Inlägg från: nublu |Visa alla inlägg
  • nublu

Lantlig/Romantisk inredning!

Färgsättningshjälp till tvättstugan, please! Det skulle ju bli bastu först men så ändrade vi oss (inte ovanligt alls!) och nu snickrar maken som besatt...

Jag köpte ljusgrått klinkers och det ska vi använda men ska det vara vit eller mörkgrå fog?

Vi har bestämt oss för pärlspont med en bröstlist till och sedan målat/tapet över det. Pärlsponten i någon vit nyans men ovanför det? Utrymmet är pyttelitet, ca 2,5 m långt och ca 96 cm brett så stormönstrat är ju uteslutet. Skåpen blir IKEA:s vita Ärlig eftersom de känns mest "stryktåliga". Men vad ska jag ha för beslag till skåpen?

Som belysning i taket IKEA:s Lillholmen och på väggen några vita hyllor ev med IKEA:s svarta snirkliga konsoler.

Kan tillägga att tvättstugan ligger i anslutning till badrummet som har gul våtrumsmatta och väggarna i ljust gult med några konstiga turkosgröna romber på. Apfult! Och toaletten och handfatet går i ljust turkosgrönt *urk*

Hjälp mig tjejer!

• nublu

Tack för alla tips! Ska börja leta fin romantisk mönstrad tapet!

Malins79: Jag har också mörkblå Borosantapet hemma i arbetsrummet och hallen. Köpte bård till men den kom aldrig upp.

Tapeten i hallen är väl ok eftersom det är ljusare "medaljonger" på den så den blir inte så kompakt i uttrycket, men arbetsrummet... *sucka* Men jag har bestämt mig för att måla arbetsrummet Stockholmsvitt och ha en fondvägg (idé - samma tapet på fondväggen och i tvättstugan!). Jag börjar plugga om typ 1,5 vecka och eftersom det blir mycket läsa hemma så vill jag ha det fint i arbetsrummet!

• nublu

Haha, är på så bra humör! Som ni kanske minns så är ju vårt arbetsrum illa tapetserat med mörkblå tapet. Idag diskuterade vi vad som ska sitta över pärlsponten i badrummet och maken kom återigen dragandes med sitt urhemska förslag om ljusgrönt. Då slog jag till direkt!

- Gudars, vad tapeten här i arbetsrummet är sliten!
    - Mjo, vad ska vi ha tvättstugan nu då? Ljusgrönt blir jättesnyggt tror jag.
    - Men kan vi inte tapetsera istället med någon fin mönstrad tapet därinne. Vore det inte häftigt att måla arbetsrummet vitt också och göra en fondvägg med samma tapet som i tvättstugan? (ingången till badrummet/tvättstugan är från arbetsrummet om ni undrar).
    - Jo, det kanske vore snyggt...Och så får väl dina föräldrar spel också om vi gör om igen! (mkt stort flin!)

Så det ser ut som om den mörkblå tapeten är på väg ut utan att jag börjar måla utan att meddela maken. HURRA!

Har hämtat jättefina tapetprover, Boråstapeters kollektion "Två rum och kök" och DecorMaisons "Pretty Prints 2" (massor av urfina tapeter bl a med toile du jouy-mönster!) och "KitchenArt 2". Det kommer bli jättesvårt att välja!

• nublu

Eddan: Det tycks som om mörkblå tapet åldras snabbt. Vi tapetserade strax före jul 2003 och den är redan sliten i skarvarna på vissa ställen.

Nåja, om jag får måla och tapetsera om är jag inte ledsen alls, är så tokless på det mörkblå! Hur kunde jag tycka att det var snyggt?!?

Englavingar : Otur! Visst blir man trött när det blir sådär?

• nublu

Juliah : Tack! Fatta vad skönt!

Rut: Jag tvivlar på att det är den försvunna fjädern till häftpistolen som gör dig sur - jag tror att det är bebis på G. Har inte du BF typ närsomhelst? Jag minns när jag väntade O och maken fick för sig att vi var tvugna att stöldskyddsmärka bilen efter att han slutat jobbet. Jag tyckte att han var dum i huvudet men sa inget utan bara kokade invärtes... På natten gick vattnet. Lite OT, men hå och hej! Vad ska du klä med för tyg?

• nublu

Marylo : Du har fått jättebra tips av de andra (tro mig, de är proffs förklädda till amatörer! ) och här kommer några idéer till:

Få in lite mörkt trä i inredningen om du känner att det blir för mycket vitt. Ett soffbord eller skåp i något mörkt träslag. Jag har mycket björk i vårt vardagsrum/matsal och ett ärvt mörkbetsat linneskåp som vi har filmer i. Bilder finns i mitt galleri. Våra väggar är inte kritvita utan de är svagt grå och ändrar karaktär beroende på dagsljuset. Maken knorrade iaf över "dårhusvitt" men det har gått över nu efter snart 2 år. Vi hade mörkgröna medaljongtapeter innan som jag målade över och det blev ett rätt häftigt färgbyte precis som för er.

Allt i Hemmet brukar ha flera fina reportage från vita hem, om du inte prenumererar så titta på biblioteket om du kan låna tidningar där för att få lite mer inspiration.

Känns det alltför vitt och livlöst så kanske en fondvägg är en bra idé?

• nublu

Jag gillade Caminan och Dovre-modellerna.

Välkommen till ett farligt vanebildande ställe på FL.

• nublu

Mystjejen : IKEA:s burkar är jättebra! Ska köpa en stor att ha tvättmedlet i nu när vi gör en ny fin tvättstuga.

Skönt att höra att du är på G igen!

• nublu

Eller dekorplast/gummi och klippa ut en cirkel el fyrkant : en vit till vittvättmedlet och en svart för kulörtvättmedlet? Tog svart som exempelfärg eftersom NR är helt såld på de färgerna.

• nublu

Ni som är expert på det här med möbelmålning: Är det svårt att få målningen snygg på fanér? Funderar på att renovera de ärvda matsalsstolarna med vit färg och ny klädsel (och lite lim så de inte ramlar i bitar!).

Svar på tråden Lantlig/Romantisk inredning!