• axxette

ingefärspasta, vitlökspasta

Hej!
    Har en jättefin indisk kokbok som jag fått av min man. (En fin vink om att han gärna äter indiskt, eller?) I väldigt många recept ska man ha ingefärspasta och vitlökspasta. jag hittar inte detta i någon affär!!! Hackad ingefära har jag hittat, men inget annat.
    Hur skulle ni göra? Köra med hackat eller mixa till egen pasta eller har ni några tips på vart jag kan få tag på pastan?

• Svar på tråden ingefärspasta, vitlökspasta
  • Västeråstjej

Hm, här i Västerås finns en italiensk pastaaffär och dom har alla möjliga pastasorter. Finns nån sån i närheten av där du bor mån tro?

• ÄngelBängel

Blue Dragon (finns på ICA och Konsum) har en hackad ingefära som är väldigt finfördelad. Jag skulle definitivt kalla den för pasta. Vitlök smakar ju lite olika beroende på om den är pressad eller hackad och jag vet inte hur man gör pasta av det. Pressad vitlök är ju väldigt finfördelad så det skulle nog jag använda, men kanske lite mindre än det står i receptet eftersom smaken blir mer koncentrerad eftersom en del av fibrerna blir kvar i pressen.

Hoppas det blir gott

• Jennie Brunflo

Har du kollat på ICA?

Här finns det på Kvantum. Eller har funnits allafall.
    Du vet...i deras exotiska hörna...där det finns risnudlar och kokosmjölk och liknande. Allafall ingefärspasta.

Vitlökspasta finns i tub. Den kan stå bland kylgrejerna eller brevid ketchup/tomatpure.
    Det heter Vitlökspuré här i Sverige.

Jättepraktiskt!

• trollet2

Det borde väl funka att finhacka eller mixa ingefära eller vitlök själv? Jag kan t.o.m. tänka mig att det blir "fräschare" och godare då?! Annnars borde dessa pastor väl finnas i asiatiska butiker?

• JsN

Mosa själv, det är nog enklast. JAg tycker vitlök blir bättre om man finhackar eller river på rivjärnet jämfört med vitlökspress. Ingefäran river man på rivjärn alternativt kör i vitlökspressen

• Jennie Brunflo

Ja, jag lovar vitlökspastan/vitlökspurén är superbra!
    Det är en lila tub...ungefär lika stor som en kaviartub.

Ingefärspuré är i en glasburk.
  • lata kocken Johanna

jag har ingefärspasta/pure och vitlökspasta som jag köpt på Willys i Gamlestan (originalet alltså inte hemma eller vad de heter)

• axxette

TACK! *springer till affären*

Svar på tråden ingefärspasta, vitlökspasta