• Liina82

Budgivning -hur mycket ska man höja?

Idag ska vi lägga ett bud på ett hus. Vi hoppas på att huset kommer säljas ganska billigt och det ligger just nu ett bud på 580 tkr, vilket är 20tkr mindre än begärt pris. Är det smartast att höja mycket för att skrämma bort andra eller så lite som möjligt (5000 min.) Någon med erfarenhet??

• Svar på tråden Budgivning -hur mycket ska man höja?
  • Singha01

Ni kan höja med en tusenlapp om det är så, bara för att se vad som händer med övriga spekulanter. Jag tror att det är onödigt med för höga bud på ett så "billigt" hus. Sätt er maxgräns bara. det är lätt att rusa iväg i en budgivning och betala mer än vad man egentligen tänkt sig.

• Liina82

Minsta bud är 5000 över det nuvarande. Det är alltså bäst att inte höja så mycket från början bara för att se hur de andra reagerar på budet?

• biltokig1

Börja med att höja 5000... de är ju synd om det drar iväg i onödan!!!

Det är lätt att betala överpriser på hus idag när alla är villiga att hänga på budgivningarna... men man kan ju alltid "pruta" på huset i ett senare skede.
    Tex om huset inte är besiktigat osv.

• sommar2001

Vill ni verkligen ha huset?

Då skulle jag lägga mig på begärt pris om jag ver er, då visar ni att ni vill ha huset samt att säljaren har fått bud på begärt pris vilket kan leda till ett snabbt avslut.

Lycka till!

• Christian

När det gäller budgivning spelar det nog ingen större roll hur mycket erfarenhet man har. Att budgiva på ett hus är som att sitta med en skaplig poker hand, men vet aldrig hur det kommer sluta. (nu är inte jag någon pokerspelare)
    Jag och min sambo förlorade många budgivningar där priset höjdes till sanslösa siffror. Men radhuset som vi köpte lyckades vi få till säljarens utgångspris. Det hela beror nog lite på hur mäklaren sköter budgivningen. Sms budgivning är ju bara ett enkelt sätt för mäklaren att få ut så mycket som möjligt - det är ju så lätt och går så snabbt att höjja hela tiden.

Lycka till!!

Svar på tråden Budgivning -hur mycket ska man höja?