• Daddy pleasure

vad gör man när allt går emot ?

vad gör man som kille/blivande pappa när all går emot har kämpat har försökt men allt går som vanligt åt fel håll...

pengarna räcker inte till fast vi har pusslat och lagt på rätt ställen.

jobbar så kroppen inte håller.

hjälper till hemma men tydligen inte tillräckligt.

man vet inte vart man ska ta vägen ibland.

funderar även "kan killar få må dåligt ha huvudvärk eller vara slut i kropp och själ eller är det något som kvinnan har patent på?"

om man är slut nu hur blir det då när bebis kommer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-21 14:06:34:
    inte min mening att det låter negativt undrar rent generelt klart jag hjälper till hemma i den mån jag kan efter 8 timmar varje dag på stålverket

• Svar på tråden vad gör man när allt går emot ?
  • Anonym (a)

Inget illa ment, men inställningen att man "hjälper till" hemma skulle jag ändra på. Man hjälps åt. Det är inte fruars jobb att sköta hemmet, och mannen som hjälper till/avlastar henne.

Självklart har inte "kvinnor patent" på huvudvärk och att vara slutkörda. Varför säger du så? Är det din frus inställning, att hon får vara trött, men inte du? Har du förklarat att du är just så trött och behöver vila? Du låter negativ mot din fru/kvinnor, men det kanske inte var meningen.

Allt behöver inte vara perfekt runtomkring. Det är inte hela världen om det är stökigt. Det kommer det definitivt bli när bebis kommer! Red ut problem innan bebis kommer, för jag är rädd att bebisen i sig inte löser något, utan det kommer nog snarare bli kämpigare om det är kämpigt redan innan bebis kommer.

• Anonym

Jag är en sån som gärna ahde det rent o snyggt omkring mig. Men nu när bebisen har anlänt så är det bara att acceptera..det går inte att hålla det som innan! Håller med föregående att det inte handlar om att hjälpa till utan är ett delat ansvar. Försök reda ut detta med varandra innan, sen är man trött pga sömnbrist o annat och kan lätt bli irritation i onödan.
    Pengar..ja..vi jagar också..vet hur jobbigt det är att vara utan och att känna press på sig, man försöker och försöker vrida ut o in på sig själv och ha ett antal jobb samtidigt. Det enda är väl att försöka se över ekonomin så gott det går, lägga om lån med hög ränta, minska utgifterna etc. Vi tog kontakt med banken som hjälpte oss, visst är det inte fett fortfarande, men det är bättre. Detta påverkar förhållandet mycket..

• stensaga

Hmmm, lite att tänka på där.....nej kvinnor har inte patent på "huvudvärk". Alla har ju perioder när man har behov att vara mer för sig själv o kanske inte e sugen på att tumla runt i sänghalmen varenda dag. Viktigt är dock att hålla om/pussa o vara nära sin respektive o berätta att det inte är något han/hon gör som är problemet.

Och det är en omställning att bli förälder!!! Att bli pappa utan att gå igenom en period av grubbleri eller "panik"/trötthet tror jag e omöjligt! Och visar att men e seriös!!! Att man reflekterar som du gör visar ju att man inser vilken omställning det är?

Kan du inte prata med din partner lite mer? (Du skriver inget om ifall du vill ha konkreta råd eller inte, vill inte skriva dig på näsan utan bara hjälpa till). Berätta att du behöver vila, inte på ett "surt" sätt utan att dina funderingar på att leva upp till dina förväntningar på att bli pappa gör att du ibland känner dig utmattad? FRÅGA henne om hon oxå känner sig trött och orolig? Ni kanske behöver prata ihop er lite om hur ni vill att den första tiden med bebben skall vara? Se framåt tillsammans lixom?

Ni kanske bägge 2 behöver dra ner på tempot lite och njuta lite mer av nuet! Usch jag låter ju som en käck kommentator från 50-talsfilm ju.... Finns det inte tex törstiga bilar ni kan byta ut? Taskig ekonomi kan ju ta död på de mest förväntansfulla föräldrakänslor!

Kan ni inte tillsammans hitta olika områden som ni kan ha mer ansvar över hemma? Tex du diskar alltid o hon tvättar alltid? Då vet du lite mer vad som förväntas av dig? (Och hon får inte lägga sig i hur du diskar isf!!!)

Och du skriver att allt går åt fel håll....men du ska ju bli pappa!!! Och det ÄR jättekämpigt i början men att bli förälder gör att det blir sååå mycket mer kärlek i ens liv och att man orkar mycket mer än man tror sig kunna!

Lycka till!

• lellitA

Hmm Kan felet ligg ai att du inte berättar för din Fru att du är trött och söndersliten? Det är ett vanligt fel här iallafall Min sambo säger inte att han är trött utan beter sig bara almänt grinig och dant så blir man bar aförbannad och frågar vad problemet är.
    Vi kvinnor berättar nog med en gång hur vi känner för att ni ska förstå vaför vi tex är extra tjuriga och vrånga en dag. Prova det så kanske du får lite förståelse. Håller i allmänt med allt Anonym (a) annars skrivit. Vaddå Hjälpa till i hemmet? Ska du hjälpa till och passa ditt eget barn sen också eller? Ursäkt aalla hårda ord
    Hoppas allt ordnar sig för er Mvh Lella

• Daddy pleasure

men det där med trött å sliter beror nog kanske på att jag sällan klagar över det... så när jag väl är det så finns det inte med på kartan "allt ska göras och på en gång" annars går nog världen under :)

å det med pengar oavsett hur vi lägger om ekonomin så blir det alltid ett bakslag t.ex en parkeringsböter eller att bilen går sönder extra stora räkningar eller att försäkring på nått djur bara skuttar ner min plånbok och äter upp de 300 kr jag hade kvar efter maten och räkningarna är betald ... men jag får la lägga ned snusandet så vi har råd att lägga de 300 på annat

Svar på tråden vad gör man när allt går emot ?