• Ensamheten

Hur lyckas man med lasagne?

Ja ge mig alla era tips om hur man lyckas med lasagne!!

Ska nämligen bjuda hem en man på mat *ler*.

• Svar på tråden Hur lyckas man med lasagne?
  • Mamma Mysig

Jag får den alltid för torr, men efter jag kört viktväktarnas variant så går det hur bra som helst, jag har keso i stället för ostsås, sen ost ovanpå , köttfärsåsen gör jag som vanligt fast kanske mer flytande,

Trebarnsmamma i Januari, längtar så
  • Ensamheten

Jag är alltså en usel kock.

Jag tycker alltid att osten blir bränd, blir det bra om man har folie på från början?

• KarJac

När du märker att det tar färg kan du sätta på folien, lite färg ser ju bara fint ut!!

• uniMog

jag har alltid dubbel sats sås utan ost i och tycker den blir perfekt.

Eller så gör jag en vegetarisk variant med stuvad spenat, passerade tomater och vit sås.

Mamma vet du vaaaad, snart kommer tomten! (Nina Lundin)
  • Mamma Mysig

Man kan lägga på smörpapper över istället för folie, det brukar jag göra

Trebarnsmamma i Januari, längtar så
  • Poena

Gör efter ett riktigt italienskt recept, satsa mycket på tomatsåsen, en bas på goda krossade tomater, färska tomater, färska kryddor som du låter koka länge. Sedan tycker jag att Quorn blir bättre än köttfärs, så jag brukar byta ut mot Quorn.

Här är ett recept
    www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=410&tlfo=0

• ArnaMy

Mina tips är egengjord vitsås, + flera goda ostar. När du varvar fyllningarna mellan lagren häll på lite "blött" också. Inte för hög värme! Keso är gott men gör inte en riktigt smarrig lasagne tycker jag.

Lycka till!

• Ensamheten

Blev jättesugen på poenas lasagne-tips *mums*. Vad dricker man för vin till lasagne?

• Popflickan

Mycket sås är viktigt, annars blir det lätt för torrt! Och mycket kryddor i köttfärssåsen, massor av vitlök ska det vara. Och mycket ost, gärna flera sorter med mycket smak.

• isisisis

En riktigt "mustig" köttfärsås är ju huvudingrediens.....
    Jag gör min med tomatpure och vitlök,worshestersås,morot,oregano och basilika och köttfärs,lite soya och en nypa socker.
    Ostsåsen gör jag av vanlig vit grundsås och har i frysta ostkanter jag alltid sparar....
    Överst ett hyfsat lager med ost......lasagne är inte magert!
    men ibland så får man offra sig!
    Jag köt aluminiumfolie halva tiden i ugnen,och använder helst inte snabblasagneplattor...det är sämre smak i dem än de som tar längre tid!
    Min egen lasagne,är det godaste jag vet!

• isisisis

En annan lasagne som är supergod är en med spenat och Chevreost!
    Superduper!

• Petra m K o M

Jag har inte i bechamelsås utan gör en saftig köttfärssås istället och sedan ringlar jag bara ost över när det är ca 10 minuter kvar i ugnen..

• escondido

Det finns mixer att köpa samt frysta att bara köra i ugnen om du är osäker.
    Annars kanske du kan köpa loss lite från närmsta restaurang

Lycka till med dejten!

• Nasse liten

Smält ost *urk*, här e en som kör utan ost och det blir kanon gott de me

• Majsan70

Jag kör med massor av tomatsås o köttfärs. Sen gillar jag arlas (tror jag) ostsås som jag varvar med. Men inte för mycket sådan. Jag tar inte heller så mycket lasagneplattor eftersom jag tycker att det blir stabbigt då.

Svar på tråden Hur lyckas man med lasagne?