• Svar på tråden färg som passar gult tegel?
  • Mithera

Ljust grått kanske, eller brunt (visst är det brunt runt dörren och på altanen?).

• cocacarro

tack äntligen ett svar!

jo, det är brunt där och jag har funderat lite på det, men är det verkligen snyggt med ett så brunt garage?

• Mithera

Det kanske blir för mörkt, fast det ger ju å andra sidan en helhet. Hur ser det ut i området där huset ligger. Kan du hitta några tips där? Se hur andra har gjort, även om dom inte har samma färgställningar som ni har?

• cocacarro

det har du rätt i, får ta mig en liten runda och spionera har även funderat på om man skulle ta och måla om altanen till nån ljusare färg..klurigt det där..

• Mithera

Ja, om du målar om altanen så kan ju garaget gå i samma färg .

• izza29

jag skulle brunlasera garaget!!

• cocacarro

izza29: du tror inte det ser för mörkt ut då?

• izza29

Inte så att det stör.

Det blir ju lite som betsat, man ser ju trät igenom liksom.... tycker brunt är det enda som passar till eran husfärg

• cocacarro

hehe ok då får jag fundera på det

• izza29

Det kommer att bli jättefint!!
    Bara man får bo in sig ett tag så kommer man på  hur man vill ha.

• Champagne

Vi har också en gul tegelvilla (som ska putsas vit, bild finns i mitt galleri).

Jag tycker nog att engelsk grön hade varit fint till ert hus.

• LottaRos

Mina föräldrar har gult tegelhus.
    De målade uterummet i ljusgult och vitt och sen även garaget i samma färger, det blev jättefint!
    De målade även vitt runt alla fönster och köpte en vit ytterdörr.

Det blev mycket ljusare och fräschare.

• cocacarro

sunflower: engelskt grönt? är det typ den gröna färgen ni har? får man fråga varför ni vill putsa erat och vad det kommer kosta? tyckte huset var fint som det är iaf

lottaros: låter snyggt! ett till tips på listan, det tackar man för!

• Champagne

cocacarro

De tidigare ägarna blästrade bort putsen (det är gruppbebyggelse och man måste söka bygglov för fasadändring, men det gjorde de inte.) Dessutom blästrade de bort både fogar och skyddsytan på tegelstenen, så tegelstenen suger vatten när det regnar.  Därför måste vi putsa den, helst i år.

Om vi ska stoa huset (det är nån form av putsteknik tror jag) så kostar det ca 100´000 kr, och det är alldeles för mycket. Vi ska ta reda på om det finns andra sätt att göra det på, och hur mycket det kostar. Vi tänker göra jobbet själva .

Den gröna färgen vi har är från 70-talet och träet är fullständigt ruttet , men riktig engelsk grön är mörkare.  Gå till en färghandlare med en bild på ert hus och fråga dem vad som skulle passa. De är jätteduktiga på att ta fram rätt nyanser.

Svar på tråden färg som passar gult tegel?