• Sötnos

Recept m saffran

Jag söker recept m saffran, pastasåser, andra såser...ja, allt! Tycker det är så himla gott med saffran i mat! Brukar själv göra detta recept:

Bryn 4 flässkotletter i smör, salta (1/2 tsk) o peppra (1 krm). Ta upp kotletterna. Skala o skiva 1 gul lök, stek mjuk i smör. Tillsätt creme fraiche saffran/tomat, 1/2-1 dl vatten o ev 1 dl russin. Lägg ner kotletterna o koka på svag värme under lock ca 10-12 min.

Har ni några saffranrecept??

• Svar på tråden Recept m saffran
  • Pistou

Har du testat Paella? Men tillagningen är kanske inte den lättaste - den består ju av flera moment där kyckling, olika skaldjur som bläckfisk, musslor och räkor/havskräftor tillagas för sig och sedan blandas med ris och övriga ingredienser. Och det är lätt hänt att riset blir för hårt. Men om du är duktig i köket klarar du det säkert! Paella är supergott! Mmmmm.... Lycka till!

• lata kocken Johanna

kräftstjärtar, tomat, lök ev lite vin och creme fraiche och saffran är underbart gott till färsk pasta

boulliabaisse är ju super

saffranspannkaka inte att förglömma

• Sötnos

Pistou - Nej, jag har inte testat paella, vill gärna det, men det verkar ju lite krångligt!

lata kocken Johanna - har du recept på pastan med kräftstjärtar?

• lata kocken Johanna

oj jag gör den bara på en höft men visst

ca 6 portioner
    fräs 2 hackade lökar tills de är genomskinliga i en aning olja
    rör ner 1 msk tomatpure och fräs lite till
    rör ner ett paket (1,5g)saffran
    häll på ett stort paket krossad tomat (500g)
    koka en stund
    rör ner 3 dl valfri creme fraiche
    smaka av med lite hummerfond, salt och peppar
    innan servering rör ner 200-300g grovhackade kräftstjärtar

• Jennelii

VERONICAS FISKSOPPA

1 purjolök
    1 fänkål
    5-7 potatisar
    1 burk krossade tomater
    1-2 fiskbuljongstärningar
    ca 1½ liter vatten
    1-2 vitlöksklyftor
    3 dl grädde
    1-1½ dl vitt vin
    1 pkt torsk (eller sej)
    Timjan
    Svartpeppar
    1 pkt saffran
    (ev. räkor)

Bryn purjolök, fänkål och potatis (i lagoma bitar). Häll sedan ner vinet och låt det sjuda tills det kokat bort. Lägg ner buljongtärningarna och vänta tills dom löst sig. Häll på tomaterna och vattnet och låt koka ca 20 min. Tillsätt saffran, vitlök och grädde. Krydda med timjan och peppar. Lägg sist ner fisken som är skuren i bitar (och räkorna) och ev lite persilja. När fisken o räkorna är i låt koka högst 10 min.

• Åse

Här kommer ett recept.

Fisk i saffran- och kokossås

Saffran, kokosmjölk och matlagningsyoghurt gör såsen smakrik.

Ingredienser för 4 port

2 dl ris, basmati eller jasmin
    500 g fiskfilé, t ex torsk
    1/2 tsk salt
    2 dl matyoghurt
    1 msk vetemjöl
    2 dl kokosmjölk
    1 fiskbuljongtärning
    1/2 påse saffran,
    ca 0,25 g
    1/2-1 tsk sambal oelek

Gör så här

Koka riset, dela fisken i 4 portionsbitar och salta. Vispa ihop matyoghurt, vetemjöl, kokosmjölk, buljongtärning, saffran och sambal oelek i en låg, vid gryta. Koka upp och lägg ner fisken. Låt sjuda under lock på svag värme 6-7 min. Servera med ris och paprika.

• lata kocken Johanna

man kan göra en enklare variant av paella oxå

dvs man fräser och kokar riset med saffran och tomat som man ska

men man slänger i färdig kyckling och färdiga räkor - ev musslor och så oxå

suveränt

• Zenobia

jag brukar göra pasta med räkor..

man kokar grön&vita tagaliteller

Man fräser purjolök så den blir mjuk bara, häll i en stor burk creme fraiche, och hummerfond i och saffran, sen tar man paprika och lägger i slutet..
    skala räkorna och lägg precis innan servering så dom blir ljumna. och häll i pastan sen och rör runt, muma
    salta&pepra efter behag.

ja minni inte hur mycke saffran, men ha två påsar i beredskap ändå, den ska vara rätt så gul färgen på maten =)

• Linda1976

sås till lax & couscous: 1 burk kokosmjölk, ½-1 kuvert saffran, ½ del sweet chilisås på flaska (den som är ganska söt)... *Springer ut i köket och kollar...... YING thai sötsur chilisås.

Saffran&pepparkaksglass... Mjukrör god vaniljglass och rör ner krossade pepparkakor och lite saffran utrört i varmt vatten!

• Sötnos

Tack för alla recept! Tror ni det funkar att fräsa lite lök, hälla på den här saffrans creme fraichen o sen lägga i kräftstjärtar o servera med pasta. Eller kommer det att fattas nåt? Nån krydda eller så?

• lata kocken Johanna

sötnos

du behöver inte ens fräsa lök det funkar ändå

släng i lite hackade tomater innan du slänger i kräftstjärtarna så blir det super

• Spuffy

Här kommer min och makes favorit. Jättegott och jättelätt!

Solgul Kyckling 4 port

4 kycklingfiléer, ca 400 g
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    2 dl crème fraiche
    1/2 påse saffran
    1 tsk torkad dragon
    1 dl riven lagrad ost, t ex Präst

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg kycklingen i en liten ugnssäker form. Krydda med salt och peppar. Blanda crème fraiche, saffran, dragon och riven ost. Bred blandningen över kycklingen. Stek i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med kokta grönsaker och ris.

Receptet är från Arla. Jag brukar ta en hel påse saffran samt ta en lättare variant på creme fraiche.

/Spuffy

Svar på tråden Recept m saffran