• Anonym

Är det fler som har konstiga och/eller roliga missbildningar?

Jag har en konstig missbildning, som jag inte vet att någon annan har! (förutom min mamma, hennes syster som opererades som barn och en kusin som det försvann för som 4-åring)

På halsens ena sida, ungefär där man kan känna pulsen har jag en körtel (ca 1-1,5 cm i diameter). Från den körteln går ett ca. 6 centimetrs "rör" som känns som en hårdare och tjockare blådåder. Och det mynnar ut i ett litet hål fram på halsen (nedanför körteln). (Hela "paketet" känns rätt tydligt utanpå huden, men det är inget som syns utifrån.)

Denna körtel producerar ett genomskinligt slem som är luktfritt och smakfritt (bara lite salt). Det blir mer när jag ätit fet mat.

Jag ska ta upp detta med min läkare nästa gång jag har nåt ärende dit. Och fråga om han sett nåt dylikt. Och vad det kan vara egentligen! Det är inget som stör mig, jag är mest nyfiken!

Är det nån som hört talas om nåt sådant här?
    Eller är det fler som har nåt konstigt att komma med?

• Svar på tråden Är det fler som har konstiga och/eller roliga missbildningar?
  • juliagrund

ja, det lät konstigt! Försökte se det framför mig... hmmmm

Men om din mamma har det, har inte hon kollat upp det?

• Anonym

Nää, det är lite konstigt, för hon och hennes syster opererade ju bort det när de var barn. Och vad jag vet så sas inget speciellt då i alla fall.
    Och när jag var nyfödd så sa min mamma till barnläkaren att de skulle kolla upp mig då hon såg att jag hade ärvt henne. Men inte trodde de på detta, utan sa bara att det var inget!

Men jag håller med dig; det låter ju helskumt detta! Men jag är född på det viset!

• juliagrund

men alltså, på huden, på din hals så syns det INGET konstigt? Kommer det ut "slem" från huden då? Gör det inget ont alls?

har du teorier om detta?

Tyvärr (!) har jag nog inget konstigt att komma med själv :D
    Har bara en jätte lång tå typ...... haha

• Anonym

Har hört talas om de där, en gammal kompis hade liknade. har för mig att de e nån slags fistel men vet inte vilken. Vanligast får man fistlar i analen tror jag. Försökte få fram något om gälgångsfistel, men lyckades inte så bra!
    Du får ta upp de me läkarna

• Anonym

Anonym: Jasså, har du hört talas om detta?! Intressant, får söka lite jag med! Annars är det nog läkare som gäller!
    Jag har också nån teori om att det är nån sorts tillbakabildning av nåt slag.. Men av vad?!

juliagrund: Nää, det gör inte ett dugg ont! Det enda som syns (och bara om jag pekar!) är det lila lilla hålet/ mynningen, ungefär 1 cm ovanför nyckelbenet (mot mitten av halsen).

Och slemmet kommer ut (numera bara om jag trycker ut och liksom matar ut det) genom det där hålet. (Usch vad äcklig jag låter! ) Slemmet i sig är av lite fastare slag, så det blir nästan som en tråd kan man säga. (och det låter inte ett dugg vrickat nu va?! )
    När jag var barn så trycktes lite av slemmet ut av sig självt när körteln blev "överfull". Då tag vi/ jag papper och "rullade ut" det, tills det tog slut helt enkelt.

Ha ha, "lång tå". Tjaa, det beror ju hur lång den är..

• Anonym

Inte "lila lilla hål"! För det har ju ingen färg!:-0
    Utan: "lilla lilla hål" ska det ju vara!

• juliagrund

aha, låter som poraktigt... men det är ju tur att slemmet tar sig ut utanför kroppen och inte ner i din hals eller nåt sånt...

måste ju vara att din körtel producerar för mycket av någonting som helt enkelt måste ut. Skönt att det är smärtfritt. Men om jag hade varit du hade jag också velat veta vad det är så man kan anpassa sig lite. Som du sa att det blir mer om du äter fet mat. Kanske då att körteln reagerar på salt.

Det finns så mycket konstiga saker här i världen och så länge du inte mår dåligt av det så låt det vara. Men man (jag fniss fniss) vill ju gärna veta mer!!

hur stort är hålet? som en por? större?

• juliagrund

fick svar på hålets storlek nu... hehehe (så mycket information på en gång :) )

• Anonym

juliagrund: Fråga på du, om du känner dig nyfiken på min tingest!

Svar på tråden Är det fler som har konstiga och/eller roliga missbildningar?