"Det är äckligt!" Hur ser ni på mat, både när det gäller vuxna och barn?
Ända sedan jag var liten har jag varit oerhört kräsen när det gäller mat. Det finns få saker jag tycker om att äta, och det är ju såklart lite krångligt. I alla fall, min mamma har alltid "tvingat" mig att smaka på saker, men om jag verkligen inte tyckte om, så slapp jag äta, men hon lagade ingen extra mat åt mig, utan om jag inte tyckte om maten hon lagade så fick jag laga egen eller äta fil till kvällsmat. Detta hände väl dock inte så ofta, eftersom hon anpassade sig till oss barn. Min pappa däremot tvingade mig att äta allt, vilket resulterade i kväljningar och ibland uppkastningar. Fortfarande tycker jag inte om så många saker. Det jag äter är i princip köttfärs och kyckling och lite lite kött.
Jag kommer därför aldrig någonsin tvinga mina barn att äta saker de inte tycker om. Varför skulle jag? Om jag själv inte vill äta t.ex. blomkål, varför ska jag då tvinga mina barn till det bara för att de är barn? Visst, de ska väl smaka på allt, men det räcker.
Hur resonerar ni, vill ni att era barn äter allt, för att de inte ska verka kinkiga eller kräsna, eller ser ni att de faktiskt är individer och att man aldrig skulle komma på tanken att tvinga en vuxen att äta något han/hon ej tycker om?
Vore intressant att veta hur andra tänker.