Inlägg från: Lupinen69 |Visa alla inlägg
  • Lupinen69

Varför äta välling istället för ersättning?

Välling innehåller mer protein och kolhydrater än ersättning (NAN). Plus att det är berikat med alla vitaminer och mineraler + maltodestrin (en kolhydrat) som ger mer mättnad. Plus att det är billigare än ersättning

Däremot innehåller välling mindre fett än ersättningen, men det går ju att komplettera. Man ska ju ändå ge lite extra fett i barnmaten, vare sig man gör själv eller ger burkmat. Den burkmat jag kollat på (typ grönsakssmakisar för de minsta) innehöll bara 3% fett, så jag tillsätter lite rapsolja.

Tror det är väldigt få som ammar tills barnet är 12 mån! Rekommendationerna är att helamma till 6 mån och sedan delamma till 12 mån. Men de flesta verkar vänja av från bröstet helt vid ca 8-9 mån ålder. Och det tror jag är fullt tillräckligt.

Lycklig mamma till Calvin 06-04-13
  • Lupinen69
    Amorella: Har aldrig hört talas om att rekommendationen är att man ska delamma i två år! Och det är nog försvinnande få som ammar så länge. Och jo, jag tror att de flesta slutar amma vid 8-9 mån ålder och om inte helt så dras det ner ungefär då. Ger välling istället.
    Lycklig mamma till Calvin 06-04-13
Svar på tråden Varför äta välling istället för ersättning?