Inlägg från: Lolanna |Visa alla inlägg
  • Lolanna

Lantlig/Romantisk inredning!

Hej!

Har följt med i tråden men inte gett mig till känna förrän nu
    Älskar själv den lantliga inredningen och vill säga att ni alla har jättevackra hem och nu skulle jag behöva er experthjälp Vi håller på att renovera vårt sovrum och jag har lite problem med färgsättningen. Vi har en mörkbrun säng (bild på modellen finns i standard - mappen men den är tyvärr vit. Färgen vi har kan ni se från bilden på skåpet). Jag har nu hos mina föräldrar en stor skänk/skåp som vi ska sätta i sovrummet och den vill jag måla vit. Men hur går det här ihop med sängen?
    Väggarna blir i ljust brun färg, vita lister och vitlaserat golv och tak. Våra skrubbar ska få nya dörrar som min man ska snickra av mdf-skivor i samma stil som skåpet från samma serie som sängen och de ska målas vita med beslag i mörkare kopparfärg.

Förstår om det kan va svårt att föreställa sig så här men vad tänker ni spontant. Kan jag måla skänken vit eller skär det sig för mycket med sängen? Eller går det om man binder ihop färgerna genom att typ sätta nånting i mörkt på skänken och sen typ vita kuddar i sängen.

Det här blev långt men hoppas ni orkade läsa och kan ge mig lite feedback, håller på att bli galen då jag inte vet själv

Ska sätta in mera bilder på vårt hem bara jag får det städat...

• Lolanna

Tack för alla svar, alltid kul med andras åsikter blir lätt så svårt det här med inredning.

Smajla och nublu - Jo, hade också tänkt sätta mörkare beslag på byrån (mörkare mässingsfärg kanske) och på det sättet binda ihop de två. Och sen nåt stilleben med mörkare skaer på skänken. Skänken bli ganska stor, eller hög kanske man ska säga. Kan den kanske vara mellan 1 och 1,5m hög och nämare 2m lång (inte så bra på att upskatta men ungefär) Har tyvärr ingen bild på den.

Sängtäcket är lattefärgat ungefär och det vågar jag inte köpa nytt för det köpte jag för ett år sen o det är från linum. Men man kanske skulle sätta vita kuddar och sen en vit pled eller nåt i fotändnan av sängen.

Flatt - Jo ska ta lite bilder av rummet o sängen när jag kommer hem...måste bara städa lite först Ska ta lite bilder av övriga huset också.

• Lolanna

Hej igen på er!

Tog en stund innan jag fick bilder av vårt hem men nu har jag äntligen laddat opp dem. Ni får gärna kika in om ni vill. Huset köpte vi för 1,5 år sen och vi har egentligen inte gjort om annat än wc:n förrän nu då det är sovrummets tur. Har satt in bilder på sovrummet och de möbler som kommer det.

Har nu beslutat att sovrummet ska gå i brunt och vitt. På sängen ska jag ha det bruna sängtäcket och vita kuddar och sen en vit pläd i fotänden. Över sängen en lång spegel med vit, krusad ram med lite inslag av brunt. Då får jag in lite mera rymd och ljus.
    Sen ska jag följa ditt råd smajla med den brun matta och bruna o vita krukor i fönstret med vita gardiner. Över skänken ska jag troligtis också sätta en segel men i mörkare färg kanske och sen nåt fint stilleben. Men, men det är en bit dit ännu. taket blir snart klart och då är det golvets tur. Ska sätta in bilder sen då det blir klart.

Ni som målar möblerna vita, vilken typ av nyans och färg använder ni?

/Lolanna

• Lolanna

Smajla - Tack! Ska se om jag hittar den färgen. Är den vit, vit eller går den mera åt det naturvita hållet?

• Lolanna

Therre och smajla: Okej, har just nu en burk med vit färg (kanske mer i vanilj) hemma som jag ska måla byrån i hallen med. Får se om den blir bra eller om jag ska söka vidare Har alltid betto m antikvita färger men det verkar som om ingen försäljare riktigt förstår mig... :-/

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!