• JaneAusten

A barn eller B barn?

När jag var yngre så talade man ibland om A barn eller B barn - det var något som hade med personligheten att göra. Häromdagen använde min pappa det uttrycket och jag kommer helt enkelt inte ihåg vad det innebär?

Är det någon här som känner igen uttrycken och kan förklara skillnaderna mellan dem för mig?

• Svar på tråden A barn eller B barn?
  • ebben

a barn ett perfekt barn!!!!
    b barn är inte fullt perfekt ......

• eljo

A-barn kallar dem barn som "utvecklas" normalt, gör allt efter "böckerna" ex krypervid en viss ålder, går upp i vikt enligt kurvan osv.

Min mamma kallade vår dotter för a- barn engång, hon menade det snällt, men jag bad henne att inte använda det uttrycket då jag inte tycker man ska dela in barn i kategorier.
    Alla barn är så olika så det finns inga normer tycker jag.

• Coursell

Hm...Jag har hört uttrycket användas på vuxna karlar. Och då utan persoonalen på hjärtintensiven. Sk A-barn Två nära släktingar åkte nämligen på hjärtinfarkt med bara dagar imellan och enligt de själva hade de inget där att göra för de var inte sjuka...*ler

• Kapris

På 40-50-talen hade man dessutom A-barns tävlingar... Blonda, runda, söta och godmodigt soliga skulle dom vara (vid sidan av god utveckling i övrigt). Har också fått be den äldre generationen att inte använda den benämningen om mitt barn. Får rysningar längs ryggraden av det.

• eljo

fasst är inte karlar barn då *skojade bara*

• brokig

Coursell: Men då menade de väl sk. typ A:are som är stressade, hetsiga, dominanta, ledartper etc medan typ B:are är lugnare och sällan drabbas av hjärt/kärlsjukdom

• Astarte

På den gamla goda skallmätartiden var uttrycket populärt. På 30talet var man ju öht väldigt förtjust i allt som andades rasrenhet, man närmade sig ideer om en renare och bättre människa. Alltså delades även barn upp i olika kategorier. A-barn var alltså den bästa typen av barn!

Har hört uttrycket användas av en tant som fick barn på 40-talet, och jag ryser när jag tänker på det.

Det handlar ju egentligen om människors lika värde.

• Tant Green

Jag hörde en exakt definition av "A-barn" nyligen, men jag minns inte exakt. De skulle i alla fall väga minst 3 kg när de föddes, så jag konstaterade snabbt att min dotter inte var något A-barn (hon vägde 2,8 kg) Man använde visst den klassificeringen på BB fram till mitten av 50-talet någongång.

• Räkans mamma

Begreppen kommer från de tidigare nämnda barntävlingarna på 30-talet och framåt. I glad tidstypisk anda stod A i a-barn för 'arisk'.

Svar på tråden A barn eller B barn?