Mental stimulans - Hund
Många skriver att det är viktigt med mentalstimulans för hundar. Vad exakt menas med det? Vad är det för form av stimulans? Några exempel? Vill gärna veta så att jag inte missar något med vår hund.
Många skriver att det är viktigt med mentalstimulans för hundar. Vad exakt menas med det? Vad är det för form av stimulans? Några exempel? Vill gärna veta så att jag inte missar något med vår hund.
är det inte tex sök och sådant som menas? Alltså stimulans där djuret får tänka?
Det kan väl vara väldigt många olika saker beroende på vilken typ av hund man har. Men att de får jobba med huvudet betyder det väl. Min hund är inte någon hund som är lätt att aktivera då hon sällan är intresserad, men eftersom hon är tokig i mat så brukar jag lägga hundgodis i en aktiveringskula och ge till henne. Det brukar hålla henne sysselsatt ett bra tag. Att gömma saker hemma som de får leta reda på är en ganska bra grej om man inte för tillfället har tid att ge sig iväg nånstans...
Men annars är väl olika lydnadskurser, sök och agility väldigt bra och jag har hört att många vovvar gillar blodspårning!
spår sök leta föremål leta godis är mental stimulans även ett lydnadspass är det. finns även spel för hundar som man lägger godis i o det är en bra sak att stimulera sin hund med 15 min sen är hunden nöjd o de har fått tänka o blivit trötta. även vara ute på en plats med en massa saker ex ett torg eller stad kan ge stimulans
Okej, det är ju ungefär som jag trodde då. Tack!
Vår lilla hund verkar väldigt nöjd när man gömmer godis hemma och hon får springa runt och söka. Även när vi leker med hennes leksaker, typ apport, fast inomhus.
Hon hatar att gå i stan, hon vill bara gå hem då. Det är väl för mkt folk för hennes smak.
Tänkte kolla på en sådan där aktiveringskula. De finns väl i djuraffärer?
Håller med ovanstående inlägg, men även att lära hunde olika trix. Jag har en engelsk setter som inte alls är en typisk trix hund, men som har oootroligt mycket energi. Därför gäller det att han både får fysisk och mental träning. Godis tokig som han är så har han tack vare det lärt sig massor av olika trix, tex. tass, give me five, balansera godis på nosen, hålla godis mellan tänderna, rulla, god natt, snurra m.m. Jätte bra träning för hunden!
Spara toarullarna, sätt in en godbit, gärna nåt som luktar mycket och gott tex, köttbullar eller korv. Göm efter hundens förmåga. Då får hunden både träning i att söka och sen kämpa lite för att få tag i go biten.
Lycka Till!!
"Aktiveringskulorna" är bra, brukar ibland sätta hans mat i dom, men tänk på att inte använda för ofta. En del hundar kan lätt bli sressade utav dom. Men annars är dom jätte bra. Dom finns på djuraffärn och där finns även andra "tänkar" spel. Riktigt roliga men tyvärr kostar dom en del..