev 2 i maj, han har nog varit i trotsåldern sedan han var dryga halvåretkänns det som! Helt normalt enligt bvc! Han är väldigt aktiv och har stark vilja.

Svar på tråden Symptom på någon "bokstavssjukdom" eller ren ilska och frustration?