• Andreas tjej

Biverkningar efter förlossning

Vet att det finns en miljon saker man kan råka ut för men jag har ingen aning om hur vanliga de är och vad man kan göra åt det.

Vad fick ni för biverkningar efter förlossningen/graviditeten?
    Sprack ni? Hur lång tid tog det innan det blev bra?
    Inkontinens?
    Hudbristningar?
    Annat?

• Svar på tråden Biverkningar efter förlossning
  • CeeJay

Fick bristningar på magen under graviditeten som har bleknat nu när yngsta är 7,5 månader.

Sprack "normalt mycket" i underlivet vid första graviditeten och fick sy ca 10 stygn, blev bra på någon månad. Andra förlossningen fick jag pyttelite bristningar i underlivet och slapp sy.

Har tyvärr foglossningen kvar nu 7,5 månader efteråt ...

• Miss Bubbelgum

Jag snittades, så inga sprickningar...!

Men fick däremot extremt svullna ben ca 4-5 dgr efter förlossningen, var som stockar! Ringde Bb som sa att en del kan ha så i flera veckor... Men för mig gick det över på några dagar, men fick sitta o sova med benen högt på stora kuddar. DET hade jag ingen aning om att det kunde hända!

• ISE

Jag fick sy fyra stygn och det slutade strama och göra ont efter ca 4 dagar. Hudbristningar fick jag två på var sida om magen. De första veckorna efter förlossningen så tror jag jag hade lite problem med inkontinens om jag typ nös, hostade eller så (alltså inte så jag kissade ner mig, men ändå), tack och lov är det tillbaka till det normala igen.

Förutom detta så kände jag mig ganska så yr ibland ett par veckor efter förlossninges. Sådär så att jag inte ville vara ensam allt för mycket hemma. Vet inte riktigt vad det berodde på. En annan sak jag märkte var att jag var otroligt törstig hela tiden, vet inte om det hade med amningen att göra?

• FinaLina

Hemorrojder är lätt att man får efter förlossningen. Man tar i så mycket under krystvärkarna att det kan göra så man får det.

Eftervärkarna som man får när livmodern drar ihop sig igen efter förlossningen tyckte jag gjorde ont efter första barnet men efter andra var det nästan olidligt, tyckte de var tusen gånger värre än värkarna under själva förlossningen. Försvann dock efter en vecka som tur var!

• Tant Green

Jag blev snittad och fortfarande efter 11 månader klarar jag inte av att dottern klättrar över min mage där ärret är. Annars gör det inte ont, men när hon sätter ner en hand eller en fot där så är det inte skönt

• Minimalla

Jag blev klippt eftersom jag förlöstes med sugklocka, sprack även litegrann. Syddes med totalt 10 stygn som har läkt jättefint. Men ca tre månader efter förlossningen märkte jag att något inte var som det skulle. Sex var inte att tänka på. Var hos läkaren idag (fem månader efter förlossningen) och det visade sig att en flik i slemhinnan växt till sig och var irriterad. Jag fick lokalbedövning och så klippte hon bort en liten bit och sydde med två stygn. Nu hoppas jag att jag slipper mer besvär. I samband med förlossningen och att man får sin lilla bebis kan man stå ut med mycket, nu är toleransnivån lite lägre (men smärttröskeln lite högre antar jag ).

• hejlis

Sprack ni? Hur lång tid tog det innan det blev bra? Ja, jag sprack ganska mkt. Tog 40 minuter att sy ihop. Men jag varken kände då jag sprack, eller har haft besvär av det efteråt.
    Inkontinens? Tja, ibland då man nyser och inte hinner knipa kan det väl komma ett par droppar. Var ganska duktig med knipövningar veckorna efter förlossningen. Men nu är det sämre med det....kniper då jag kommer ihåg!
    Hudbristningar? Nej
    Annat? Näe, kommer inte på något. Lite "spänd" var man väl första gången man skulle gå på toa efter förlossningen. Men det gick bra det med. Mycket katrinplommen gjorde susen

• Neko

Sprack ni? Hur lång tid tog det innan det blev bra?
    Jo, fick sy 5 stygn invändigt och i slidöppningen, sprack även lite i perineum och på insidan av ena blygdlöppen men där behövde det inte sys. Fick sedan en infektion där det sprack, gjorde ooont, fick penicillin en vecka, då blev det bättre. Jag har fortfarande ont så att jag måste ta värktabletter ibland men det var bara 2 vecko sedan min förlossning. Nu kan jag åtminstone sitta någorlunda.
    Inkontinens? Nej inte vad jag har märkt av hittills. Det var lite jobbigt att nysa etc under själva graviditeten men de besvären verkar ha försvunnit efter förlossningen. Jag ska ändå bärja göra knip för säkerhets skull när underlivet läkt lite, gör för ont nu.
    Hudbristningar? Inte från själva förlossningen i alla fall, fick lite bristningar på brösten under graviditeten.
    Annat? Barnmorskan och sköterskan höll isär mina ben så att jag fick sträckningar i ljumskarna, gör fortfarande ont nu när jag går :/ Min sambo sade till dem att jag inte var så vig att jag kunde hålla benen så mycket isär men de lyssnade inte och jag hade för ont för att säga något.
    Är fortfarande rädd för att gå på toa, det svider i stygnen att kissa och jag måste ta laktulos för att det andra ska gå. Fick ta mikrolax några dagar efter förlossningen också.

• Neah

Jag skall försöka svara på dina frågor.

Födde barn den 10 juli och det blev en Filippa!

Sprack ni? Japp, sydd med sex stygn.

Inkontinens? Behöver än så länge göra mina knipövningar men jag läcker inte vad jag vet.

Hudbristningar? Ja, det också. Mager ser ut som ett russin. Har praktiskt taget tappat alla extra kg. Det gick kanske lite för fort men jag har bara rört mig normalt, alltså inte tränat.

Annat. Drog på mig livmoderinflammation och har ätit antibiotika sedan lillan kom. Blev överkänslig tillslut så kroppen slog bakut. Kunde inte behålla varken mat eller dryck på över ett dygn och var verkligen risig. Tur nog är det på bättringsvägen men jag har fortfarande kramper i magen och kan bara äta "magvänlig mat".

Svar på tråden Biverkningar efter förlossning