• Konvaljen

Mjölkproteinallergiker?

Fick nyss ett telefonsamtal från min läkare där hon sa att jag hade "förhöjt komjölksindex", alltså är allergisk mot mjölkprotein. Hon har vetat det i över ett år men inte berättat för mig, jag har trott att jag varit laktosintolerant.

Nu känner jag mig helt parplax och undrar hur det är att leva som mjölkproteinallergiker?

Någon som är det, har barn som är det eller som vet vad det innebär?

Jag älskar att gå ut och äta och ut och fika och just nu känns det som om hela livet är slut...

• Svar på tråden Mjölkproteinallergiker?
  • Pink Rose

Livet tar inte slut, du kommer må bättre! Dock så blir det lite krångligt.
    Enklast är att börja baka och fika hemma, men det är kanske inte det du vill höra? Annars så gäller det att ordentlig koll på vad sakerna innehåller när man går ut.

Det är inte så himla stor skillnad som man kan tro, det finns ordentligt med mjölkfria produkter och skaran växer hela tiden.
    Är det något speciellt som du vill ha tips på?

• Pink Rose

Glömde att nämna att jag är mjölkproteinallerigsk...

• Medusan

Xyra - Jag är inte allergisk mot mjölk men undviker det däremot av etiska orsaker (vill inte bidra till mjölkindustrins djurhållning osv).

För mig har det inte varit några större problem, speciellt inte när det gäller sådant jag lagar och bakar hemma. Det är ju bara att köpa havremjölk, sojamjölk eller något av de andra många alterantiven som finns att tillgå i de flesta livsmedelsbutiker. Det finns också grädde både till att baka med och ha i matlagning lättillgängligt. Jag rekommenderar oatlys havregrädde (vi använder den hela tiden i matlagning och bakning).

Mjölkfritt margarin finns det också flera sorter att få tag på och där skiljer sig smaken knappt åt alls.

• Konvaljen

Gällande mjölkfritt margarin (som jag redan köper) är det helt fritt från protein eller är det bara från laktos?

hur är det med bröd, finns det gott om bröd utan mjölkprotein?

Likaså godis, chips o.dyl?

• Pink Rose

Jag älskar Mildas mjölkfria "smör", det används som smör på mackan. Smakar precis som vanligt bregott. Till bak så använder jag en grönvit förpackning, heter något i stil med Raisio mjölkfritt. (Har den inte hemma, så jag kan inte säga exakt vad den heter).
    Och om du är allergisk mot proteinet, så välj helt mjölkfria produkter. Ej laktos, det är bara om man inte tål mjölksockret.

Bröd finns det mycket av som är helt mjölkfritt, läs på förpackningen

Chips innehåller oftast någon sort av mjölkprodukt, men kommer oftast ganska långt ned på innehållsförteckningen. Men det gäller att läsa även där, vissa innehåller mjölkprodukter... andra inte.

Angående godiset så är det väldigt olika, vissa innehåller massvis med mjölkprodukter medan andra inte gör det.

• Chaia

Jag håller med om att Mildas mjölkfria är det bästa margarinet att ha på smörgåsen. Carlshamns grönrutiga är inte så gott. Carlshamn har dock ett bakmargarin som är perfekt till baket och att steka i.

Bröd finns som sagt mycket mjölkfritt. Pågens är ett märke som är bra. Om det står "vegetabiliskt margarin" kan detta innehålla mjölk, men "vegetabiliskt fett" ska vara fritt från mjölk. Jag brukar komma ihåg det som "margarin = mjölk" och "fett = fritt från mjölk"

Vad gäller kakor och bullar kan jag rekommendera Göteborgskex, Pågen och Gilles. Det finns ganska mycket att välja på.

Se upp om det står vasslepulver, vassle, kassein, kasseinat, natriumkasseinat eller mjölksocker i innehållsförteckningen.

Choklad finns en del. T.ex. After Eight (endast den engelsktillverkade är mjölkfri, den tyska innehåller mjölk i form av smörolja). Wienernougat är mjölkfri. Det finns också
    chokladkakor från Kung Markatta och Plamil som är garanterat mjölkfria. Dessa hittas oftast i hälsokosten.

Vad gäller annat godis så finns det nog mycket att välja på, men läs på förpackningarna.

Kolla

http://www.allergimat.com/

http://www.pagen.se/index.asp

http://www.goteborgskex.se/

Lycka till!

• Pink Rose

Chaia
    Precis de produkterna jag menade Bra skrivet!

• Chaia

Pink Rose: Tack

Lite ytterligare hjälp..

Jag förstår att det känns jättesvårt nu i början, men du lär dig snabbt vilka produkter du kan köpa och vilka du måste undvika. Att gå ut eller äta borta kan vara bekymmersamt och man måste vara mycket noga med att upplysa resturangpersonal om exakt vad man inte tål. Många har bedrövligt dålig koll tyvärr.

