• Anonym (hmm)

Bruka vs. Missbruka

Man kan ju dricka alkohol någon gång i månaden utan att någon höjer på ögonbrynen för det. "För alla gör ju det"...alltså dricker då och då. Man räknas inte som missbrukare för det, utan bara brukare av alkohol.

Men hur är det med narkotika? Kan man bruka det eller räknas man alltid som en missbrukare oavsett mängden användande?

Vore intressant att höra era åsikter runt detta!

• Svar på tråden Bruka vs. Missbruka
  • Dino78

MIssbruka för mig är när man tappat kontrollen över sitt brukande. Och inte kan sluta.

Däremot vad gäller narkotika så är det olagligt, vilket inte alkohol är. Så att bara bruka narkotika nån gång då och då är fel, så du missbrukar man lagen ist. Svår fråga, aldrig tänkt på det så!

DIF i själ och hjärta
  • Anonym (hmm)

Dino78

Vissa kan faktiskt bruka narkotika under full kontroll, dvs inte bli beroende... utan bara ta någon gång per år. Det tycker inte jag är att missbruka, utan bara att bruka.

Det är olagligt, visst. Men det tycker inte jag har att göra med under vilka kontrollerade/icke kontrollerade former man brukar det.

• Dino78

Öh...läste du inte vad jag skrev?
    Skrev att missbruka är att tappa kontrollen. Inget annat.

DIF i själ och hjärta
  • Anonym (hmm)

Förlåt, missuppfattade nog ditt första inlägg

• Beautyflie

Bruka är för mig att man lever ett "normalt" liv samtidigt, och att man inte får några konsekvenser av drogerna.

Mssbruka är alltså raka motsatsen, när de negativa konsekvenserna överstiger de positiva effekterna och man ÄNDÅ fortsätter.

• roha

Jag tycker att om du testar droger nån gång - då brukar du det.
    Om det är det första du tänker på när du vaknar på morgonen - då missbrukar du det.

Droger eller alkohol...spelar ingen roll...ett missbruk är ett missbruk.

Ingen höjer på ögonbrynen när det gäller alkohol just för att det är lagligt, men jag kan reagera om jag ser samma personer dag ut o dag in sittandes på uteserveringarna med en kall öl.
    Argumentet att det "faktiskt är sommar/semester" går fetbort!

• sapo

roha - håller helt med dig!!!!!

• sweetmommy

roha: håller oxå me.

• emilias

Anledningen till skillnaden mellan bruk/missbruk beträffande alkohol och droger beror på legaliseringen. Alkohol är legalt alltså anses inte "bruk" som missbruk. Beträffande droger som är illegalt räknas ju användning direkt som missbruk, det finns i Sverige inget bruk av droger.

Att dra en gräns mellan bruk och missbruk är svårt då gränsen är hårfin. Missbruk är säkerligen olika för anhöriga till den som tar droger och till den som själv använder droger. Jag anser att det är svårt att sätta ut en gräns för vad som är bruk eller missbruk, denna gränsen blir väldigt individuell. Däremot tycker jag att det är bra att all användning av droger ses som missbruk, då droger är illegalt och inte bör användas. Se bara på gränsen beträffande alkohol idag, vi är alldeles för toleranta. 18-åringar är ute och festar fredagar och lördagar och dricker 2 vinare varje vecka, om inte mer. Detta ses idag som "normalt" och ingen höjer på ögonbrynen. Vi vill inte hamna där med drogerna, så låt allt bruk ses som missbruk.

Svar på tråden Bruka vs. Missbruka