• Mollan

Överdoser av vitaminer!?

Läste i tidningen igår att det är risk för överdosering av vitaminer i vitaminpillrena vi alla blivit rekommenderade att äta. Som gravid stod det att man inte ska äta något tillskott av A- och D-vitamin alls till exempel! Man visade på att de flesta vitaminpiller innehöll för höga doser av olika vitaminer. Hur ska man tänka nu, då? Jag kommer nog i och för sig att fortsätta med mina Vitamineral, framför allt för folsyrans & järnets skull, men... överdoser av vissa vitaminer kan också ge fosterskador...

Det är klart det blir en överdos, om man äter en relativt allsidig kost + en dagsdos vitaminer i tablettform. Jag har visserligen hört att man inte tar upp allt ur tabletten, mer ur maten, men ändå.

*ett uns orolig*

• Svar på tråden Överdoser av vitaminer!?
  • Baronessan

Jag hörde en doktor säga - undrar om det var han som brukar vara på TV4 (?) - (och jag har också läst) att man kan trycka i sig hur mycket vitamintabletter som helst (lite överdrivet) för man får inte i sig det man behöver via dem ändå. Dock vet jag inte om jag tror på det så jag fortsätter knapra i mig vitaminpillren. Min BM däremot sa att det är mycket svårt att överdosera så man kan gott äta närings-/vitaminrikt OCH knapra i sig tabletter utan några som helst problem.

• kim1

Här kommer info från apotekets hemsida

Fettlösliga vitaminer

(kan lagras i kroppen)
    A-vitamin behövs för synen, huden, slemhinnorna, fosterutvecklingen och tillväxten.

D-vitamin hjälper kroppen omsätta kalcium och fosfat.

E-vitamin hjälper cellerna att skydda sig mot fria radikaler.

K-vitamin behövs för blodet, men hjälper också till att bygga upp skelettet.

Vattenlösliga vitaminer

(lagras inte i kroppen)
    B1 behövs bland annat för omsättningen av kolhydrater, för att muskler och nerver ska fungera normalt och för att kroppens energiproduktion ska vara normal.

B2 behövs för energiproduktionen och förbränningen av fett, kolhydrater och protein.

B6 behövs för omsättningen av bland annat proteiner och kolhydrater.

B12 behövs för att kroppen ska kunna producera röda blodkroppar, men också för nervsystemets funktioner.

Biotin: Många av kroppens enzymsystem är beroende av biotin för att de ska fungera.

C-vitamin har många uppgifter i kroppen. Det deltar vid bildning av kollagen i bindväven som stärker blodkärl, hud, tänder och skelett. C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn ur maten. Det är också viktigt för cellernas försvar mot fria radikaler; det skyddar fettlösliga vitaminer och andra fettämnen i kroppen mot oxidering (härskning).

Folsyra behövs för att kroppen ska kunna producera protein, men också för celldelningen.

Niacin behövs för kroppens energiproduktion, samt cellernas omsättning av fett och kolhydrater.

Pantotensyra behövs för att kroppen ska kunna omvandla och använda kolhydrater, aminosyror och fett.

MVH Krister

• Knytets mamma

"Det har hänt att människor har blivit förgiftade av stora doser A-vitamin. Det rör sig om människor som av missförstånd under lång tid ätit mer än 15 mg per dag. Sådana stora mängder kan man normalt inte få i sig genom kosten.

OBS! Är du gravid bör du aldrig äta mer än 3 mg A-vitamin per dag eftersom för mycket A-vitamin kan påverka fostret."
    www.apoteket.se/

"A-vitamin är ett samlingsnamn för ämnen som omfattar retinoider från djurriket och karotenoider från växtriket. Höga doser av retinoider kan i värsta fall ge fosterskador, speciellt under den första trimestern. Karotenoider, till exempel beta-karoten, anses vara ofarliga"
    www.infomedica.se/sjd_ram.asp

"A vitamin behövs för en normal graviditetsutveckling, men det finns indikationer på att höga intag kan ge upphov till fosterskador. De kostråd som finns i Sverige idag säger att gravida skall undvika att äta lever och leverrätter och att eventuella extra kosttillskott av A vitamin i form av multivitaminer eller liknande inte ska innehålla mer än högst 1 mg A vitamin per dagsdos".
    www.slv.se/

• Jossebell

Har alltid tidigare blivit rekommenderad vitamineral men denna grav så sa barnmorskan att pga av alla larm om A-vitaminets negativa verkningar vid överdosering så rekommenderade hon endast folsyra. (jag är så dålig att komma ihåg sånna här vitaminpiller så jag kommer sällan ihåg dem iaf)

• Mums

Men alltså, det är bara färdiga a-vitaminer som kan överdoseras (retinol), och många kosttillskott innehåller bara betakaroten, som ju anses ofarligt. Betakaroten omvandlas till färdigt a-vitamin enbart när kroppen behöver det.

