• Frogge­r
    Äldre 19 Jul 20:24
    8811 visningar
    14 svar
    14
    8811

    IVF

    HeJ!

    Jag o min sambo är precis i inledningsfasten för en IVF i Umeå, hon började för en v sedan med Suprecur, för att i början av aug få Inj Puregon.
    Då detta är hormonpreparat- hur påverkas hennes humör?
    Just för stunden är hon snarast oerhört uppåt- om det beror på Suprecur'n eller pga att det snart är dags att åka till Umeå, vet jag icke.
    Finns det fler män där ute i samhället som går igenom samma visa som mig? Man känner sig rätt ensammen ibland.

    /Frogger

  • Svar på tråden IVF
  • Frogge­r
    Äldre 29 Jul 22:56
    #2

    Får gratulera till att det gått bra & att det förhoppningsvis går vägen.
    Man kan nog lugnt säga att nu går humöret i berg o dal bana. Ibland känns det som man bara vill slänga ut henne. Men samtidigt vet man att det är ju vågspelet med hormonerna som påverkar.
    Håller med dig om att det är väldigt få män som talar om detta, även om det är vanligt idag. Jag tror att man kanske borde tala mer öppet om detta, för att avdramatisera det hela.
    För oss är det för få riddare (men säkerligen starkare :D) samt en variant som kallades typ multipelt follikulära bla bla bla. Möjligheten att lyckas med denna komb sägs vara bättre än generellt. Så man hoppas till max.

    /Frogger

  • Frogge­r
    Äldre 18 Aug 22:11
    #5

    Nu har vi varit i väg till Umeå, nu väntar de lååånga 3 v för att få reda på hur det gått. Känns som en berg o dalbana, minst sagt.
    Det blev hur som helst 2 st ägg tillbaka, m h a ICSI, mina soldater var inte tillräckligt bra, samtidigt som min sambo har UNS problematik. Så svårt skall det bli. Utöver det, så utvecklades embryona inte som de ville, utan de var lite sena i tillväxten- kan vara normalt. Men de chansade inte utan satte tillbaka 2. Lite beror det trol på att det tar så mkt tid i anspråk när man bor i Norrland.

    /Frogger

  • Frogge­r
    Äldre 19 Aug 11:24
    #7

    Metal God:
    Håller tummarna för er, att det skall gå bra den 4'de gången! Vi kommer nog inte att ge upp i första taget- oavsett hur det går. Som vi resonerar ifall det inte fungerar nu, det är en investering för framtiden! Vem vet, kanske nästa Annika Sörenstam eller Peter Forsberg...

    /Frogger

  • Frogge­r
    Äldre 28 Sep 19:46
    #9

    Spaceman:
    Håller med dig om att det finns för lite för oss grabbar- tjejerna diskuterar hej vilt i olika trådar.

    Det som jag upplever värst, är när ens kollegor (jobbar som ssk på en vårdavd- är inte feminin pga det) diskuterar jobb & hur lätt de haft det. Samt när de frågar när jag o min sambo skall få barn- man blir trött på det.
    Har försökt säga indirekt att inte alla kan få barn hur som helst. Detta trots att jag arbetar inom landstingens väggar, så okunskapen är stor. Dock vet vår arb givare om det hela (min sambo är även hon ssk, fast på annan enhet). De har lovat att inte berätta om detta, samt att vi i alla fall får gå på läkarbesök på betald tid. (tack för det).

    Frogger

  • Frogge­r
    Äldre 1 Oct 19:25
    #12

    Diskussionerna på jobbet tar hårt på själen, man önskar ju inget annat än att det skall gå bra. Ibland önskar jag att jag tog tillfället i akt o sade till alla på avd mina tankar och åsikter. Det verkar inte som om det finns några med problem att få barn. Men samtidigt säger studier enl min sambo, att ca vart 6'e par har problem. Så vi är inte ensamma. Men få vågar tala om det!

    I o med att vi enbart gjort ett försök, så är det svårt att dra paralleller till er som gjort flera. Men man räknade inte direkt procenten (som sägs vara ca 1/3 IVF). Utan det var antingen eller, man hoppades, o hoppades o hoppades. Tills besvikelsen kom. Men vi har inte kastat in handuken än, vi väntar på att få ett mail (smidigt att hålla kontakten med sin beh dr på detta sätt!!!) fr behandlande dr om vad nästa steg blir. Förhoppningsvis blir det snart nässpreyer, sprutor o äggplock innan året är slut. Men man vet aldrig. Då kommer jag att hålla tummarna på samma sätt som nu!

    /Frogger

Svar på tråden IVF