Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Trefärgad hankatt??

Nifelheim, det är inte bara för fortplantningen man kastrerar (alltså så han ska bli steril), utan även för att slippa hankattsbeteenden som revirkissande, jamserenader, lust att ge sig iväg på friarstråt etc.

• Rigmor Mortis

"Röda honor är ganska vanliga- men däremot cremefärgade honor är mera ovanligt."

Men de är fortfarande genetiskt röda, fast med dilutionsanlag
    Rent cremefärgade katter över huvud taget är ovanligare än "vanligt röda"

• Rigmor Mortis

Jag har bara haft honkatter, men jo - hankatter (i synnerhet kastrerade) är ofta något lugnare mot människor. Säger de som har båda könen iaf. Men visst har uppväxt och behandling största betydelsen!
    När jag kastrerade (ja, det heter så på honor också) mina katter kostade det runt 850 per katt vill jag minnas, då passade jag på att öronmärka också, när de ändå var sövda. Rekommenderas, även om du har innekatt - den kan smita och då är det skönt att den är märkt!

(annars kan du ju skaffa en trevlig katt från katthem, ofta är de vuxna katterna redan kastrerade och klara - och så kan du välja en med lynne som passar just dig )

• Rigmor Mortis

Det ligger i Blekinge tror jag, men de kan ofta leverera uppåt i landet också (en aktiv inom KKS åker regelbundet till Sthlm och sen går det alltid att ordna därifrån). Men kolla med dem så det inte är fel bild, eller felidentifierat kön...

• Rigmor Mortis

Paddfärg hos hanar är inte mer ärftligt än andra färger, snarare tvärtom (eftersom de vanligtvis är XXY och alltså sterila)

Svar på tråden Trefärgad hankatt??