• Sanniis

Rasta hund- hur ofta?

Hur ofta rastar ni er hund/ hundar?

Vi går ut med vår ca 4-5 gånger/ dag. Vi bor i lägenhet på 4 våningen, så det går inte att bara släppa ut henne i trädgården, då vi inte har någon

• Svar på tråden Rasta hund- hur ofta?
  • dunderhonung

Brukar bli mellan 3-5 promenader om dagen. Några längre och några kortare. Sedan är han ute i trädgården en hel del också och kissar ibland där om det behövs. Är det sånt här varmt väder som det varit ett tag vill han inte gå så mycket utan ligger ute och njuter hela dagarna. Underbart!

• Therese B

Har två chow-chow en hane som är en pigg sjuåring och en lungn tik på 9år. Jag går en längre promenad på morgonen ca 1timme (nu när det är varmt på dagen och jag är arbetslös. Försöker gå en liten kisse runda mitt på dagen när det är varmt blir annars en längre promenad. Och sen en 1timmes promenad sen på kvällen. Denna ras är inte så intresserade av aktiviteter som "normala" raser. Min sambo brukar gå längre sträckor med hanen, då han vill röra sig mera än tiken som mer njuter av att ligga i sin trädgård! På vintern brukar vi gå längre promenader då de mår bättre av kyla....Och jag går alltid olika promenader varje gång, tycker att det är både snuskit och tråkit att gå samma promenad....

• sara81

En promenad blir på runt en timma 2 ggr om dagen. I och med att jag är mammaledig så har jag även tid på dagarna att hitta på saker, som att åka och leka med hundkompisar etc.
    Men nu när det är så varmt så vill han inte röra sig ur fläcken på dagarna. Försöker man få ut honom på promenad så vänder han när han gjort sitt och vill gå och lägga sig i skuggan.

• Talossa

Vår lille kille på 6 år säger aldrig nej till en promis. Han är alltid pigg på att gå ut, även fast att han när det regnar först tvärstannar i dörren för att sedan kuta ut för att han så gärna vill gå på promenad. Vi går ut med honom minst 3-4 ggr/dag. Två längre promenader morgon och kväll.

Jag har tänkt på det där med att gå samma prmomenader som Therese B skrev om.
    Jag undrar om det är någon som vet om hunden tycker det är roligare att gå samma promenader, eller olika promenader?

Jag tror jag brukar variera ganska mycket på promenaderna. Eller så brukar det bli samma runda på mornarna och samma runda på kvällarna och samma runda på dagarna, ja ni förstår hur jag menar...

• Minelli

Tack för svaret!
    Rent praktiskt tänkte jag - åker ni från jobbet på varje liten rast?
    Har alla så nära hem från jobbet?
    Självklart förstår jag att hundarna behöver gå ut, absolut inte så jag menade..

• frulan

Minelli
    Haha, ja, var det så du menade. Ibland läser man det man vill läsa

• AgainstMe

Ser ut typ såhär för doberhanen (blandisen e lika minus träningen):

5:30 - Rastning med husse innan han drar till jobbet
    9:30 - Promenad 1-2 timmar, innehållandes lösspring och/eller träning (lydnad eller spår)
    15:00 - Rastning
    18/19 - Lösspring eller träning på klubben (2-3 dagar i veckan)
    22/23 - Kvällsrastning

Nu på sommaren är man ju ute mkt, typ picknick osv och då är hundarna med.

• Sanniis

Tack för alla svar.

Hmm, känner att jag kanske går för korta promenader med vår lilla vovve. Vi har bara haft henne i två månader (men hon är vuxen, 3,5 år), så det har alltså varit sommar hela tiden vi haft henne och då får man ju inte ha hundarna lösa någonstans. Det är alltså inte ofta jag kunnat släppa henne lös, bara på kvällen ibland när det inte är mkt folk ute.

Så här kan en dag se ut nu när jag är sommarledig:

8-10 - Morgonpromenad, på ca 30 min
    12-13 - Lunchpromenad, ca 40-45 min
    17-18 - Eftermiddagspromenad, ca 30 min
    21.30-22.30 - Kvällspromenad, ca 40-45 min

Sen beroende på vad man gör den dagen så kan det bli fler promenader. Tiderna är väl inte exakta, brukar inte ta tiden så jättenoga men

Då vi bor mitt i stan har vi inte närhet till någon riktig skog. Men vi har ändå en del bra "grönområden" där vi brukar promenera.
    Försöker variera dem så mkt det går.

• Sanniis

Glömde skriva att det är en Lhasa Apso jag har. Alltså en rätt liten hund.

• Majsan70

3 prommisar om dagen blir det. Morgon eftermiddag och kväll.

På helgerna och andra ledigheter blir det ofta mer. Vi tar oftast med oss hunden dessutom när vi åker nånstans.

• Vofflis

MIn lilla cavaliertik på snart nio år brukar gå ut ca 4 gånger varje dag. Fast det beror på hur varmt det är ute, hon har lite problem med sitt hjärta så vi brukar inte gå några långpromenader när det är varmt ute. Hon orkar bara gå en långpromenad per dag och de andra är bara kortisar runt kvarteret.

• guffen

Våra hundar gillar att vara ute. Den yngre tycker att man bara kan vara inne på morgonen innan maten och på kvällen när det är läggdags.

- Morgonpromenad efter frukosten, 35-40 minuter
    - Eftermiddagspromenad efter middagsmaten, 60+ minuter
    - Kvällsrastning 5 minuter efter att de fått komma in efter att ha varit ute hela dagen
    - Nattrastning innan läggdags

De får promenera i skogen på morgon- och eftermiddagspromenaden med mycket sniffande och pinkande och nya intryck.

När det är väder är det dragträning med trehjulig cykel, vanlig cykel eller släde beroende på underlag.

På dagarna springer de runt rätt mycket i sin 100 kvadratmeter stora hundgård.

Hur behovet för hundar med rastning ser ut beror alltså på ras, miljö, individ och vanan.

• Jossan85

Jag rastar min hund 5 ggr per dag.

• TvåM

5 ggr per dag är vi ute med vår golden. Längden på promenaderna kan variera men går alltid en längre varje dag (45min+), ibland två.

• Liska

rastar typ 4-5 ggr allt mellan 5-30 min,, sen är det alltid nån form av träning spår lydn upplet, sök,,,allt från 30min till heladagar. osv.

• Zaga 85

Det beror också mycket på vad du har för hundras, hur mycket dom måste motioneras alltså ;)
    Vad är det för hund?

Svar på tråden Rasta hund- hur ofta?