Inlägg från: musli |Visa alla inlägg
  • musli

Lantlig/Romantisk inredning!

Hej hopp!
    Nu har jag läst heeela tråden, mycket bra idéer för mig men jag vill nog inte ha allting vitt direkt... Vi bor i ett 20-tals hus, en liten gård i jämtland, som inte är renoverat sen nån gång på 70-talet och då mest taksänkningar och tapeter, heltäckningsmatta och målat kök... Det är makens morfars hus, hans mamma är född här och maken likaså. Vi har inte gjort särskilt mycket ännu, byggt ut med 20 kvm för tvättstuga och badrum (fanns inte vatten och toa här när vi flyttade in), lagt laminatgolv och målat i hallen, målat om köket och dess bruna och orangea skåpsluckor, slitit ut den långhåriga, gröna heltäckningsmattan i vardagsrummet och målat över den gröna medaljongtapeten med caffe latte-färg och sen nu nyligen slitit ut även porösplattorna som låg under heltäckningsmattan och därunder hittade vi ett grangolv i nyskick som ska slipas och lut-såpas med vitt pigment! Målat den laxrosa medaljongtapeten i datarummet, som ska bli matsal när vi river ut köket, i en varm gul färg. Just nu håller vi på och renoverar fönster, börjar bli bråttom innan vintern kommer här uppe...
    Springer på mycket auktioner och loppisar och fyndar, senast igår, fyndade då bl.a. en jättegammal vagga som ser ut ungefär som denna fast vitmålad med färgen i ganska dåligt skick...

6081235466.jpg

200:- kostade den! Ska vitmålas i väntan på att bli med barn igen förhoppningsvis...

Rolig tråd det här!

//heavy metal-mamma...
  • musli

Jag har också läst en del feng shui, kommer att använda mig av det en del i renoveringen av huset! Har Rensa i röran med Feng Shui, samt Feng Shui för svenska hem. Superbra böcker båda två men framför allt Rensa i röran!!! Har nog läst den 4 ggr bara under sommaren!!!

//heavy metal-mamma...
  • musli

Nu är elektrikern här! Woohooo!!!  I vinter ska jag ha belysning och golvvärme och allt sånt i tvättstugan och badrummet!!! Jag är sååå glad!!! Har jagat elektriker i 1½ år och äntligen! Så nu ska jag lasera sponten i taket vit-gråaktig... Sen ska jag måla väggarna i tvättstugan och sen är det bara listerna kvar!!!!!
    Ska beställa bänkskåp på jobbet och några väggskåp också tror jag och sen får maken göra dörrarna eventuellt på jobbet (vi jobbar med att göra IKEA's PAX, HOPEN och FAKTUM) och sen på med min bänkskiva i laminerad ek och i med en diskho (rund kanske?) och sen är det klart inne i tvättstugan!!!!! Åh vad jag är glad!!! Sen kan jag börja inreda rummet!!! 

//heavy metal-mamma...
  • musli

Skoförvaring, såna här kanske?

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15561&catalogId=10103&storeId=2&productId=40857&langId=-11&categoryId=17096&chosenPartNumber=50075719

Kanske den här i vitt?

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=17088&catalogId=10103&storeId=2&productId=61027&langId=-11&categoryId=17097&chosenPartNumber=10099048

//heavy metal-mamma...
  • musli

Det här ska jag köpa! 200:- för ett ooootroligt vackert piano!
    Hoppas det inte kostar miljaders miljarder att få det stämt och iordning, iofs så är det ju ett sååå billigt piano att det är värt pengar att göra iordning det! Det är tillverkat 1880!

//heavy metal-mamma...
  • musli

nublu, frakten är bensinpengarna att åka och hämta det 6 mil bort, hämtar med släp själva, stämningen får komma nästa år, sparar pengar till det men jag tror inte det är sååå dyrt här uppe som hemma hos föräldrarna tex... 

//heavy metal-mamma...
  • musli

Nu fick jag beslutsångest... Vilket piano ska jag ta? Det första är gratis och det andra kostar 200:-...

//heavy metal-mamma...
  • musli

Så här blir våran tvättstuga när den är klar...

Ljusgrå plastmatta på golvet, vävtapet på väggarna målad i ljust gulgrönaktig (ska ta bild), vitlaserat spont-tak...

//heavy metal-mamma...
  • musli

Jag har frågat bild-ägarna till piano-bilderna om lov så de är ok!!! Bara så ni vet!

//heavy metal-mamma...
  • musli

juliah, jag har gått musik-linjen en gång i tiden, spelar klassiskt piano och saaaknar mitt piano som jag hade hemma hos mamma och pappa som numera är sålt sen nåt år tillbaks... Var ju omöjligt att frakta 90 mil.. 
    Men jag tror det blir det andra pianot, det är ju sååå fint, får hellre lägga ner lite pengar på att renovera det isf... 

//heavy metal-mamma...
Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!