• Anonym (hmm)

Bruka vs. Missbruka

Man kan ju dricka alkohol någon gång i månaden utan att någon höjer på ögonbrynen för det. "För alla gör ju det"...alltså dricker då och då. Man räknas inte som missbrukare för det, utan bara brukare av alkohol.

Men hur är det med narkotika? Kan man bruka det eller räknas man alltid som en missbrukare oavsett mängden användande?

Vore intressant att höra era åsikter runt detta!

• Svar på tråden Bruka vs. Missbruka
  • Anonym (==)

Jag anser inte att man kan bruka olagliga substanser, då det kan ge juridiska konsekvenser. Därför tycker jag att användande av droger MINST är ett missbruk!! Konsekvenser=missbruk.

Däremot är man inte beroende, eller narkoman, bara för att man använder droger. Det finns, som sagt, människor som använder droger utan att bli beroende!

Jag skiljer alltså mellan missbruk och beroende, inte mellan bruk och missbruk!

• sallyb

Hej!

Enligt mitt sätt att se det kan man inte bruka narkotika eftersom det är olagligt. Narkotika är alltid ett missbruk.

Alkohol kan man bruka. Missbruk blir det när alkoholen blir ett "måste" eller en vardag.

• KickStart

Narkotika är olagligt och därför klassas det inte som ett "brukande" utan som ett missbruk.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Anonym:

En person som missbrukar narkotika även om det bara är enstaka gånger är narkoman och klassas som det också.
    Det har inget att göra med om narkomanen är beroende eller inte.

• Gadget

sallyb:
    Nja, man kan bruka viss narkotika, eftersom vissa narkotiska preparat är lagliga för medicinskt bruk.

• ladymarion

Gadget:
    Men då brukar man ju narkotisk medicin, inte riktigt samma sak, men medicin i sin tur kan man ju missbruka... Behöver ju inte vara narkotiska preparat i medicin för att den ska missbrukas heller.

blev rörigt det där

• KickStart

LadyMarion:
    Vissa narkotikaklassade preparat används vid medicinsktbruk men då kallas det "användande för medicinsktbruk".
    Sedan händer det inte sällan att medicinsktbruk går över till ett rent missbruk.
    Preparatet orsakar tillvänjning och för att få samma effekt händer det att patienten ökar dosen succesivt. Det kan ställa till rediga problem för den enskilde och kan ge svåra utsättningssymtom.

• jennypennypannkaka

Allt bruk av (ej receptlagd) narkotika är missbruk.

Missbruk och beroende är två skilda saker, kan tilläggas.

• jennypennypannkaka
    KickStart skrev 2006-07-15 22:30:33 följande:
    Anonym: En person som missbrukar narkotika även om det bara är enstaka gånger är narkoman och klassas som det också.Det har inget att göra med om narkomanen är beroende eller inte. S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
    Hmm.. det där låter främmande för mig.

För mig är en narkoman en person som är beroende. Har jag helt fel?
  • Åsa

Missbruk kan ju vara medicinskt - kroppsligt beroende - eller socialt - känsla av "måste" att dricka/droga vid vissa tillfällen, kanske helg när man går ut, avkoppling etc; missbruk där är sådant som går ut över det sociala livet som jobb eller familj.
    Vad som är kroppsligt/medicinskt beroende är relativt lätt att se, åtminstone om den beroende är beredd att hålla uppe med substansen så länge att h*n hinner få abstinens.
    Socialt missbruk är lite knepigare eftersom det varierar mycket vad omgivningen accepterar. "Helgsupande" är accepterat i vissa umgängesgrupper, inte i andra, i vissa familjer, inte i andra. Bortavaro från jobbet på grund av drickande/baksmälla möts av viss tolerans hos en arbetsgivare, med hot om avsked av en annan.
    Medicinskt kan man givetvis "bruka" även illegala droger, t ex hasch. Socialt är det mer tveksamt eftersom toleransen för sådant bruk i "majoritetssamhället" i allmänhet är låg även om det accepteras i den enskilda kamratgruppen.

• Gadget

Nu tänkte jag mer på riktigt legalt medicinsk bruk och inte självmedicinering. T ex amfetamin.

• KickStart
    jennypennypannkaka skrev 2006-07-15 22:48:48 följande:
    Anonym: En person som missbrukar narkotika även om det bara är enstaka gånger är narkoman och klassas som det också.Det har inget att göra med om narkomanen är beroende eller inte. S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!Hmm.. det där låter främmande för mig.För mig är en narkoman en person som är beroende. Har jag helt fel?
    Nej det kan vara jag som är ute och cyklar faktiskt
    Blev lite osäker men eftersom det inte går att redigera så lät jag det vara.
  • Anonym (==)

Morula: Såg ditt senaste inlägg om att du kanske är ute och cyklar, men vill ändå fråga.... Vem/vilka klassar en person som använder narkotika enstaka gånger som narkoman??

I mitt yrke klassificerar vi missbruk av narkotika/alkohol efter en 3-gradig skala: 0 = inget missbruk av narkotika och inga problem med alkohol, 1 = problem/beroende av alkohol alternativt enstaka missbruk av "lättare droger" tex hasch och cannabis, 2 = användande av "tyngre droger" tex amfetamin och heroin alternativt regelbundet användande av "lätta droger" (se ovan)

Vi klassificerar alltså, men vi säger ingenting om huruvida de är beroende dvs narkomaner, det får fortsatt utredning visa.

En person som är beroende av alkohol kallas alkoholist och en person som är beroende av narkotiska preparat kallas narkoman!!

• jennypennypannkaka
    Anonym (==) skrev 2006-07-16 11:09:32 följande:
    Morula: Såg ditt senaste inlägg om att du kanske är ute och cyklar, men vill ändå fråga.... Vem/vilka klassar en person som använder narkotika enstaka gånger som narkoman??I mitt yrke klassificerar vi missbruk av narkotika/alkohol efter en 3-gradig skala: 0 = inget missbruk av narkotika och inga problem med alkohol, 1 = problem/beroende av alkohol alternativt enstaka missbruk av "lättare droger" tex hasch och cannabis, 2 = användande av "tyngre droger" tex amfetamin och heroin alternativt regelbundet användande av "lätta droger" (se ovan)Vi klassificerar alltså, men vi säger ingenting om huruvida de är beroende dvs narkomaner, det får fortsatt utredning visa.En person som är beroende av alkohol kallas alkoholist och en person som är beroende av narkotiska preparat kallas narkoman!!
    Det är så jag tolkar orden också. Man är ju inte alkoholist för att man brukar alkohol. Samma sak borde gälla narkotika.
  • KickStart

Anonym:

Det var därför jag skrev att jag var ute och cyklade
    Jag drog parallellen narkotikamissbruk= narkoman. Och det är säkert inte helt korrekt.
    Missbruk är det iofs även om man använder narkotika endast en gång eller enstaka gånger. Missbrukare kanske är ett mera korrekt ord att använda.

• Anonym (==)

Jag kallar det missbruk om man använder olagliga droger, oavsett beroende eller inte, även receptbelagda preparat som inte används korrekt.
    När det gäller alkohol kallar jag det missbruk om man får negativa konsekvenser när man dricker, oavsett alkoholism (beroende) eller inte.

Svar på tråden Bruka vs. Missbruka