• Vinterbaby

Ni som flyttat till England

Jag och min man som kommer från England funderar på att flytta till England men jag känner mej tveksam...Vi har en 18 månaders gammal son och planerar fler. Vad tror ni- är Sverige bättre eller övertyga mej och skriv gärna vad som e dåligt. Det blir inte London men kanske södra England eller utanför, nära en flygplats kanske. Hur trivs ni?

• Svar på tråden Ni som flyttat till England
  • SpecialK

puff, jag vill också veta!

• Lily Blue

Hej jag är gift med en engelsman och bor sedan 1 år tillbaka i en förort till London.
    Jag och min man hade en liten överenskommelse att vi skulle bo de första 5 åren i Sverige och sedan 5 år i england för att sedan flytta tillbaka till Sverige igen. Problemet är att jag inte trivs jag längtar hem. Vi är alla olika men jag tycker att det är väldigt jobbigt att familjelivet här är mkt tuffare och dyrare. Vi har 2 barn och ett tredje på väg....den äldsta är 6 år och går i skolan den yngsta är 2 år i sep. Här är barnomsorgen jätte dyr, om min yngsta ska gå på dagis så är det ca 8000-10000 minst i månaden, vilket innebär att jag måste tjäna väldigt bra med pengar om det ska vara någon vits för mig att jobba. Det mesta här kostar pengar, skolan vill ha pengar för olika projekt, öppna förskolan kostar pengar och de flesta aktiviterna kostar pengar. Så här är jag sk hemmafru vilket jag tycker är urtrist...självklart är det mysigt att vara med min son men jag behöver mer stimulans som att kunna jobba deltid. Att jobba deltid här är svårare oftast så hamnar du på ett lågavlönat arbete om du inte var fast anställd innan graviditet. VAB existerar inte vilket innebär att när barnen är sjuka så hamnar det på mitt bord. Med tanke hur dyrt det är...köpte ett hus på ca 65-68 kvm med fuktskadat kök och badrum för 3,5 milj kr så måste min man arbeta mer eller mindre 6 dagar i veckan...hur kul är det för oss. Och fortfarande är vi fattigare än vi någonsin har varit tidigare för att det är bara en inkomst. Vi bor litet har 2 garderober mellan 4 personer och saken är att detta är inget ovanligt här. Standarden är sämre....puben är alldeles för tillgänglig....sjukvården är säkert bra men vad skitigt det är och väntetiderna enorma. Självklart finns det många + också men som familj tacka vet jag Sverige. England är super mysigt att besöka och shoppingen är suverän, människor är trevliga och om man inte hade barn skulle säkert läget vara annorlunda. Men som barnfamilj så är det tungt. Nu bor ju vi utanför London det kan ju vara annorlunda om man bor någonannanstans och det här är ju vad jag känner vi är alla olika. Men jag trivs inte med att vara hemma hela tiden inte tjäna egna pengar etc,etc....
    Jag längtar hem och hoppas att min man kommer till insikt med att vår levnadsstandard och kvalitetstid faktiskt var bättre i Sverige...

• SpecialK

Intressanta fakta, antar att gräset inte alltid är grönare.. kanske bäst till att hålla mig till att bara drömma. Hoppas ni kommer hem till Sverige igen då SNART! Fundersam

• Vinterbaby

Lily Blue- Tack för ditt uppriktiga svar. Misstänker att det är så i England...I alla fall vad jag sett och hört om barnomsorg, barnanpassade miljöer osv. Här hemma är det ju enkelt och billigt med barnomsorg-fast jag trodde det fanns billig barnomsorg där med fast man fick välja och då var det bättre valet dyrare såklart? När jag nämnde att jag inte längre är negativ till en flytt sa han att han nog inte skulle vilja börja om igen i Sverige om vi ville flytta tillbaka-så jag får väl själv försöka ta bort reslusten och inse att gräset inte är grönare på andra sidan. Tack igen och hoppas ni flyttar hem snart eller att något annat roligt händer!

• ThUma

Vi kommer nog flytta dit hela familjen som det ser ut nu, och bo där i 2-3 år. Har fått massor med bra svar i en tidigare tråd som hjälpt oss mycket inför allt det praktiska. Känner verkligen med Lily Blue. OM det skulle bli världsakris, ja, då flyttar vi hem igen. Basta! Det är inte värt att bo där och må dåligt, då får det hellre bli pendling. Så känns det än så länge i varje fall. Lycka till med ert beslut.

