ni som jobbar hemifrån!
Frilansar en del hemifrån, skriver alltså artiklar till olika tidningar. Jättekul och bra betalt
Frilansar en del hemifrån, skriver alltså artiklar till olika tidningar. Jättekul och bra betalt
Lisano:
kul att vi är fler. Jag gör det här lite vid sidan av sålänge, har precis börjat men det har gått över förväntan. Är dock en massa saker man inte har koll på i början, främst allt kring företagsstarten
Vilka tidningar skriver du för?
Lisano:
jag skriver också för Veckorevyn, men inte regelbundet utan bara frilans. Har även skrivit för Aftonbladet. Har precis dragit igång firman och kan inte leva på den ännu.
Gulligaanna: jag har ingen journalistutbildning men uppenbarligen gillar tidningarna mig ändå... Man har en eller helst tio artikelideer som du drar för redaktionscheferna. Man får ligga i som en iller, ringa och påminna, bekräfta mail etc. Är dett väldigt jagande helt enkelt. Men kul
Lisano:
nja, min första artikel har inte varit med än, de har köpt in några stycken men tror den första kommer i höst. Riktigt schysst att ha ett redaktörsjobb, inte illa pinkat måste jag säga.
Det är kul att skriva för VR, synd bara att de betalar rätt dåligt...
ledsen gulligaanna, men artikelidéerna får du komma på själv, det är liksom grundregeln om du ska börja jobba med detta. Jag bjuder inte andra på ett knäck...tyvärr!
köp den tidning du är intresserad av och utforma dina idéer utifrån det
gulligaanna:
ber om ursäkt om det lät "hårt", inte meningen. Som sagt, köp lite tidningar inom den nisch du vill skriva och läs nogrannt. Så gjorde jag då jag skrev min första för Veckorevyn, köpte en tidning och läste och därefter fick jag massor av idéer.
Är dock en jättehård bransch, har blivit av med idéer tidigare så nu är jag mer restriktiv
gulligaanna:
du kan inte säga så, du måste ha en färdig idé. Jag har nyligen gjort ett jobb för Aftonbladet om prostitution, då hade jag i princip artikeln klar då jag ringde. Tidningarna kommer aldrig att säga att "jo med visst gulligaanna, du kan ju skriva om X eller Y". Du måste tänka ut hela artikeln själv innan du ringer tidningen.
Poängen med att de anlitar dig är ju att det är billigare för dem att betala en frilansjournalist 6000 + moms istället för att låta någon av deras egna journalister göra det.