Inlägg från: nublu |Visa alla inlägg
  • nublu

Lantlig/Romantisk inredning!

Jag vill också vara med här! Älskar vitt och skavt blandat med lite nytt.

Är det förresten någon här som vet på ett ungefär vad en kalkstensskiva kan kosta?

Har fått ett linneskåp av mina föräldrar men "överdelen" saknas och jag tänkte ev ersätta den med en skiva av kalksten.

• nublu

Beror ju på vilken stil du vill ha. Vanlig vit mosaik eller kakel i stl 10x10 cm ger ju en neutral grund. Vill du ha det mer färgstarkt (och dyrare) finns det ju hur mycket som helst att välja på.

Till stor hjälp jag är då. :/ Du får väl göra som jag brukar göra: konsultera Allt i Hemmet - dom tidningarna har jag snart läst sönder! :D

• nublu

Hjälp! Klädseln på våra soffor har blivit jättefula! Hur 17 får man till nya överdrag som sitter vettigt på plats utan att man blir ruinerad på kuppen?

Kan tillägga att det är Mios Coffee; 1 3-sits, 1 2-sits och en fåtölj (jo, vårt stora rum är stort! :)).

Och eftersom jag placerat inlägget i den här tråden förstår ni säkert att det gärna får ha ett lite lantligt stuk. :)

• nublu

juliah och mystjejen: Tack för förslag! Ska se vad det blir för något... Måste klura och räkna lite! :/

På onsdag ska jag till Bygg-Max och köpa cement - ska försöka förmå maken att hjälpa mig att gjuta några krukor, ett fågelbad och ffa en skiva att lägga på linneskåpet som jag får av mina föräldrar nu när de flyttar. :) Det är jättefint, behöver bara lite polish, kärlrk och en skiva ovanpå så har jag ett nytt bokskåp till min nya läshörna i matsalen. Eller om jag ska ha det som porslinsskåp, det är trångt i det gamla sideboardet som jag fick av mormor...Beslutsångest! :D

• nublu

juliah Tack för boktipset - ska kolla på biblioteket! *snål* :D

• nublu

Malins79: Åhléns har en, tror att den kan finnas kvar i lite 40-50-tals-stil (ljusbåturkos-någonting i färgen) med inbyggd äggklocka. Fast den kanske ser för ny ut? :)

Den fanns med i AiHs majnummer tror jag, i torpköket de gjorde.

• nublu

Fick hem mitt skåp i onsdags, jättefint är det! Behöver inte fixa någon skiva heller för det var helt. Skumma föräldrar man har som gömmer dylika godsaker ute i förrådet. :/

Kruxet är att jag måste bli av med pianot i stora rummet innan jag kan baxa upp skåpet ur källaren. Hur 17 blir man av med ett piano. Satte ut det på Blocket för 500 spänn igår så den idén är redan tagen. Fler förslag?

Och ni inredningsgudinnor, hur får man maken att förstå att man vill måla de mörkblå tapeterna i stockholmsvitt när det bara är ca 3 år sedan man tapetserade med dem? Tapetseringen blev inte ens bra, lite luftbubblor här o där och stora blaffiga limfläckar vid nästan varje skarv. :( Maken envisas med att tycka att vitt är en "dårhusfärg" men jag har blivit mer o mer förtjust i ljusa färger på väggarna. Är verkligen fetless på det mörkblå arbetsrummet, räcker så bra med att hallen som ligger vägg i vägg med arbetsrummet är mörkblå med små "figurer" på. Det är too much!

Älskade bilden på den danska sänggaveln! Oh, vill ha! Fast med estnisk påskrift, maken är från Estland, liksom min morfar. :)

Hmm, nästa år går en semestervecka åt till att åka runt i Skåne känner jag - älskar Lavender Fields! Hittar jag något fint i AiH så är det nästan garanti på att det kommer därifrån, eller från Hans Mikaels. :) Får väl muta maken med deltagande i någon folkracetävling och pojkarna med besök på Dinoland. :D

• nublu

juliah - Gah, vill ha! Jag är skitless på allt blått vi samlat på oss sedan vi flyttade till huset för 4 år sedan. Muggar, påslakan, tapeter, sängkläder, matservis (!) allt känns blått! :(

• nublu

Juliah - Funderar på att låna ut barnen en helg, få iväg gubben samma helg och sedan slå till helt skoningslöst med det Stockholmsvita! :D

Numera är de blå tapeterna i sovrummet väck iaf. Rev ner dem helt sonika en ensam eftermiddag hemma (de satt jättedåligt) och då fanns det liksom inte mycket att välja på för honom, bara att se glad ut. Bytte blått mot Alcros "Strand" istället. Och jag gjorde likadant med den urfula gröna medaljongtapeten i det 50 kvm stora vardagsrummet också för drygt 2 år sedan. :D När barnen var nattade drog jag igång målandet. Maken såg något häpen ut när han kom hem efter kvällsskiftet på jobbet.

Att leva med mig måste vara som att spela på Triss - "Plötsligt händer det!" :D

Får ta till min gamla strategi igen, det verkar ju funka! :D

• nublu

Samla: Antingen får jag ta till min gamla strategi eller så får jag be barnen fördärva tapeten på något sätt. Iofs är den redan lite trasig på två ställen + att limfläckarna syns jätteväl t o m utifrån gatan! :(

Sakta men säkert kommer mitt hem att förvandlas, köpte ett par rosiga grytlappar häromdagen! :D

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!