• Morrizz

Om man ska ha råd att bo drägligt (dvs komma upp i den standard som vi har här i Sverige som barnfamilj) krävs det en riktigt bra inkomst, och som Lily Blue skriver är det ganska tufft om bägge föräldrarna arbetar dessutom - då behöver man ha någon i sin närhet som tar hand om tex sjuka barn.
    Håller med att England ur ett eget perspektiv (dvs när man inte har barn och satsar "på sig själv) är ett mycket spännande land att bo och leva i, med allt vad det innebär.

Jag känner flera engelska par som just precis har kunnat flytta hemifrån, köpt lägenhet strax utanför London (ca 15 min med tåg) och dom är snart 30 år! Båda tjänar väldigt bra med pengar för att ha råd med den i svenska ögon sedd medelstandard dom har.

• FreeForAll

Finns det någon svensk mamma som bor i närheten av Brighton?
    Jag bor själv i Burgess Hill (norr om Brighton) och skulle gärnas komma i kontakt med andra mammor i närheten.

• utlandsmamma

hej

Jag har bott i England fram och tillbaka sedan 1997. Akte hem for min son Lukas fodelse sommaren 2001. Stannade hemma i Sverige i drygt ett ar for att sedan permanent aka tillbaka till England. Vantar nu mitt andra barn, som kommer att fodas i England i borjan av januari.
    Maste saga att jag stormtrivs i England och kan inte tanka mig att flytta tillbaka, det tog mig dock manga manga ar att forsta mig pa systemet och vanda min avsky till foralskelse. Det ar stora stora olikheter mellan landerna och England ar mera "hands on" och det finns inget system som hjalper en att losa alla ens problem. Det viktiga ar att veta vad man skall gora och hur man lattast far hjalpen som man behover. Har ar i alla fall nagra enkla rad for er som har tankt att flytta over:

1) skaffa ett national insurance number = likvardigt med personnummer, detta gor att du blir registerad i landet. Detta gors pa narmaste "council office".

2) skaffa barnbbidrag, child benefit, detta gor du lattast pa
    esd.dwp.gov.uk/dwp/index.jsp

3) skriv in dig pa din narmste doctors surgery: detta gors pa
    www.nhs.uk/England/Doctors/NearestSearch.aspx

4) angaende barnpassning, dagis och skolor galler olika regler. I England kan inte vem som helst kalla sig dagmamma. De kontrolleras arligen av OFSTED att de uppfyller vissa krav. Det lattaste ar att ga till din council sida. Titta garna pa min vilken ar Hackney; www.learningtrust.co.uk/childcare/. Om man ringer till dem och ber om en full lista far man via posten skickat alla dagis, dagmammor, fritids etc.

Det finns tva olika typer av dagis, privata vilka kostar runt 10.000 svenska kronor i manaden och kommunala som kostar runt 6000 i manaden. Fran tre ars alder far alla barn ett bidrag pa ungefar 3000 kronor i manden. Det billigaste alternativiet att soka ett dagis som tillhor en skola de ar helt gratis. Det enda negativa ar att det ar bara oppna under skoltid vilket ar 09.00 - 15.15. Om man jobbar hela dagen sa funkar detta inte utan man maste kompletera tiden med en dagmamma. Titta garna pa foljande sida for lediga dagmammor, dagisplatser etc. www.childcarelink.gov.uk/whitebox/postcodesearch.asp

kom i hag att ditt barn borjan skolan mycket tidigare har. Om fodlesdagen ar mellan januari och september borjan man i januari foljande ar efter man fyllt 4 ar. T ex min son Lukas fyllde fyra forra july vilket betydde att han borjade skolan i januari 06. Sista ansokning ar janurai 05, nar han var 3.5 ar gammal. Missar du deadlinen kommer du missa ditt forsta alternativ och far da ta vad som blir over, vilket ar skolorna som ingen vill att sina barn skall ga i.

