• Emilia82

söva katt!?när piggnar han i då?

som rubriken lyder...på fredag är jag i sthlm,så sambon ska med ena kissen till vet. och 'trimma' pälsen,och få bort tovorna! då sku de söva han...men hur många timmar sitter det i? glömde fråga idag när jag ringde...stackars lillen min,men han mår nog bättre utan tovor sedan!

• Svar på tråden söva katt!?när piggnar han i då?
  • vera82

Vi fick hämta vår hund efter en timme där men sen när vi kom hem vid 9 på kvällen var hon fortfarande groggy o vinglade runt o va inte som vanligt förrän på morgonen.

• Emilia82

ok,nå de berättar väl där sedan. men hoppas någon kan va hemma med han,sambon ska jobba kväll då nämligen

• Micke Geting

Beror givetvis på hur hög dos dom ger katten.

I detta fallet låter det ju som om det vore bättre att ge något lugnande än söva.

• Kenzie

Djuret brukar vara vaket när man hämtar det, men det kan fortfarande vara groggy flera timmar efteråt.

• Emilia82

jo lugnande fundera jag åxå på...kanske mna kan ringa dit imorgon och föreslå det...

• Kenzie

Micke Geting: Oftast söver man katten när den ska rakas, de flesta katter tycker det är jätteobehagligt med ljudet från trimmern och då hjälper det inte med lugnande.

• Emilia82

Kenzie:ok...han gillar inte tex dammsugaren eller barn:) så kanske söva ändå är bäst...men men,de vet väl vet. sen...

• Micke Geting

Jag vet att man på många håll rekomenderar lugnande före att söva.
    Finns visa risker med att söva både hos djur och människor.

Jag vet också att många katter inte gillar ljudet från rakmaskinen, men jag anser att man bör testa först innan man väljer att söva.

Det normala är att kattens sövs i 1-2 timmar och sedan är vinglig lika länge.

Svar på tråden söva katt!?när piggnar han i då?