• Anonym (ledsen)

Personlig konkurs

Är det någon här inne som gått igenom en personlig konkurs?

Tror det är det jag är på väg mot, med ett av mina företag nere i botten och skulder i högar.
    Vad är det som händer när någon ansöker om det, hur lång tid tar processen och vad kan de ta om varken hus, bil eller någonting annat är skrivet på mig?

Hade varit jätte tacksam för svar, mår så otroligt dåligt över detta och hade gärna fått lite klarhet iaf i mina grubblerier.

• Svar på tråden Personlig konkurs
  • såsen

För att du ska sättas i personlig konkurs så måste de avgöras i tings rätten och du får inte ta något på avbetalning eller andra lån + att de annonseras ut i dags pressen om att du försatts i konkurs

De är en lång procedur och är du gift kan dem även gå in på din partners konto och ta av dennes inkomster

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite

• Anonym (vet)

Antingen söker du själv eller så någon av dina fordringsägare. Alla dina tillgångar, bankkonton osv spärras och en konkursförvaltare tar över. Du kan ansöka om att ditt personliga lönekonto ska öppnas, det som du använder för din dagliga livsföring. Din post kommer även att gå till konkursförvaltaren. Denne går igenom alla dina papper, fakturor osv och räknar ut vilka skulder/tillgångar du har och betalar därefter det som går. DU blir kallad till tingsrätten där du ska svära eden och intyga att alla uppgifter du lämnat är sanningsenliga.

• Anonym (ledsen)

Tack för svaren!

Passar på att puffa och hoppas det finns någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter.

• Anonym (3)

min man har också et företag som gick dåligt så jag vet hur du känner.. måste få va lite nyfiken,  Vad är de för företag du har?

• Bo Peep

I en personlig konkurs finns de skulder som inte betalats av kvar, det kan vara bra att känna till.

• Anonym (ledsen)

Det är en fodringsägare som hotat med att ansöka om konkurs, det jag försökt att förklara för han är att fastän han begär en konkurs och den skulle gå igenom så kommer han ändå inte att få sina pengar snabbare för det eftersom det inget är skrivet på mig och då finns det ju inget att hämta för konkursförvaltaren?!

Hur kan man mer säga till dom för att de ska förstå att det inte gör någon skillnad om de ansöker eller ej? Det "räcker" ju med att de skickar in ett krav till kronofogdemyndigheten egentligen?

• Anonym (ciao)

Om fordringsägaren ser att det inte lönar sig att skicka in ärendet till kfm, så gör de ju inte det. Det kostar ju en massa pengar för dem som de inte får tillbaks såvida det inte pågår utmätning på e-målen (oprioriterade skulder).

Jag tror att en av anledningarna till att man lämnar in för personlig konkurs kan vara att man vill göra en ordentlig utredning över tillgångar och skulder.

För att komma ikring detta så ring upp fordringsägaren igen och berätta, försök få till ett uppskov och säg att du VILL börja betala - du kanske kan avvara en hundring i månaden?
    Annars bara be om uppskov och be dem återkomma till hösten typ...
    Önskar dig all lycka!

• Anonym (...)

Skuldsanering kanske? Kolla med KFM om du kan få det. Har du fortfarande företag är det nog svårt, men det finns alltid undantag.

Försök att få avbetalningsplaner mm så långt som möjligt istället för konkurs. Det kan ställa till det ekonomiskt senare, men det har ju lite att göra med i vilken form du har företaget.

Skickas ett krav till KFM kan man bestrida det mm, om man tycker det är oskäligt, skulle kunna betala med avbetalningsplan men bara inte just nu mm. Då måste det vidare till TR innan något händer.

• Anonym

En personlig konkurs innebär en fullständig undersökning av dina tillgångar och skulder och ger därför också en möjlighet till återvinning av tillgångar som du skrivit över till andra de senaste två åren.

Svar på tråden Personlig konkurs