• MariaKsk88

Varför äta välling istället för ersättning?

Det är en sak jag inte riktigt förstår. Enligt vad jag har läst har så byter folk ut ersättningen mot välling vid ca 6 månader för att de inte längre blir mätta på ersättning. Men ska inte barn få amma eller få ersättning tills de är ca 1 år? Dessutom är Sverige (tror jag) det enda landet där det ens FINNS välling, och andra barn blir väl mätta på ersättning/bröstmjölk + mat?? Eller? :/ Jag hade alltid för mig att välling bara var något "extra".. men nu verkar det som om det är istället för ersättning, är det så? Ska jag byta isåfall?

• Svar på tråden Varför äta välling istället för ersättning?
  • Mumin

Bebisar bör inte äta mer än 3 mål spannmålsbaserad mat (gröt, välling etc) per dygn så man ska inte byta ut ersättning mot välling helt. Men morgon- och kvällsmålet är ju bra. Välling är ett komplemet.

En del tyckte nog att jag var lite knäpp eftersom min dotter fick ersättning tills hon var nästan ett år (jag ammade utan ersättning tills hon var 4 månader). Men hon åt jättelite mat och gröt så hon fick välling morgon och kväll, lite mat och gröt varvat med ersättning under dagen.

Det sägs att man inte ska ge för mycket spannmål för de kan bli glutenintoleranta. Min dotter blev dock ändå glutenintolerant...

After all... tomorrow is another day.
  • Tabby

Maria du tänker helt rätt. I ersättning finns det dessutom saker som inte finns i välling

• MariaKsk88

Vad bra! :) Så, jag ger min son 3 måltider om dagen för det mesta, frukost, lunch och middag varav ett är gröt, och resten ersättning (kanske blir 2 eller max 3 flaskor om dagen).. Borde jag byta ut något av dem mot välling då?

• lia79

Maria om din son är nöjd med det han får så behöver du inte ta till välling o du ger gröt det är som välling det räcker nog du ska göra det som är bra för din son. Min son som är 6 mån vägrar ta välling därför ger inte jag det plus att han sover bra oxå så välling behövs inte för våran del. Han äter mat oxå men inte så jätte mycket jag pumpar så han får bröstmjölk via flaska o han går upp i vikt som han ska!! så välling är inget måste

• twentyone

Hrmm..min dotter får välling och gröt fler än 3 mål per dag... Hon äter välling när hon somnar, och klocka 24, annars blir hon hysterisk..och sen klockan 6 för att kunna somna om..
    Sen gröt kl 9. Jag var tvungen att ge henne välling, hon ratade ersättningen när hon var 5 månader. Så jag vet inte. Men kan man inte ge typ risvälling då?

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Lupinen69

Välling innehåller mer protein och kolhydrater än ersättning (NAN). Plus att det är berikat med alla vitaminer och mineraler + maltodestrin (en kolhydrat) som ger mer mättnad. Plus att det är billigare än ersättning

Däremot innehåller välling mindre fett än ersättningen, men det går ju att komplettera. Man ska ju ändå ge lite extra fett i barnmaten, vare sig man gör själv eller ger burkmat. Den burkmat jag kollat på (typ grönsakssmakisar för de minsta) innehöll bara 3% fett, så jag tillsätter lite rapsolja.

Tror det är väldigt få som ammar tills barnet är 12 mån! Rekommendationerna är att helamma till 6 mån och sedan delamma till 12 mån. Men de flesta verkar vänja av från bröstet helt vid ca 8-9 mån ålder. Och det tror jag är fullt tillräckligt.

Lycklig mamma till Calvin 06-04-13
  • nina80

Välling innehåller faktiskt allt för att tillgodose ett barns näringsbehov ända upp till 1 års åldern (precis som ersättning). Däremot är det så att alla barn inte håller sig mätta på enbart ersättning och kanske inte heller välling ända upp till 1 års åldern.

Välling och gröt (barngröten som är berikad med alla vitaminer och mineraler) är likvärdiga produkter och man kan säga att välling är gröt fast i flytande form.

Man kan om man vill byta ut all ersättning mot vällling och en del gör också det av olika orsaker. Välling mättar bättre + att välling är billigare än ersättning.

Rekommendationen om max 3 välling/grötmål per dag är inte pga gluten utan den är för att man inte ska glömma bort "vanlig" mat också. Man vill att barnen ska lära sig att äta varierat.
    (T ex pasta innehåller mer gluten än vad välling och gröt gör)

Självklart blir ditt barn mätt på vanlig mat om du inte vill ge välling! Men välling är ganska praktiskt och det är mysigt att sitta i soffan och mysa medans bebisen äter sin flaska med välling innan det är sovdags jämfört med om man ska sitta och kladda med gröt på sked för att bebisen ska bli ordentligt mätt innan natten...

