• Marie med två barn

Gröna monster under sängen...

Flera kvällar i rad har vår dotter (som fyller 3 nästa vecka) börjat gråta en stund efter att hon lagt sig. När vi kommer till henne är hon helt hysterisk för "det finns gröna monster under sängen". Vi får hämta en ficklampa och lysa under sängen och visa henne att det finns inga monster där. Då lugnar hon sig och kan sova.

Min son hade ingen sån period. Är det någon av er som varit med om något liknande? Vad kan vi göra för att hjälpa henne komma över det här?

*Carpe Diem*
  • Svar på tråden Gröna monster under sängen...
  • Little Ms Chatterbox

Jag brukar säga till min son att det finns äkta och påhittade monster, de äkta har den finessen att de försvinner om man säger "Hej!" till dom, och de påhittade, tja dom är ju bara påhittade så dom är det ju ingen idé att vara rädd för. Ibland köper dom det. Lycka till!

• Linsen

Vi hade en period för inte så länge sedan då lejon invaderade 3-årige sonens rum vid läggdags men det gick över när jag sprejade med min påhittade "lejonborttagarspray" innan läggdags och dessutom tog eventuella "lejonborttagarspray"- immuna lejon i örat och ledde ut dem på balkongen.
    Vi spelade alltså med i hans fantasi men försökte göra lejonen mindre skrämmande och mer snälla.
    Numera händer det att ett och annat lejon kikar in men de får gärna sova i sonens säng.

• Andariel

När vår son var 2,5 hade han spökinvasion i rummet. Jag byggde då en "spökfångare" och hängde upp i fönstret. Jag utformade den som en drömfångare men man kan ju göra precis som man vill. Sen tar vi med den ut i skogen ibland för att "tömma" den.

• Huskatt

"om det inte finns, varför blir jag då så rädd?"

Kör på ficklampan, det verkar ju funka.
    Vänta du , snart är det dags för "döden", då kommer det mer konstiga saker. Och då hjälper ingen ficklampa.*ler*

• Annamus

Har ni sett Monsters Inc tillsammans? Om inte, gör det. Min son har inte varit rädd för monster sedan vi köpte den filmen!

KRAM
    Anna

• Syrener

Monsters Inc! Numera är monstren roliga för honom. Fasst i en kort period var allt farligt och då lät vi det vara så. Gjorde precis som du tände lampor och visade, höll i hand pratade om troll, spöken och monster på roliga sätt. Vi läste aldrig sagor som gjorde att han på något sätt kunde bli skrämd men ändå dök tankarna hos honom upp. Har träffat på flera barn som gått igenom en sån period vid ung 2½-3 års ålder. En liten pojke jag känner blev paniskt rädd för olika möbler, statyer m.m. Det var krokodiler och farliga gubbar som gömde sig där. De föräldrarna reagerade också på ett bra sätt genom att trösta och lugna och försökte närma sig "krokodilen" och "farliga gubben" i pojkens takt. Det går över! jag tror att dessa barn blir rädda just för att de har mycket fantasi och det i sig är ju något positivt;)

• halstabletten

Tycker också att Monsters Inc. Är bra!

Ett annat tips är att be tjejen rita monstren på papper dagen efter, eller att pyssla ihop hur monstren ser ut med typ flörtkulor och piprensare.

• Mahalin

HEJ!

Våran 3-åring har oxå monster i sängen, inget som storebror haft problem med. Det verkar höra till åldern, konstigt bara att vissa inte ser monster..vår kille kommer och sover med oss en stund, sen bär vi tillbaka honom. Han sover bättre i sitt eget rum med en liten lampa tänd.

• noona

Min son som är 3½ har en stor haj i sin säng när han ska sova. :) Men precis som de andra skrivit så pratar vi och försöker förklara och oftast går det bra.

• Juno

Vi har hela huset fullt med troll som är både dag- och nattaktiva Vår treåring går inte in i ett rum där hon inte kan se oss för då kommer trollen. På natten kan hon vakna och gråta för att trollen bitit henne. Vi tröstar och hon får sova i vårt troll-fria säng. Dagtid försöker vi skoja om och med trollen, göra dem mindre skrämmande. Tänker att det går över och att man får gå dem tillmötes, ta deras rädsla på allvar.

Svar på tråden Gröna monster under sängen...