• mamyleine

Gul eller röd lök

RÖD älskar jag. Gul är mindre god. Vilken föredrar ni?

(Ni som inte gillar någon av lökarna eller lök alls kan inte rösta. Just för att jag vill veta vilken av följande som är mest populär. Ni får helt enkelt starta en egen omröstning om ni vill veta något annat)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gul eller röd lök
  • anjeli

Röd ju! Den är godare (miladre) och är dessutom vackrare i maten!

• Serina

Jag använder båda, men till helt olika saker. Den ena passar inte till vissa saker, och den andra inte till andra. Vad svarar man då?

• MSI

beror ju lite på vilken maträtt den ska vara till. Pannbiff med stekta lökringar kräver ju gul lök. Men oftast föredrar jag röd.

• Fru Myhr

Röd är godare, använder dock Gul ibland i matlagning.

S + M = Sant
  • Vem vet

gul till matlagning och röd rå, men eftersom jag sällan äter rå så röstade jag på gul

• Buggis

Har inte röstat för jag saknar ett både och-alternativ. Det beror ju helt på vad man ska äta! Gul lök har en starkare smak och (tycker jag) funkar bäst i köttfärssås, grytor och liknande, medan den röda löken med sin mildare smak funkar bättre i sallader och sånt. Om man grillar färsk lök så tror jag nog faktiskt att den gula vinner där.....

• mamyleine

För er som gillar båda så får ni välja än  och ha den som båda allternativ . Kul föresten att röd leder. Trodde gul skulle ta ledningen

• Danbala

Beror på. Röd är meningslös i kokt mat - alltså köttfärssås etc, men i rå form (på macka eller i sallad, t.ex.) är röd alldeles lagom. (Ibland har jag i gul lök i grytor för smaken, och röd för utseendet.)

Jag är f.ö. lökgalen.

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Virrmaja

egentligen är den vita löken godast, inte vitlök utan silverlök tror jag den heter *ler*

Men av gul och röd föredrar jag röd *ler*

Svar på tråden Gul eller röd lök