For att lasa mera om skolorna och dess resultat ga till: din council sida, schools, primary schools. Det viktiga ar att lasa deras ofsted report och se deras skol resultat. Lika viktigt ar det att prata med forladrar i omradet for att ta reda pa de basta skolorna. For att se min sida ga till:www.learningtrust.co.uk/schools/primary_schools/primary_list.aspx
    Lukas gar i betty layward, for att se en engelsk skola ga till:www.bettylayward.hackney.sch.uk/

Jag skulle kunna sitta har och skriva hela kvallen, fast det blir ju efter ett tag ratt sa trakigt att lasa. Jag hjalper garna folk pa traven sa vill ni veta nagot mera sa hor garna av er. Vet hur svart det kan vara.
    manga kramar
    anna

• Vinterbaby

Brojer-Tusen tack för ditt svar! Då finns det alltså dagis som är gratis! Det är väl ingen orsak till att flytta men bra att veta. Tack igen och kommer du på fler dela gärna med dej. Kram

• ThUma

Oj vad bra info! Skriv gääärna mer, vill veta allt om att ha barn i England

• Ms Marriot

Jag har funderat lite på att ev flytta till england, det var där min sambo och jag träffades (vi bodde där då). Men jag är lite rädd för att bli en riktig fattiglapp om jag flyttar, så vi får vänta tills jag är färdig med min utbilding.

• Pokoyo

Det hjälper om en av er i alla fall har ett relativ välbetalt jobb att flytta till, eller god chans till ett. Arbetsmarknaden för många "svåra" yrken i Sverige är tvärtom bra här. Jag tycker jättemycket om England, men det ÄR tuffare att ha familj här. Det är dyrare och mycket krångligare att leva här också. Man inser vilket otroligt välorganiserat land man kommer ifrån. Men -det är kul och det går.

Barnomsorg/förskola är ofta dyrt, även om det finns olika rabatter. Att det fortfarande inte alls är självklart för mammor (för det är MAMMOR vi talar om här inte föräldrar) att arbeta på ett antal år efter barnets födelse visar på det. Detta förlorar de ju på när de pensioneras t ex. Många jag känner här vill gärna ha fler barn men har inte råd. De som kan lösa barnpassning med familj/släktingar klarar sig ok, det är mycket vanligt att vara beroende av sina nära.

Har ni en 18-månaders har ni i alla fall fått vara föräldralediga en gång, alltid något ju. Vi betalar ungefär lika mycket skatt i England och Sverige (även om myten säger något annat) men i Sverige får (fick..?) man ju väldigt mycket för det. Tänk: små förskolegrupper över lag om man jämför, en helt annan kvalitet och tänkande i förskolan, föräldraledighet och mycket annat.

Någon har kanske skrivit innan, men lite om barnomsorg och förskola. Privata nurseries: det finns säkert många fina och bra, men de har i princip aldrig några förskollärare, bara barnskötare. Sedan finns förskolor, nursery (schools), i anslutning till primary schools. De ingår i skolan. Där går man från 3 års ålder. Det är ofta mycket styrd verksamhet inomhus och man stannar ofta bara för- eller eftermiddag. En grupp på 28 barn (3-åringar som sagt) med en lärare och en barnskötare är vanligt. Lärarna tycker själva att detta är fel och har ofta Sverige som ideal. De nämner alltid svensk förskola när de får veta vart man kommer ifrån.

Men - man kan alltid hitta sin väg. Man sätter sig in i allt, löser det och trivs! Samtidigt, har ni ett barn och vill ha fler snart så hade jag personligen stannat i Sverige några år till. England finns ju kvar. Ni får hälsa på ofta istället.

• Vinterbaby

Pokoyo-Tack för ditt svar och intressant läsning. Här i Sverige finns ju allt väldigt lättillgängligt och det är hög service fast gräset känns ändå grönare på andra sidan Vi kommer att stanna här ivarje fall ett år till och sen får vi se. Dock bra att få informationen så vi vet vad vi har att vänta ifall vi flyttar men nu känns allt bra hemma efter jag fått in min son på dagis och jag själv kunnat läsa halvtid (gratis på universitetet och billigt dagis) Dock har ju England så mycket annat men vi får väl resa över oftare som sagt.

• Pokoyo

Låter bra. Hör av dig om du undrar något. Vore ju dumt om jag gått igenom "allt" och inte kan dela med mig med tips etc!

Svar på tråden Ni som flyttat till England