• sturen

nina-"Däremot är det så att alla barn inte håller sig mätta på enbart ersättning"

givetvis måste man mata OFTARE, precis som bebisen behöver MER bröstmjölk om den helammas. Men de flesta barn äter även fast föda någon gång i den åldern. "Ersättningsbarn" har ju inget större behov av välling än "bröstbarn".

• Amorella

Jag gav också ersättning upp till ett år. Sedan blev det mer och mer välling (som vi hade börjat med redan innan dess). BabyPlus är mer mättande än annan ersättning. Alla barn tycker ju inte heller om välling.
    Kolla bara så din baby verkar bli mätt och går upp i vikt som han ska!

VitLupin skrev 2006-07-17 09:29:09 följande:
    Rekommendationerna är att helamma till 6 mån och sedan delamma till 12 mån. Men de flesta verkar vänja av från bröstet helt vid ca 8-9 mån ålder. Och det tror jag är fullt tillräckligt.
    Nog är rekommendationen ändå att delamma i två år? Det är många som ammar så länge. Jag tror verkligen inte de flesta slutar att amma när babyn är bara 8-9 månader i alla fall.
  • nina80

sturen, om man måste mata oftare än var 3 dje timme när barnet har blivit över 4 månader så anser jag att det är dags för lite mer fast föda för barnet oavsett om man ammar eller ger ersättning (att jag skrev ersättning och inte amning är för att TS fråga handlade om ersättning)!

Man ska inte behöva ge sitt barn 300-400 ml ersättning eller bröstmjölk per matning för att de ska hålla sig mätta. Tänk er själva att försöka dricka er mätta på mjölk... Det hjälper för stunden men 1 timme senare är ni ju vrålhungriga igen (en liknelse bara).

• myskatt

SLVs rekomendationer gäller all form av gröt/vällning oavsätt vad den är gjord på.

Vi har ersatt ersättningen med ett mål gröt och två mål mat. På morgonen får hon ersättning och kvällen en flaska vällig.

Vill inte att T ska bli lika vällingfixerad som vissa barn i vår bekantskapskretts! Vissa barn äter två tuggor vanlig mat och får en halvtimma senare 300ml välling med ursäkten att ettåringen äter så dåligt...

Mullig mamma till Tilde ♀
  • Lupinen69
    Amorella: Har aldrig hört talas om att rekommendationen är att man ska delamma i två år! Och det är nog försvinnande få som ammar så länge. Och jo, jag tror att de flesta slutar amma vid 8-9 mån ålder och om inte helt så dras det ner ungefär då. Ger välling istället.
    Lycklig mamma till Calvin 06-04-13
  • xxxx

Min tjej äter välling morgon och kväll,och ersättning + mat.Hon e lite över 7 månader. Och att det inte skulle finnas välling någon annanstans än i Sverige e ju strunt prat.Jag bor i Finland och här har vi precis lika bra utbud som i Sverige.

• Pallas

Amorella: WHO:s rekommendation är helamning i 6 månader och delamning i minst två år. Sveriges rekommendation är helamning i 6 månader och delamning i minst ett år.

nina80: "om man måste mata oftare än var 3 dje timme när barnet har blivit över 4 månader så anser jag att det är dags för lite mer fast föda för barnet oavsett om man ammar eller ger ersättning"

Är intresserad av om du grundar denna åsikt på något speciellt.

• MariaKsk88

xxxx, det förvånar mig inte att det finns i Finland med tanke på hur "svenskt" Finland är, men det finns inte på andra ställen, är nästan 100% att välling är svenskt.

• nina80

Pallas, det är bara min personliga åsikt. Jag försökte också förtydliga mitt resonemang lite mer längre ner i mitt inlägg. Det är ju skillnad om barnet bara äter pytte lite och sedan vill ha lite mer strax efter, då är det väl snarare dags att försöka få barnet att äta mer vid samma tillfälle för att de sedan ska hålla sig ett tag och även för att magen ska få vila lite.
    Jag har sett exempel i min närhet där bebisen inte har blivit mätt på enbart amning eller bröstmjölk. De kunde få i sonen 300 ml ersättning innan läggning och 2 timmar senare var han vrålhungrig igen. Han var väldigt grinig och sov väldigt dåligt. När de väl började med lite gröt och vanlig mat (vid 4 månader) så vände allt och han började sova flera timmar i sträck. Nu är det ju inte alltid så här och många barn klarar sig på enbart ersättning eller amning det första halvåret men man bör läsa av sitt barn och ge något mer om det verkar behövas.

Svar på tråden Varför äta välling istället för ersättning?