Det hjälper om en av er i alla fall har ett relativ välbetalt jobb att flytta till, eller god chans till ett. Arbetsmarknaden för många "svåra" yrken i Sverige är tvärtom bra här. Jag tycker jättemycket om England, men det ÄR tuffare att ha familj här. Det är dyrare och mycket krångligare att leva här också. Man inser vilket otroligt välorganiserat land man kommer ifrån. Men -det är kul och det går.
Barnomsorg/förskola är ofta dyrt, även om det finns olika rabatter. Att det fortfarande inte alls är självklart för mammor (för det är MAMMOR vi talar om här inte föräldrar) att arbeta på ett antal år efter barnets födelse visar på det. Detta förlorar de ju på när de pensioneras t ex. Många jag känner här vill gärna ha fler barn men har inte råd. De som kan lösa barnpassning med familj/släktingar klarar sig ok, det är mycket vanligt att vara beroende av sina nära.
Har ni en 18-månaders har ni i alla fall fått vara föräldralediga en gång, alltid något ju. Vi betalar ungefär lika mycket skatt i England och Sverige (även om myten säger något annat) men i Sverige får (fick..?) man ju väldigt mycket för det. Tänk: små förskolegrupper över lag om man jämför, en helt annan kvalitet och tänkande i förskolan, föräldraledighet och mycket annat.
Någon har kanske skrivit innan, men lite om barnomsorg och förskola. Privata nurseries: det finns säkert många fina och bra, men de har i princip aldrig några förskollärare, bara barnskötare. Sedan finns förskolor, nursery (schools), i anslutning till primary schools. De ingår i skolan. Där går man från 3 års ålder. Det är ofta mycket styrd verksamhet inomhus och man stannar ofta bara för- eller eftermiddag. En grupp på 28 barn (3-åringar som sagt) med en lärare och en barnskötare är vanligt. Lärarna tycker själva att detta är fel och har ofta Sverige som ideal. De nämner alltid svensk förskola när de får veta vart man kommer ifrån.
Men - man kan alltid hitta sin väg. Man sätter sig in i allt, löser det och trivs! Samtidigt, har ni ett barn och vill ha fler snart så hade jag personligen stannat i Sverige några år till. England finns ju kvar. Ni får hälsa på ofta istället.