• Minelli

Cysta = farligt?

Jag har en cysta på vänster äggstock och kommer kallas in för ny undersökning om ett par månader för att se hur den betett sig.

Kan en cysta bli farlig?
    -nervös-
    Insåg först nu att det kanske kan bli farligt..?

Någon som vet?

• Svar på tråden Cysta = farligt?
  • Anonym (hmmm...)

om det skulle vara farligt skulle de nog inte vänta o kolla hur det ser ut om ett par månader..men cysta låter farligt men det är väl egentligen bara ett samlingsnamn för typ " utväxt"el "blåsa" det kan ju sitta cystor lite överrallt i kroppen..har själv opererat bort på annat ställe. den var i sig inte farlig bara lite otrevligt ställe att sitta o växa på.. så försök du att inte fundera så mkt på att den ska vara farlig..o kan du inte släppa det så ring o prata m proffsen som vet på det ställe dit du var...så får du säkert lugnande besked...vet själv att när jag fick höra om min cysta, tog man inte riktigt in allt som sas hos läkaren, först efteråt kom alla frågor o som tur var hade jag ny tid ganska fort så jag skrev upp alla funderingar på ett papper o tog med o sen prickade jag av alla frågor direkt m kirurgen...hoppas det löser sej så du kan "andas ut"..

• Minelli

Tack för ditt svar!
    Om man känner att det sticker på sidan där cystan sitter då?

• mye

farlig näää det tror jag inte! men oooonda kan de bli!
    jag hade massor för ett par år sen...en morgon kunde jag knappt gå...åkte in oc de fann en som var stor som en femma...de sprängde den med laser! det gjorde inte ont!

• Anonym (hmmm...)

har du gjort vul? jag har haft chokladcystor kom jag på nu o de gjorde ont.. var till gyn o han kollade o sa att de var blodfyllda äggblåsor som brukar gå tillbaka av sig själv men kan i sällsynta fall spricka..han sa att om man får superont då ska man söka vård akut..men det känner du nog isåna fall det ska typ göra så ont att du inte kan göra nåt annat än tänka sjukhus! väldigt ovanligt så det händer nog inte dej heller.. jag fick en återbesökstid någon månad senare o då var de borta..glömde helt bort att jag haft det! vicket pucko man kan vara kändes väl som kraftig mensvärk typ, ja när jag sökte gyntid första gången... vet inte om du blir någe hjälpt av mig...

• Bispan

Vad är det för sorts cysta du har?

• Minelli

Oh, jag var så dum och trött (var på gyn-akuten vid midnatt) att jag inte ens frågade..
    Men hon sa att den kunde försvinna av sig själv..

• Bispan

Inte dum, men trött.

Ta reda på vilken sorts cysta de misstänker.

Är det en ägglossningscysta kan du behöva behandling, men det är inte alls säkert. Om det är en endocysta ska du ha behandling för att endon inte ska förvärras.

Försöker du bli gravid?

• Minelli

Hon sa att det vanligaste med den här sortens cysta var att dom växer bort utan operation. Då måste den väl se ganska ofarliga ut nu? Right?
    Och nej, jag försöker inte bli gravid - gjorde abort i maj och sambon har just varit otrogen.. så barn lär få vänta ett tag här.

• Anonym (lilla jag)

Minelli: Jag hade en cysta vid en tidigare graviditet. Den var stor som en knytnäve. Läkaren blev inte alls orolig och sa bara att den lär försvinna när graviditeten är avslutad. Mycket riktigt, det gjorde den.
    Men jag förstår ändå din oro.

• juliagrund

HEj!
    Har hört att många cystor försvinner av sig själva antagligen därför de väntar å ser vad som händer under en månad... hade de anat att det var farligt så hade de inte väntat en månad, det verkar ju helt konstigt..

Själv hade jag en tvillingcysta eller dermoidcysta för 2 år sedan på min högra äggstock. Under några dagar växte den sig stor som en apelsin (STOR apelsin) så jag fick åka in akut å sen operation. Miste min högra äggstock då, snyft! Men det är jätte vanligt att få cystor och de flesta försvinner... Men min syntes bukta ut på magen...

oroa dig inte men om du har frågor, så ring! absolut ring! onödigaste som finns är att sitta och oroa sig.

allt blir bra!

• Minelli

Eh, en fråga till.. om man har en cysta och blir gravid? Vad händer då?

Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
  • Spegel

Fick en cysta i magen i samband med min första graviditet. Den upptäcktes inte förrän 3 månader efter förlossningen och detta enbart pga min egen oro. bebismagen försvann lixom aldrig och magen var fortfarande gravidspänd. Det visade sig efter läkarundersökning att det var en cysta på 4.5 liter vätska. Totalt ofarlig men en bit av min ena äggstock togs bort. Har inga som helst men efter det hela mer än en "defekt" äggstock. Har fött ett barn till efter detta. Nu syns enbart ett litet ärr.
    Trot inte du behöver oroa dig. Om det varit farligt had einte läkarna väntat...

• svala

hej,,jag opererade bort en cysta för nån månad sen,, den var ca 10cm i diameter,,alltså rätt stor,, läkarna trodde den satt på äggstocken men den satt i bukhinneväggen elr nåt =)

oftast försvinner dom själv,, gör de inte de får du säkert göra som jag,äta medicin som gör att den ska krympa eller försvinna,, och har du otur som jag så får du operera dig,min vägra försvinna,,

så det blev ett hål i naveln(titthål) med ett desperat försök att ta hål på den o ta ut den där,, men de var bara att sy igen och öppna mig i buken,,Men de flesta cystor e vanliga och bara vätskefyllda,, men ja kan förstå oron,,den hade jag oxå,,

lycka till o meddela gärna hur de gått,, hör av dig i´min gb om du undrar över nåt,, ojj va lååångt de blev

• Spegel

kom ju på att jag glömde: Fördelen med operationen var ju att jag gick ner 4.5 kilo och magen blev lika platt som innan grav.... kanon

• Minelli
    svala: Okej, tack!

female: Haha, ja, de lät ju inte helt dumt då egentligen..
    Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
Svar på tråden Cysta = farligt?