• AnnaOliver031016

imorgon ska vi kolla på hus! Ge mej råd o tips på vad man ska tänka på!!

vad behöver man tänka på när man kollar på hus? vad ska man fråga?
    Vet ju om saker som vad som ska repareras och så, men det är ju mycket att tänka på..
    kom med tips och råd nu så jag kan ta med mej en liten minnes lista till imorgon!

/Anna, Oliver & William
  • Svar på tråden imorgon ska vi kolla på hus! Ge mej råd o tips på vad man ska tänka på!!
  • Nyfiken gul

titta på hur huset ser ut på vinden o i källaren! Då får ni ett hum om hur huset mår... ser ni skador, fukt osv?...

kolla även in dom större objekten i huset som typ oljetank, pelletsbrännare, vattencistern osv... finns det risk att dom går sönder om en snar framtid?

Hur ser avloppsrör ut?

• Atikin65

Som jag fattade det är det rätt viktigt att kök och badrum är rätt nygjorde, för det är de rummen som är dyrast att fixa själv....

• lilla79

Kolla taket, har det läckt? Kolla fukt i huset, kolla el-ledningar, är de gamla? Finns det servitut på huset? Bullrig väg? Vilket skick är fönsterna? Vitvarorna? Några fläckar på tapeterna/har de släppt? (kan tyda på fukt)
    KUL med hus, lycka till!

• Peacock

Fråga om det är omdränerat, om el och stammar är bytt, om taket är bytt. Be att få gå upp på vinden och titta efter mörka fläckar eller färskiftningar i råsponten (takbrädorna). Är det källare så använd näsan! Känn om det luktar unket eller fräscht.

mycket beror också på hur gammalt huset är och hur det är byggt och i vilket material...

Lycka till!

• AnnaOliver031016
    Peacock skrev 2006-07-13 23:27:21 följande:
    Fråga om det är omdränerat, om el och stammar är bytt, om taket är bytt. Be att få gå upp på vinden och titta efter mörka fläckar eller färskiftningar i råsponten (takbrädorna). Är det källare så använd näsan! Känn om det luktar unket eller fräscht. mycket beror också på hur gammalt huset är och hur det är byggt och i vilket material...Lycka till!
    vad menas med omdränerat?
    /Anna, Oliver & William
  • AnnaOliver031016

vi ska rusta huset själva, nytt kök, badrum, tapeter och golv... så det vet vi ju om.. men a

Men det är ju tusen saker till.. mycket att tänka på nu!

/Anna, Oliver & William
  • ucka

Några detaljer som kanske inte ska avgöra köpet men ändå kan vara ngt att fundera på...

Möjligheter att bygga om...
    Försök att tänka hur det ser ut på vintern... kanske störande vägar som inte märks på sommaren för att träden har löv
    lekplatser i närheten?
    HUr vill ni ha barnet/ns rum i förhållande till ert (och varandras)

glöm inte att titta lite på trädgården oxå... hur mycket tid har ni lust att lägga där???
    Finns det skugga, är det sumpmark, hur mycket insyn till grannar osv

Lycka till!

• Peacock

Om det är hus med källare måste vattnet ledas bord från grundmurarna så att inte fukt kommer in i källaren. Det är dränering. Fråga om det har gjorts om nyligen. (Självklart beroende på hur gammalt huset är)

• Heidi1

om det e oljepanna i huset fråga om den e besiktad...ny lag som har trätt i kraft att innan något datum i år måste alla va besiktade

• AnnaOliver031016

nån som vet vad det kostar att omdränera?

/Anna, Oliver & William
  • Emsi06

Halloj!
    En fråga:
    När vi var på visning sist frågade jag om dräneringen. Huset var platta på mark, ingen källare. Mäklaren tittade på mig som om jag var en idiot och sa att hus utan platta inte behöver dräneras. Jag tänker mig att det är träkonstruktioner i plattan som det kan gå fukt i om huset t ex ligger i en svacka eller om dräneringen är dålig. Tänker jag fel??

• Googels

Nåt vi inte tänkte på när vi köpte hus i vintras var arbetsytor i köket. De vi köpte huset av hade satt in nytt kök, men inte tänkt speciellt praktiskt när de gjorde det, så nu är det dåligt med arbetsytor och det är heller inte tillräckligt höjdutrymme mellan köksbänk och väggskåp för att få plats med tex micro och kaffekokare - några få ynka cm fattas.

Svar på tråden imorgon ska vi kolla på hus! Ge mej råd o tips på vad man ska tänka på!!