• Novus

Bonus på jobbet?

Vi pratade igår ang bonus på jobbet då man är lite sjuk och mer på jobbet.
    Någon tycker det är helt fel då man redan har betalt för att vara där coh för jobbet man gör. Varför ska man då få extra pengar för att man gör det?
    Medan någon annan tyckte att självklart ska man ha det, då det är så stor sjukfrånvaro idag. Det kanske blir en extra sporre att gå till jobbet istället för att tänka på att "jag får ju ändå 80% av lönen"

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-15 12:40:53:
    "jag får ju ändå 80% av lönen"

Menar de som (och ja, de finns många av dem!) kanske inte är så sjuka egentligen utan sjukskriver sig "bara för att". Inte de som verkligen är sjuka
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bonus på jobbet?
  • Poena

Beror ju helt på hur bonusen är kopplad, om det är för att det går bra för företaget = ja! men jag förstår på dog som en bonus för att man går till jobbet (och ej är sjuk).. det låter konstigt..

• Åke Vilse

När man anställer en person så vet man inte hur den personen faktiskt kommer att prestera.
    Att sätta en form av grundlön och sedan belöna de som är på jobbet ser jag ingen nackdel i.
    En del företag ger bonus till de som har hög närvaro, en del till de som inte röker, en del till de som aktivt motionerar osv.
    Vill man ha bonusen är det bara att kämpa på.

• Novus

Poena
    Det är en som har så på sitt jobb ja, att om de inte är sjuka så får de en bonus för det. Alltså inget som beror på företaget, utan bara för att hålla nere sjukfrånvaron. Och tydligen så hjälper det

• Åke Vilse

När mitt förra jobb skulle flytta utomlands så gjordes det upp att beroende på vissa saker så fick alla en bonus.
    Genast kom de som var föräldralediga och sjuka till jobbet och undrade om de oxå fick bonuspengar, men eftersom de inte var med och hjälpte till fick de inga extrapengar.
    Helt riktigt anser jag.

• ladymarion

På mitt jobb får vi vinstdelning, de anställda får dela på en viss procent av vinsten.

Sen är det ju svårt med individuella bonusar, det skulle aldrig funka på mitt jobb...

• Åke Vilse

OT

När det gäller sjukfrånfaro så har tyskland bättre sjukersättning för sina anställda än vad vi har - de har ex ingen karensdag, men ändå så är svenskar mer sjukskrivna än tyskar.

• JennyCB

Som ladymarion skrev.
    Ju mer vi tänker på att hålla nere kostnaderna desto mer tjänar företaget och då får vi bonus. Är man sjuk har man ju inte bidragit

• KickStart

Nej jag tycker inte att man ska ha bonus för att man går till jobbet sjuk. Är man sjuk ska man vara hemma tills man blir frisk.
    Det är redan idagsläget alldeles för mycket sjuknärvaro på våra arbetsplatser.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • en granlomamma

mor ulla
    den här gången håller jag med dig helt och fullt i alla fall

• KickStart
    en granlomamma skrev 2006-07-15 12:52:31 följande:
    mor ulladen här gången håller jag med dig helt och fullt i alla fall
    Härligt
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • cader

Ja men då ska det bara gälla sjukdagar ej vård av sjuktbarn och om man inte röker.

• CCA

Tycker det verkar otroligt knäppt att få bonus för att gå och jobba när man är sjuk. Ja menar är man sjuk så är man sjuk. Det finns ju dessutom arbeten där det inte är så lämpligt att gå till jobbet om man inte är helt hundra. Det är väl snarare så att man kanske borde lägga ner lite arbete på att ta reda på varför en person har mycket frånvaro.

Själv brukar jag ligga på ca 10sjukdagar /år. Alltid med kraftig förkylning eller migrän anfall där jag knapp ser en halvemeter framför mig.

CCA

• Åke Vilse

Är man verkligen sjuk så är man, men med en bonus kanske en del väljer att inte känna efter om de inte har lite ont någonstans innan de kliver upp ur sängen.

Kan man gå och vara inbillningsgravid varje månad efter månad innan mens, så kan man säkert vara lite inbillningssjuk både nu och då också

• sommartorpet

Endera är man så sjuk att man inte kan arbeta och då är man hemma, eller också är man inte så sjuk att man behöver vara hemma och då arbetar man.

• Novus

Sommartorpet
    Tänk om det vore så lätt! Vet du hur många som känner efter extra mycket att "ja, tån gör nog ont idag så jag är hemma en vecka med 80% lön"
    Det finns alldeles för många idag som är hemma och sjukskrivna utan egentligen ha orsak till det

• BadSector

Privata företag får betala vem de vill hur mycket de vill.
    Vill ägaren ge bort hela verksamheten till den som varit minst sjuk eller har snyggast frisyr så är det ägarens ensak.

• sommartorpet

Novus: Visst vet jag det och det är det jag menar också. Varför ska man premiera att den som är hemma utan att vara sjuk på riktigt stiger upp och pallrar sig iväg till jobbet.
    Det blir ju egentligen någon form av mutsystem där man betalar lite extra utöver överenskommen lön för att någon ska utföra någonsomhelst prestation för sin ersättning.

Annars är det egentligen en svår fråga. Jag vet egentligen inte vilket som gör mig mest irriterad, att andra kan ligga hemma med 80% av lönen medan jag jobbar också för dem, eller att de ska få extra betalt för att de inte är hemma för skojs skull.

Svar på tråden Bonus på jobbet?