Amos
Vad gillar ni namnet Amos?
Vad gillar ni namnet Amos?
Nja... Jag tycker det låter lite frireligös sydstatsamerikan
Jag tycker att Amos är ett väldigt fint namn!
Jättefint!
Mina döttrars halvbror heter så.
Amos betyder tyst på somaliska
Nja, jag tycker det är okej
Jag tycker att det är jättefint!
Amos är fint!
låter som ett hundnamn
Åhh, vad fint namn!
Lite trist bara om det betyder tyst.... Men det kan jag tänka mej om jag får en pojke...
Amos var å andra sidan en profet i Gamla testametet, och han var väl inte så tyst
. Följande är tagit från Bibelsajten.
"Detta är bibelboken för dig som vill stå på barrikaderna och nagla fast de rikas förtryck av fattiga människor. Vare sig du upprörs över de rika ländernas politik gentemot fattiga länder eller sociala orättvisor inom ett land kan du få förnyad glöd via Amos profetior.
Amos levde när Jerobeam II var kung över Israel och Ussia kung över Juda. Förmodligen var det omkring 760 f Kr som Amos framträdde som profet och det är inte omöjligt att det också är han som är författare till Amos bok.
När Amos började sin profetbana fanns det stora skillnader mellan rika och fattiga bland Israels folk. Israeliterna höll på att slås sönder som ett enat folk av motsättningar mellan olika sociala grupper. Hela samhället var på väg mot förfall.
Amos var en enkel herde som sändes av Gud för att peka på de sociala och ekonomiska orättvisorna hos Israels folk. Han var alltså ingen utbildad profet som arbetade i templet. Amos var en vanlig man som Gud utvalde till att avslöja orättvisorna och berätta för folket om den dom de hade att vänta sig från Gud. Om man inte förbättrade sig och började följa Guds vilja skulle man gå under som folk, menade Amos.
Efter att ha förkunnat Guds dom över ett flertal av Israels grannationer går Amos till storms mot Israel. Hans kritik mot de sociala orättvisorna är mycket skarp: "Ty jag vet att era brott än många... ni som förtrycker oskyldiga och tar mutor och hindrar de fattiga att få sin rätt." (5:12).
Amos vänder sig också mot de gudstjänster som firades bland folket. Han menar att de är falska föreställningar utan något inre allvar. "Jag avskyr era fester, jag hatar dem, jag står inte ut med era högtider", dundrar Amos (5:21)
Särskilda händelser och texter
Hur de rika förtrycker de fattiga 5:1-15
Hur folket missbrukar gudstjänster 5:18-25"
Helt fint tycker jag
Nej... Här är det namnet på en kristen tidning som skickas ut. Jag skulle alltså inte döpa mitt barn till det.