Ebbaskolan eller Samskolan?
Ni som bor i Göteborg, vad får ni för vibbar vad det gäller dessa grundskolor? Dela gärna med er av egna erfarenheter, eller rykten ni hört!
Ni som bor i Göteborg, vad får ni för vibbar vad det gäller dessa grundskolor? Dela gärna med er av egna erfarenheter, eller rykten ni hört!
Vet inget om ebba. Sam anses väl vara för "studiemotiverade och ordentliga" elever...
Fler?
vad e ebbaskola? sam har felaktigt rykte om sig att vara en snobbskola var nog det mer förr då man betalade, men idag har jag bara hört gott om sam , däremot e det väldigt svårt att få in sina barn där vad jag har förstått, och dessutom e det en montessoriinriktad pedagogik vad jag har hört, har inte gått där själv emn känner folk som har sina barn där och e väldigt nöjda.....
men som sagt ebbaskolan känner jag inte till alls men e nyfiken då jag e inne på att sätta min dotter i ngn friskola nästa år....
har också hört mkt gott om montesoriskolan centrum, tänkte kolla upp den....
ebbaskolan heter Ebba Petterssons Privatskola och ligger i Frölunda, de har åk 0-9. Googla det så får du rätt mycket info, men man vill ju gärna höra lite "fristående" åsikter också. Själv tycker jag den verkar trevlig. Vi är rätt skeptiska till skolorna i vårt närområde, och därför vill vi kika på lite alternativ.
jag e också skeptisk till skolorna här där vi bor , kanske inte så mkt lägstadiet som jag tror e ok men inte längre upp, har vickat på skolorna i området så jag har sett det från insidan så att säga....skall kolla ebbaskolan....
lycka till hör av dig om du hittar nggn annan skola som verkar bra!!!
Det ska jag göra, och likaså får du gärna tipsa oss!
när e det dags för ert barn att börja ? min dotter börjar nästa höst så det e väl nu under hösten som man börjar kolla runt eller?
Ähum.. Min mamma jobbar på Ebbaskolan så har ni några frågor angående hur de jobbar osv så kan jag fråga henne.
HumDis: kan du inte fråga henne om alla elever är rika, har dyra märkeskläder, sommarhus i Fiskebäckskil osv? Jag vill inte sätta barnen i en miljö där de kommer att känna sig utanför. (Jag känner ett par Samskoliter som har just dessa erfarenheter, men de gisk där under 80-talet så det behöver ju inte alls vara relevant nu.) Sen vore det roligt att veta hur lärarna trivs med att jobba där! (Lärare som trivs med sin situation och skolledning tror jag är eoerhört viktigt för stämningen i skolan).
Mayasmama: Våra barn (min dotter och hennes två kusiner) är yngre. Den äldsta ska börja förskoleklass året efter din dotter.
bitsy: Ca 10% av barnen kommer från typ Askim och Särö. Resterande är från övriga stadsdelar. Jag har vairt där och hälsat på och tycker egentligen inte att det är ett annorlunda elevklientel än på andra skolor.
Min mamma trivs bra, de har dock nyss bytt rektorer så man vet ju aldrig hur det blir. Hon jobbar tillsammans med en lärare i en femma med ca 19-20 elever. Ett plus för barnen är att maten är väldigt bra där, en närliggande lunchrestaurang lagar även skolans mat och den är bättre än på de flesta skolor. Däremot finns det andra negativa saker med den i mina ögon, framförallt läget som inte känns jättelyckat.
Tänk dock på att Ebbaskolan har kö till många av sina årskurser så man skall ställa sitt barn i kö tidigt.
Tack HumDis! Tror du att du kommer att överväga Ebba för ditt barn?
Hej! Jag jobbar på Ebbaskolan sen 4 år, så här kommer några "fristående" åsikter från insidan..Jag trivs toppenbra med mitt jobb. Skolan är INTE fylld av snobbiga elever med rika föräldrar, visst finns de men det finns även alla andra kategorier. Jag upplever att personalen är väldigt ambitiös och engagerad på skolan, många unga killar och tjejer med positiv syn på eleverna. Inte gamla trötta lärare som inte vill pröva något nytt utan kör i gamla hjulspår (OBS! Jag menar inte att alla äldre är sådana, många är ju toppenbra och har massor av erfarenheter som är guld värt).
Klasserna är dock lite större än vad som stod ovan, 24-25 elever.
Kan passa på att tala om att det inte kostar någonting att gå på Ebbaskolan, det är ett vanligt missförstånd. Skolan är helt avgiftsfri. Däremot, som HumDis skrev, så är köerna långa. Kolla på hemsidan och ring till expeditionen för att få grepp om hur man ska göra om man vill sätta sitt barn i kö.
Jag svarar gärna på fler frågor!
bitsy: Nu bor vi i andra änden av stan så det känns kanske lite långt bort men hade det varit närmare så hade det varit självklart.
Jätteintressant att höra från er!
Lakritstrollet: En sak som jag fastnat för är att skolan verkar ha en aktiv attityd mot mobbing. Tycker du att det arbetet fungerar bra i praktiken? Och hur tas elever omhand som inte riktigt når målbeskrivningen, är skolan bra med att sätta in stödresurser då? Fantastisk att ha tillgång till en lärare att fråga!
bitsy: jo jag tycker att det förebyggande arbetet mot mobbing fungerar bra, bl.a. genom de stödkomisar som finns i varje klass, de har regelbundet möten och utbildningar. Även om det går så långt som till mobbing tycker jag att det hanteras snabbt och bra, med en ledning som verkligen bryr sig och agerar och, som jag skrev innan, lärare med engagemang. De elever som inte når upp till målen får stöd av olika slag, bl.a. efter de nationella proven i årskurs 5. Men som lärare hanr man ofta en ganska klar bild av hur proven ska gå redan innan, så självklart försöker man då att hjälpa eleven på bästa sätt.
Det här tror jag inte är unikt för vår skola, men det är skönt att kunna säga att jag tycker att det fungerar bra hos oss!