• prickelina

eksem, hotspots och dyl

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-19 13:07:44:
    oj det blev lite fel där....

Är det nån mer som har hund som nu under sommaren har problem med hot spots (fukt eksem) eller dyl? Tips och råd mottages gärna. Både förrebyggande och vid problem!

• Svar på tråden eksem, hotspots och dyl
  • DalaPetra

Jodå min schäferkille blev fri från fukteksemen för den här gången för några veckor sen efter veterinär kur.

Förebyggande så kommer vi i fortsättningen att raka honom på sidorna om svansen och under hakan. Förut har jag bara tunnat ur pälsen där. Vid problem så åker vi alltid till vår veterinär så det blir ordentligt omhändertaget.

• prickelina

ja min kille har ju mycket päls runt halsen så man kanske ska försöka tunna ut pälsen där. Ofta får han fästing bett som utvecklas till eksem så det är inte bara när han badar. Vilket vi har dragit ner på denna sommaren...

• Sassy84

Min herre fick problem med hotspots när vi flyttade "hem" till Gävletrakten igen, bodde tidigare 6 mil söder om Östersund. Jag tror att min herres problem kommer utav att det är så mycket fuktigare luft här nere än de va där vi bodde förr.
    Men iaf så har jag rakat hela honom, har ingen större lust att åka till vet. så fort han får en ny hotspot eftersom att han är rädd för vet. och då måste få lugnande innan man kan behandla honom.
    Sist vi va dit så fick vi en pencillin salva som vi skulle använda på fläckarna efter vi hade rakat fram dom.
    Fick rådet att borsta pälsen väldigt ofta, helst flera ggr om dagen, och att så fort vi misstänkte att det va en ny fläck på väg så skulle vi klippa fram det området innan det hade hunnit blivit en hotspot.
    Hoppas att det löser sig för dej och din hund.

• prickelina

Ja då har vi en rakad kille härhemma. 2 veckors pencillin kur och smärtstillande blev det. Så nu går han i sin tratt, fast han är ganska glad ändå. Han får ju pencillinen i köttbullar!

Svar på tråden eksem, hotspots och dyl