• Celice

Ekkök, vad för golv?

Vi ska byta kök o golv o tapeter i vår nya lgh.
    Vi har valt ett ekkök, vi har passande ekmöbler till dom. Men vad ska vi har för golv o tapter till det?
    Köket är ca 12kvm så de är inte så stort, så vill inte att de ska bli för mörkt.
    Har ni några fina förslag, för jag har inte ett enda!

• Svar på tråden Ekkök, vad för golv?
  • Nananas

Hej kollega Ska ni ha plastgolv eller trä? För plastgolv finns rätt många fina, som liknar kakel. Jag har alltid tyckt det är lite knepigt att välja trägolv till träluckor, men varför inte satsa på samma matrial som luckorna, ek alltså? Eller kanske ett ljusare golv, tex björk. Kan vara snyggt att bryta av med. Vad är det för färg på bänkskivorna? Och är det mycket väggyta för tapeter?

• Nananas

Jag har slutat för dagen o här sitter jag o surfar. Vilket liv va

• Coursell

Oj, inte så mörkt. Vi ska ha ekluckor i vårt kök och har valt svart klinker på golvet, svarta bänkskivor och gula tapeter. Men ljust...Laminat är bra i kök, lätt att tvätta och inte så ömtåligt.

• Celice

Vi ska ha vit/grå bänkskiva, funderade på ett ljust plastgolv, men det är så mycket snyggare med trägolv...kanske får de bli björk...ahh, vilken ångest jag har....får väl fråga där vi köper dom annars o se vad dom tycker...fast dom brukar alltid välja de dyraste alternativet av nån anledning

• Splach

jag rekomenderar inte att ha trä golv typ klick eller annat, då dom spricker om man tappar en stekpannan eller annat på dom..
    Tänk även på att mattan ska gå up 5 cm på väggen, samma sak med klinkers, som förövrigt blir väldigt kallt, om man inte har golvvärme

• Splach

vi har ganska exakt lika stort kö.. ska med ha Ek luckor, och ett plastgolv som ser ut som trä, eller klinkers, vi har inte riktigt valt än, står mellan två olika

• Nananas

Splach: Varför måste mattan upp 5 cm på väggen? Det räknas ju inte som våtrum?

• Modesty B

Ta ekgolv!!!
    vi har ekkök och ek-parkett, 14 mm. kan inte tänka mig nåt annat golv! Snyggt, tåligt, åldras med behag!
    Var inte rädd för att det skulle bli för mkt ek, eller så. Det ser bättre ut med enhetligt träval, tycker jag. Skulle inte blanda inte något annat på golvet!
    Men, som sagt, smaken är som baken!
    *kram*

• Splach

Det är en ny regel som är väldigt bra, då det förhindrar att om du får en vattenläka att vattnet åker ner i själva golvet, utan bara blir o ligga kvar på mattan.. har man diskmaskin ska man även ha den ståendes på en plast sak, som gör att om man får vattenläcka att vattnet åker fram framför diskmaskinen!
    Bygger man helt nytt kök, så rekomenderas även golvbrunn, tror nästan det blivigt en ny regel det med..
    Men golvbrunn gäller än så länge tydligen enbart, då man bygger nytt hus, så förstod jag det i alla fall

• Splach

bäst är nog om du ringer och pratar med en golvfirma, så förklarar dom varför man ska ha mattan 5 cm up osv!..

• Päronet

Hej
    Vi har också ekluckor i vårt kök och valde att ha mörgrå-melerade plattor som är 30x30 tror jag(har för mig att de hette Pergo Kitchen)Det är ett mycket slitstarkt och tåligt golv, efter 2 ½ år finns det inte ett märke i golvet. Det fanns även i en väldigt ljust grå nyans. Jag tycker ni ska välja något golv som inte är i ek så att det bryter av lite.
    Hoppas ni hittar något som är bra!

• Grus grus

Måste säga att jag gillar linoleumplattor. Så himla snyggt samt  sså är linoleum uppbyggt av förnyelsebara råvaror som kork, trä och lin. Golvet är homogent, tillverkat i ett skikt för optimal slitstyrka. Det finns hur många olika sorters färger och sorter. Man kan lägga mönster om man vill, som med klinker fast bättre och billigare!

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • Nananas

Vad dumt att golvfirmor ger olika besked på det här med regler. Vi har nyligen lagt in klickgolv i köket och de sa att det räcker med det där skyddet under diskmaskinen o kylskåpet. Tom besiktningsmannen sa att det räckte, pga att oavsett om du så har mattan en halvmeter upp på väggen så får du altid ner vatten i grunden genom tröskeln mellan rummen. Där får man aldrig tätt om det inte är som i badrummet att det är lagt lägre ner än resterande golv i huset, så där är tröskeln högre.

• Splach

Nananas..

Ja jag trodde att dom flesta som lägger golv viste om det?.. men tydligen inte, blir ju irriterad, för sedan kommer försäkringsbolagen när olyckan väl är framme och gnäller på att man inte följt reglerna, så man får inte ersättning!

Vi har nyss varit med om en vattenskada, och vi fick enbart ersättning på 20% av golvet, skåpluckor mm får vi köpa helt själva, fast det var dom som rev ut dom, pg av att köket är äldre än 5 år!

• Celice

Tack, för alla dessa kataloger bli man ju knäpp i huvudet av.

• prickelina

vi har klinkers i beigebrun nyans. Med mycket "liv" i. Alltså ingen platta ser likadan ut. Tycker det är smidigt i kök. Lätt att hålla rent. Vi har oxå ekkök och möbler.

• Celice

Om man skulle tappa något på klinkers så är det adjös med det...lite bättre om man har plastmatta...
    Funderar starkt på att ha en ljus plastmatta som liknar klinkers...Vi får se hur det går... Tack för all hjälp!

Svar på tråden Ekkök, vad för golv?