• Emmisen80

Urinvägsinfektion... HJÄLP MIG!!

Hur känns det när man har urinvägsinfektion?

Har aldrig haft det innan så jag vet inte hur det är.

Jag är kissnödig nästan hela tiden, det känns som om det kommer kiss i trosorna hela tiden (men det gör det inte), känns som mensvärk som kommer och gå ibland, fick lite ont i ryggen idag med.
    Men jag har hört att det ska svida när man kissar och det gör det inte.

Finns det några bra tips på hur man kan bli av med det, utan att gå till nån läkare??

• Svar på tråden Urinvägsinfektion... HJÄLP MIG!!
  • Maggis

Är det UVI du har besvär av så tycker jag absolut att du ska kontakta läkare och lämna urinprov. Det behöver inte alltid svida. Saken är den, att går du med obehandlad UVI som inte vill ge sig så finns det en risk att infektionen klättrar upp till njurarna och det är inte trevligt alls.

Annars är rikligt med dryck en vanlig hemmakur (tranbärsjuice och vatten rekommenderas)

• Umeboshi

Sveda när man kissar är väl det vanligaste kännetecknet. Ständigt nödig ett annat.

Rekommenderar starkt att gå till läkare, för uvi är inte att leka med, låter man det hållas slutar det med att man kissar blodblandat och då är det inte bra alls.

Gjorde nämligen jag, och det har resulterat i en "trasig" njure...

• Emmisen80

Umeboshi:

Attans!! Jag fick nån blödning för snart en vecka sen som höll i sig i ett par dagar... trodde först kanske att det var mens för att den kom när jag skulle ha den.

Hur länge kissade du blodblandat??
    Mitt har slutade för ett par dagar sen. Sen kom det bara lite blod när jag torkade mig.
    Men eftersom att vi försöker så hoppades jag på att det kunde vara en liten blödning som man ibland får när man väntar barn.

Hoppas att det inte har gått för långt isåfall så att jag har "en trasig" njure. Vad gör man åt det isåfall?

• Signatur

Antibiotika är "boten". Det tar ganska lång tid innan man få bestående skador på njurarna, men det är dumt att chansa.

Se till att du kommer till en läkare så fort som möjligt.

• Emmisen80

Men har man några svårigheter för att bli gravid då när man har UVI??? Eller det kanske inte har nånting med det att göra?

• tjoppaloppan

Du ska inte gå länge med urinvägsinfektion.
    Om det vill sig illa kan det bli till urinrörsinfektion och njurbäckeninflammation. Inte bra. Det kan påverka fertiliteten.

• Maggis

Alltså, förlåt att jag kommer in här igen, men du ska kolla upp detta för din egen hälsas skull!
    Mår kroppen bra så har man förmodligen en bättre chans att bli gravid.

Anledningen till att jag tjatar så på dig är att jag också haft en UVI som utvecklats till njurbäckeninflammation. Mina njurar mår bra idag men kunde lika gärna blivit skadade. Tycker inte det finns något att tveka på, faktiskt. Man måste ta hand om sig själv.

• angelmouse

Du måste ha antibiotika för att bli av med en UVI och det får man ju endast av läkare. Som andra redan har påpekat ska man inte gå länge med UVI eftersom det då kan sprida sig vidare till njurarna och då blir man desto sjukare.

Svar på tråden Urinvägsinfektion... HJÄLP MIG!!