Vad gäller fika så har Waynes Coffee och Coffeecup ordnat det så fiffigt att du kan beställa din latte eller cappucino med sojamjölk istället för vanlig mjölk. Vet inte om dessa ställen finns där du bor, men andra ställen kanske gör likadant?

Det finns gott om ersättningar till just mjölk.

Havredryck, Sojadryck och risdryck kan användas som vanlig mjölk i matlagning, bak och som dryck.

Havregrädde, sojagrädde och kokosmjölk kan användas istället för grädde i matlagning. Det finns en vispbar sojagrädde (SoyaToo) som kan användas till desserter och tårtor.

Det finns några olika yoghurtersättningar. Alpro har sojabaserad fruktyoghurt som är god (om än dyr). De har även naturell sojayoghurt som är utmärkt att använda till t.ex. tzatziki. Krydda väl och du känner ingen skillnad mot vanlig! GoGreen har också sojayoghurt i bägare med eller utan mysli. Sedan finns Yosas havrebaserade yoghurt.

Det finns ersättning till creme fraiche som heter soursupreme.

Oatly har en havrebaserad "drickyoghurt".

Glass finns det gott om Tofuline har smarrig sojaglass i olika smaker. Oatly har havreglass. Det finns även strutar och pinnglass av magnumtyp som kommer från Tofuline. Oatly har pinnglassar med jordgubbssmak. Sias sorbeter är mjölkfria. Se upp med sorbet och isglass! De är inte alltid mjölkfria konstigt nog.

Jag har säkert glömt massor. Fråga om du undrar något

• Kullan från Dalom

En liten fråga: Vad är egentiligen skillanden på laktos och protein allergin?
    Alltså, i matväg...

Jag reagerade inte på laktosbelastningen men tar Laktras när jag skall äta nån mjölkprodukt.

Hänger ni med?

Själv använde jag lätta på smörgåsen, vilket funkar kanon för mig! =)

• Pink Rose

Som jag skrev ovan...
    Om man inte tål mjölksockret (laktos) så går det bra att använda laktosfria mejeriprodukter. Eller Laktras.

Om man är mjölkproteinallergisk så måste man undvika precis allt som är gjort av mjölk. Därför ska man inte äta laktosfria produkter om man är allergisk mot mjölkproteinet. Då får man välja andra saker som Chaia skrev.

• Chaia

Om du är laktosintolerant så saknas enzymet laktas i din tarm och du kan inte bryta ner mjölksocker (laktos). Detta visar sig oftast som orolig mage.

Mjölkproteinallergi är som det låter en allergi mot komjölksproteinet. Detta kan ge olika symptom, t.ex. eksem, nässelutslag, magont..

Om du är allergisk mot komjölksproteinet duger det alltså inte med laktosfria produkter, utan du måste äta helt mjölkfritt.

• Konvaljen

Åh, tack för era svar!

Jag ska och ta prover idag för att se om något har förändrats på ett år, vilket jag är säker på att det gjort. Är övertygad om att mitt komjölksindex är betydligt högre nu eftersom jag har mer besvär.

Känns bättre nu iallafall, tur att after eighetn går...

• Kullan från Dalom

Okej.. Tack för svaren.
    Alltså är jag laktosintollerant.. =)

• Julienne

Vi har en femårig dotter som vi försöker få klarhet i om hon är laktos känslig eller inte. Hon får ofta gaser i magen...

Jag har lite frågor och vänder mig till expertpanelen

Vi har hittills köpt mjölkfritt margarin till henne att ha på smörgåsarna till frukost. Men om man köper margarin som är gjort av vegetabiliskt fett, innehåller det då laktos? Om jag fattat det rätt så finns väl laktos endast i mejeriprodukter, sådana som härstammar från komjölk? Nån som vet och kan förklara?

• Konvaljen

antar att det är så, jag hade förhöjt komjölksindex och är allergisk mot mjölkproteinet som finns i komjölken. Jag köper mjölkfritt margarin, du kan själv kolla innehållsförteckningen och se om det finns något protein i det.

Men jag är ingen expert, överlämnar frågan till dem i tråden!

• Pink Rose

Julienne och Xyra
    Ni har rätt Eftersom det är helt mjölkfritt så ska det inte finnas minsta sak som innehåller mjölk i det margarinet.

Julienne; kan du inte be de på vårdcentralen att göra en laktosbelastning? På så sätt får du reda på om det är bara laktosen som är problemet eller om det är proteinet.
    Jag kom på att det finns laktospulver på apoteket att köpa, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter. Men då kan man göra själva laktosbelastning hemma och det är nog det bekvämaste. Har för mig att hon blir dålig i magen om hon inte tål laktos, men fråga på apoteket... de vet.

Svar på tråden Mjölkproteinallergiker?