Mivitotal innehåller t.ex. betakarotin och inte retinol. Ta det!

• Tilda

Min barnmorska tyckte inte att jag skulle äta några vitamintillskott eftersom det finns risk för överdosering av A- och D-vitamin om man redan har bra värden.

• Sara84

Hej tjejer!!!

Måste bara fråga er om ni gick till farbror doktorn och testde era värden innan ni tog piller?
    Är själv i den siuationen nu och vet inte, självklart ska jag gå o kolla mina värden inte enbart för bebisverkstadens skull utan för min egen också.
    Äter ni tillskott at vitaminer idag? I såna fall - vilket?
    Skulle ni om ni fått reda på att era värden var dåliga, innan en eventuellt graviditet, avvaktat tills era värden blev bra?

Kram!/Sara

• Miranda

Jossebell: finns det något piller som bara innehåller folsyra och inga andra tillskott? Jag har letat men inte hittat. Jag vill åt folsyra och järn, men känner inte behov av några andra vitaminer och det känns lite dumt att äta de multivitaminer jag gör idag.

• höst

Miranda:
    Jag köpte folsyratabletter på apoteket, de stod brevid de andra vitamin och mineraltabletterna. Vit burk med blå blomma på och någon grön "rand" på. Fråga annars, de kan ju stå bakom disk?

=)

• Vågen

Jag har hört det, men varför var det nu igen så viktigt att käka folsyra?

• Chupacabra

Tja! Bara för att ytterligare ställa till det med förvirringen om huruvida vitaminer och järn ska intagas eller inte: kom till läkaren efter att min BM sagt att mina blodvärden var helt åt helsicke, mitt HB var ruskigt dåligt sa hon och "sämre skulle jag bli". Jag tyckte väl att det lät lite...konstigt eftersom jag alltid haft lite dåliga blodvärden men mått prima hela mitt liv. Nåja, kom till läkaren som frågade mig om jag kände mig frisk (-jaaa...?), svimmade jag ofta (-öhh...näääee?) eller om jag på nåt annat vis mått dåligt (-näpp!) Så vänder han sig till min BM och sa att ny forskning har visat att tillskott av järn (järntabletter syftar jag på här)inte har någon vetenskapligt bevisad effekt på bebis eller på modern, så jag fick inga tabletter förrän jag upplevde att jag faktiskt mådde dåligt! Min BM vart ju helt perplex och frågade då om hon satt och skrev ut järntabletter helt i onödan och han svarade då att "så länge patienten mår bra och inte har riktiga symtom på uppenbar järnbrist så är det helt onödigt!? Vad sägs om det? Sug på den ni! Jag har inte en aning men jag käkar lite mer järnrik mat än så länge så får vi se om jag tuppar av... Tjing!

• Knytets mamma

Chupacabra

Det är högst vanligt att BM är för glada för att rekommendera järntillskott i onödan. Det bör beaktas att för höga järnvärden dessutom inte alls är bra.
    Det läkaren troligen hänvisar till är
    "Måttlig blodbrist (Hb 70-110 g/l) har inte kunnat påvisas leda till ökad risk för komplikationer hos mor eller barn, men rutinmässig substitution med järn medför att Hb-nivån stabiliseras och att järnbrist manifesterat som låga nivåer av serumferritin förhindras. I vissa studier har man också kunnat visa att behovet av blodtransfusioner efter förlossningen minskar".

"Generell supplementering är motiverad av att flertalet kvinnor inte klarar graviditeten utan att tömma sina järnförråd, och järntillskott ger därför minskad risk för anemi efter förlossningen. Järnsupplementering under graviditeten är i första hand motiverat för mycket unga gravida, lågviktiga kvinnor med otillfredsställande kost och kvinnor som redan i början av graviditeten har låga Hb-värden. För kvinnor med mycket höga Hb-värden eller med normala Hb-värden och intolerans för järn kan supplementering inte anses befogad."

www.sos.se/mars/rkt046/rkt046.htm

• Miranda

höst: tack för tips om folsyratabletter. Ska genast gå och botanisera på Apoteket.

Vad beträffar järn vill jag bara berätta att jag efter ett MF för ett tag sedan fick yrsel under flera veckor och blev "botad" av järntabletter.

Svar på tråden Överdoser av vitaminer!?