• Anonym

Dystymi?

Någon som har fått diagnosen dystymi? Jag var hos min läkare idag och hon sa att hon trodde att det kunde vara det jag har.

Jag har nästan alltid haft lätt till tunga och mörka känslor och tankar. I tonåren och efter mina förlossningar har det blivit till riktigt ordentliga depressioner. Periodvis känner jag mig bättre naturligtvis, men aldrig riktigt bra.

Försöker jobba med min självkänsla och mina tankar men tycker att jag mest kör fast. Nu ska jag pröva Fluoxetin. Skulle också bli glad om någon har erfarenheter av den medicinen.

• Svar på tråden Dystymi?
  • Anonym

Ingen?

*puffar lite stillsamt*

• Sprall78

Får du hjälp med att jobba med dina tankar eller gör du det på egen hand?

• Anonym

Jag började med kbt- terapi innan sommaren men hann bara gå två gånger innan det blev sommaruppehåll. Lite verktyg hann jag få med mig. Men det är svårt...

• Dollars matte

Min terapeut uttryckte sig ganska luddigt så om det var en diagnos vet jag faktiskt inte, och det fick jag inte höra förrän den sista eller näst sista gången vi sågs. Hon sa att troligen skulle det kunna kallas "dystymi med generell ångest" eller liknande... Och egentligen bryr jag mig inte om vad det står i journalen så länge jag fungerar i vardagen.

Har liksom du en mer eller mindre mörk period bakom mig sedan tidiga tonåren. Ibland har det varit lite bättre men för det mesta sämre med (vad jag skulle kalla) djupare depression och panikångest. Tänkte inte gå in på detaljer här o nu.
    Det var hur som helst inte förrän efter minst 10 års mörker som jag bröt ihop totalt och lyckades till slut komma iväg och söka hjälp för det. Fick Citalopram som jag åt i ca 1 år och en samtalskontakt i form av en psykoterapeut som jag gick till i nästan 2 år. Om det var det som hjälpte eller om det var förändrade livssituationer i allmänhet vet jag inte, vill gärna tro att det ena inte hade funkat utan det andra, men nu känner jag mig så gott som symptomfri. Visst har jag mörka perioder ibland, men inte alls lika ofta och definitivt inte lika långa som förr. Senaste panikattacken var för 1 år och 2 månader sen!

Vet inte om jag kan vara till någon hjälp, men skriv gärna privat om du vill ha någon att bolla tankar med.

• Anonym (Panda)

Min läkare/psykolog har också varit ganska luddig men efter alla beskrivningar jag läst så tror jag att det är dystymi som jag lider av.

Jag har haft ett väldigt jobbigt liv med mobbing, ensamhet, depressioner, dåligt självförtroende, specifika fobier, social fobi, mycket ångest och andra psykiska problem. Mina föräldrar skilde sig för tre år sen (min enda trygga punkt försvann) och sen var jag med om en överfallsvåldtäkt utomhus för fyra år sen (jag är 23 år nu). Har gått hos olika psykologer/kuratorer hela tiden så jag har arbetat mig igenom sorgen och ilskan systematiskt.

Alla de här problemen har kommit ganska tätt inpå varandra och det är inte många perioder som jag varit problemfri/sorglös så därför var det inte förrän för 1,5 år sen som jag upptäckte att något var fel. Var ju ledsen trots att jag kommit över det mesta av mina problem och ändå har ett väldigt tryggt och bra liv (dock ej perfekt). Det var inte heller så allvarligt att jag kände mig deprimerad. Jag hade bara svårt för att vara glad och jag oroade mig jämt för framtiden och tänkte väldigt negativt.

Nu har jag ätit Cipralex 15 mg i 5 månader och jag mår så otroligt mycket bättre. De där orosdagarna då jag bara grät och klagade över mitt hemska liv och alla jobbiga problem är helt borta och nu kan jag ta för givet att jag mår bra och är positiv så länge inte något extra jobbigt inträffar. Har blivit av med den tunga "svårmodsslöjan" och det känns jättebra. Det har blivit en del biverkningar av medicinen, men det är absolut värt det att få vara glad som "naturligt tillstånd" och se framtiden positivt!

Ska förhoppningsvis få gå på KBT snart för att få bättre självförtroende och arbeta bort den sociala fobin. Kämpar hemma på egen hand, men det går nog lättare om jag får lite hjälp. Har gått hos en psykolog hela våren, men jag känner mig färdig med allt det gamla nu. Jag vill bara ändra mina tankesätt och mina ångestdämpande handlingar.

Ja, det var "lite" om mig!

Svar på tråden Dystymi?